Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013
Uvedení do problému: mezi individuálním a hromadným Příklad: pedagogické praxe ve studiu učitelství Pokus o zobecnění – vybraná dilemata O čem budeme uvažovat
Mezi individuálním a hromadným individuální výuka individualizova ná hromadná výuka hromadná výuka Výzva: vytváření didaktických koncepcí pro různé organizační formy výuky a pro různé typy učení model mistr-učeň vrstevnické učení mentoring učení v profesních komunitách Výzva: nárůst odpovědnosti za učení na straně studentů (autoregulované učení)
Příklad pedagogických praxí Masovost výuky: problém a výzva pro vysokoškolskou pedagogiku. Jak eliminovat nevýhody vyplývající z masovosti praktické výuky?
Vstřícnost vůči profesním potřebám studentů Přežití Bezpečí Sebedůvěra Uznání Sebeúcta Profesní autonomie
Obsahová gradace pedagogicko-psychologické přípravy učitelů Úvod do psychologie Psychologie osobnosti Úvod do pedagogické profese Sociální psychologie Vývojová psychologie Teorie a metodika výchovy Pedagogická diagnostika Oborová didaktika Pedagogická psychologie Obecná didaktika Já Učivo Žák – žáci
Gradace úkolů Vzorky výsledků studentovy činnosti Sebereflexe reflektivní semináře (na fakultě): spolupráce učitelů různých kurzů (předmětů) Studentovo portfolio a sebereflexe
Dilemata praktické výuky: pokus o zobecnění
Dilema 1: od teorie k praxi nebo naopak? Aplikace ucelené teorie (např. motivace žáků) na situaci ve třídě? Aplikace „části“ teorie (situační teorie – případy)? Nebo: nejdříve praktická zkušenost – pochopení případu (situace) s využitím teorie?
Mosty mezi teorií a praxí
Dilema 2: Hodnocení nebo sebehodnocení? Učitel (mentor) hodnotí studenta. Student hodnotí svoje jednání (činnost, výkon). Sebereflexe: po činnosti zamýšlení se nad silnějšími a slabšími stránkami hledání lepší varianty (alterace)
Od reflektování ke zlepšování (inovaci)
Dilema 3: Orientace na rozsah praktické výuky nebo na studenta? Výzkumy: zvětšení rozsahu (délky) praktické výuky není pro kvalitu dovedností studenta podstatné. Orientace na studenta, na jeho možnosti. Vidět studentovu činnost spíše z jeho perspektivy, než z perspektivy naší (učitelovy). To předpokládá studenta poznat (jeho možnosti, zájmy… schopnosti…) – výzva pro diagnostiku.
Dilema 4: Hledat „zaručené“ metody (tipy) nebo se více zaměřit na učivo? Jedinečnost pedagogických situací – nelze přebírat „zaručené“ (osvědčené) metody. Primární je psychodidaktická analýza učiva předmětu (oboru) – předpoklad pro jeho účinné zprostředkování. Cesta k vytváření didaktik vysokoškolských oborů (předmětů). Příležitost pro výzkumnou i výukovou spolupráci fakult MU.
Děkujeme za pozornost