TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
OBTÍŽNĚJŠÍ TVARY SLOVES
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Řípová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Rozkazovací způsob pro 5. ročník ZŠ
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova - Tvarosloví VY_32_INOVACE_139 květen 2011Mgr. Hana Patschová.
Slovesa.
Slovesa – osoba, číslo, čas
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková výchova – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova – Tvarosloví VY_32_INOVACE_137 duben 2011 Mgr. Hana Patschová.
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník SLOVESNÝ ZPŮSOB Podtrhni všechna slovesa V jaké osobě, čísle a čase jsou všechna slovesa?
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_14 _Slovesa II. část - časování
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU Mgr. Michal Oblouk

OZNAMOVACÍ ZPŮSOB – PŘÍTOMNÝ ČAS slovesem v oznamovacím způsobu něco oznamujeme, tvrdíme, že děj nastal, právě probíhá nebo nastane PŘÍTOMNÝ ČAS = je vyjádřen přítomným tvarem jednoduchým, např. spím, dělám, čtu, kreslím, češu se, dávám, pomáhá, leštíte, skládáš, mluvíme, šeptají,… v osobních koncovkách přítomného času -ÍM, -ÍŠ, -Í, -ÍME, -ÍTE se píše po obojetných souhláskách vždy –Í/-I – prosím, bydlíš, topí, pozdravíme, zlobíte,… některá slovesa vyjadřují přítomným tvarem budoucí čas, např. zazpívám OZNAMOVACÍ ZPŮSOB – PŘÍTOMNÝ ČAS

OZNAMOVACÍ ZPŮSOB – MINULÝ ČAS vyjadřuje se tvarem složeným je složen z příčestí činného/minulého významového slovesa a přítomného tvaru pomocného slovesa BÝT - např. psal jsem, psal jsi, zmýlil jsem se, zmýlil ses, zabalili jste,… ve 3. osobě se pomocné sloveso vynechává – např. psal, zmýlil se, hledali,… OZNAMOVACÍ ZPŮSOB – MINULÝ ČAS

OZNAMOVACÍ ZPŮSOB – BUDOUCÍ ČAS lze ho vyjádřit dvěma způsoby: pomocným slovesem BÝT a infinitivem významového slovesa – budu psát, budu se česat, budou zavírat,… přítomným tvarem u sloves, která jím vyjadřují budoucí děj – zazpívám, napíšu, přečtu, nakreslíme, učešu se, dáte, pokvetou, půjdeme… OZNAMOVACÍ ZPŮSOB – BUDOUCÍ ČAS

-, -ME, -TE piš, pišme, pište sloveso v rozkazovacím způsobu vyjadřuje děj, který má/nemá někdo uskutečnit – vyjadřuje, že je nutné, aby děj nastal rozkaz, pokyn, přání, zákaz, rada, žádost – Před jízdou se připoutejte. Pak odbočte vlevo. Buďte spolu šťastni. Nepřecházej na červenou! Dobře si to rozmysleme. Omluvte mne, prosím. v koncovkách píšeme -I má tvary pro 2. osobu čísla jednotného, 1. a 2. osobu čísla množného tvoří se těmito koncovkami: -, -ME, -TE piš, pišme, pište -I, -ĚME/-EME, -ĚTE/-ETE kresli, kresleme, kreslete, spi, spěme, spěte -EJ, -EJME, -EJTE dělej, dělejme, dělejte rozkaz ve všech osobách můžeme vyjádřit také pomocí přítomných tvarů oznamovacího způsobu a částic, např. Ať sleze hned dolů! ROZKAZOVACÍ ZPŮSOB