Racionalizace informačních interakcí v maloobchodní činnosti
Předpoklady problému Informační interakcenový fenoménInformační interakce představují nový fenomén v komunikačních dovednostech. Standardní nástroje marketingu vyčerpávajíStandardní nástroje marketingu se pomalu vyčerpávají. Spotřebitelzahlcován různými informacemiSpotřebitel je čím dál více zahlcován různými informacemi. Spotřebitelské vnímání informačních toků kreativní komunikační nástrojeSpotřebitelské vnímání informačních toků patří mezi významné kreativní komunikační nástroje.
Cíl příspěvku posouzení komunikačních interakčních linií propagačních a reklamních činnostíposouzení komunikačních interakčních linií mezi maloobchodníkem a spotřebitelem z hlediska racionalizace přenosu informací v rámci propagačních a reklamních činností na základě porovnání dvou přístupů učení dle: behaviorální teorie kognitivní teorie
Problém behaviorální teoriibehaviorální teorii podstatu tvoří interakce: PODNĚT - REAKCE na základě pozorovatelných vnějších podnětů je informace spotřebitelem vnímána. Podstatné pro marketing je vštěpení a výsledek vnímání Opakování, zobecnění, rozlišení podnětu kognitivní teoriikognitivní teorii podstatu tvoří interakce: PODNĚT - ZNALOST = PŘEMÝŠLENÍ na základě pozorovatelných vnějších podnětů je o informaci přemýšleno Podstatné pro marketing je výroba podnětů, které zdůrazňují roli motivace a mentality spotřebitele Znalost, komparace, názor Vnímání informací spotřebitelem lze členit podle dvou teorií učení:
Diskuse Input Zpracování informací představivost spotřebitele Vnímání a chápání informace představivost spotřebitele kognitivní myšlení více dokážou zpracovat informace o produktu racionálněji zužitkují informace o vlastnostech produktu analogické myšlení vhodné pro propagaci nového nebo inovovaného produktu behaviorální myšlení potřebují více opakování a dril o vlastnostech produktu informace potřebují setříděné a jednoduše strukturované prosté komparativní myšlení Vhodné pro propagaci současného méně inovovaného produktu
Diskuse SMYSLOVÁ ČÁST smyslové vjemy z vnějších podnětů obrovské množství informací vede k zahlcení mozku jednoduchost informace ČÁST KRÁTKODOBÉ PAMĚTI reálná paměť, dlouho informace nevydrží zachování informací – opakováním a tříděním ČÁST DLOUHODOBÉ PAMĚTI Informace vydrží i měsíce a roky přechod z krátkodobé části – procvičování informací kódování informací v marketingu využívaní symbolů
Výsledky Schéma zpracování informace a její ukládání do struktury paměti: Smyslový vjem → Smyslová paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť → opakování → zakódovánízapomenuto, ztraceno Znovunabytí informace - aktivace budování a údržba trvalého vztahu obchodníka se zákazníkem – klientismus, prosegmentace klientismus, prosegmentace
Závěr 1.prodávající musí vysílat takové informace, které jsou pro dosažení cíle podstatné 2.je nutné poskytovat pouze takové informace, které skutečně přispějí k dosažení marketingových cílů 3.informace je nutné neustále kontrolovat, aby byly pro spotřebitele užitečné 4.pozor na interferenci !!