Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Opakování - centrální nervová soustava
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Nervová soustava.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
BIOLOGIE ČLOVĚKA nervové (reflexní) řízení
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Centrální nervová soustava- mozek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Centrální nervový systém
Název Smyslová soustava, úvod, čidlo Předmět, ročník
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Reflexy.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Nervová soustava 2 Mozek.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA1_P1-2
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
NERVOVÁ SOUSTAVA III Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA2_P1-2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Nervová soustava Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem Prezentace č. 4 Autor: Pavla Plšková

Původ a vývoj NS u živočichů NS se zakládá během zárodečného vývoje z ektodermu difuzní (rozptýlená) – u žahavců, nejstarší gangliová (uzlinová) – ploštěnci, hlísti, měkkýši, většina bezobratlých gangliová žebříčkovitého typu – kroužkovci, členovci trubicovitá – obratlovci, nejdokonalejší

Funkce NS zajištění jednoty organismu jako celku a jeho rovnováhy s prostředím příjem informací z vnějšího i vnitřního prostředí – receptory zpracování informací, porovnání s pamětí – CNS výkonná funkce, vydání pokynu výkonným orgánům – svaly, žlázy

Stavba NS Neuron – základní stavební jednotka NS

Reflex – základní funkční jednotka nervového řízení Probíhá po reflexním oblouku: receptor – příjem podráždění dostředivá dráha CNS odstředivá dráha efektor – výkonný orgán

NS člověka Rozlišena na: centrální (ústřední) nervovou soustavu: mozek, páteřní mícha odvodové (periferní) nervy dostředivé (senzitivní) odstředivé: motorické autonomní: sympatické, parasympatické

Mozek hmotnost proměnlivá (průměr u mužů 1450 g, u žen 1350 g, při narození 400 g) diferencuje se na 6 oddílů: prodloužená mícha Varolův most mozeček střední mozek mezimozek koncový (velký) mozek

Prodloužená mícha centrum životně důležitých funkcí – dýchání, srdeční frekvence, krevní tlak, pohyby trávicího ústrojí; pokyny k polykání, kašli, zvracení, kýchání uvnitř se nachází IV. mozková komora Varolův most spojovací dráhy – mozková vlákna vzestupná a sestupná obsahuje buňky kontrolující tvorbu slin a slzí

Mozeček reguluje svalové napětí, koordinaci úmyslných pohybů a udržování tělesné rovnováhy Střední mozek ovládání okohybných svalů – pohybová souhra očí reflexní pohyb hlavy za zdrojem zvuku

Mezimozek Uprostřed je III. mozková komora – po stranách komory jsou talamy, spodinu komory tvoří hypotalamus (k němu připojen podvěsek mozkový a šišinka) Řízení tělesné teploty, hospodaření s vodou, buněčný metabolismus, regulace spánku a bdění

uvnitř každé hemisféry je mozková komora, kde se tvoří mozkomíšní mok Koncový mozek mohutně vyvinut, tvořen dvěma hemisférami, na povrchu je plášť tvořený šedou hmotou – tzv. kůra mozková rozčleněná na laloky: čelní temenní týlní spánkový uvnitř každé hemisféry je mozková komora, kde se tvoří mozkomíšní mok v kůře je centrum veškerých uvědomělých činností

Nervová činnost je soubor funkcí CNS, které umožňují člověku reagovat na podmínky prostředí, tj. chování člověka formy chování vrozené – nepodmíněné reflexy získané – podmíněné reflexy Nepodmíněný reflex – vrozený, zajistí vždy stejnou odpověď na daný podnět, příklad: polykací, sací … Podmíněný reflex – získaný učením během života, není trvalý, nutné opakování , jinak vyhasíná.

Zdroje Obr. Literatura Jelínek, Jan a Zicháček, Vladimír. Biologie pro gymnázia (teoretická a praktická část). Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2005. ISBN 80-7182-177-2. Novotný, Ivan a Hruška, Michal. Biologie člověka pro gymnázia. Praha : FORTUNA, 1995. ISBN 80-7168-234-9. Kislinger, František a Laníková, Jana a kol.Biologie III. (Základy biologie člověka). Klatovy : Gymnázium v Klatovech, 1994.