Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název projektuCHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUMVY_32_INOVACE_01_A_13_CJL Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko AutorMgr. Markéta Hadáčková PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhStylistika TémaPublicistický styl Ročník4. ročník Datum tvorby AnotacePrezentace může být zařazena do výuky jako podpůrný materiál k výkladu nebo jako pomůcka sloužící k upevnění učiva. Metodický pokyn1. výklad, 2. problémové vyučování, 3. soutěž – viz. dále
Metodické pokyny: Prezentace může být použita různými způsoby: 1. jako podpůrný materiál k výkladu učitele 2. jako základ problémového vyučování - žák využívá vědomosti nabyté v minulosti, popř. při práci využívá učebnici (nácvik vyhledávání informací) 3. jako soutěžní otázky pro žáky Práce s prezentací: po použití mezerníku přílet správné odpovědi 8. – 11. snímek: hypertextové odkazy - přílet po použití mezerníku Inovativnost materiálu spočívá v samostatném zamyšlení žáků nad danými otázkami, interaktivnost probíhá využitím ICT.
P UBLICISTICKÝ STYL
J AKÁ FUNKCE JE DOMINANTNÍ V PUBLICISTICKÉM STYLU ? Formativní funkce
C O PATŘÍ DO MLUVENÉ PUBLICISTIKY ? Televize Rozhlas (Mašková, 2005, s )
C O PATŘÍ DO PSANÉ PUBLICISTIKY ? Periodický tisk Internetové psané zpravodajství Teletext televize (Mašková, 2005, s )
J AKÉ JSOU NEJROZŠÍŘENĚJŠÍ ČESKÉ NOVINY ? Mladá fronta DNES Lidové noviny Právo MLADÁ FRONTA DNES
U VEĎ NÁZVY SOUČASNÝCH ČESKÝCH ČASOPISŮ : Reflex Instinkt Respekt Týden Květy REXLEX
C O JE ZÁHLAVÍ ? Nejvyšší místo na stránce, kam se velkým a výrazným písmem píše název periodika ZÁHLAVÍ (Mašková, 2005, s )
C O JE TIRÁŽ ? Název pro technické a vydavatelské údaje, umístěné na poslední stránce TIRÁŽ (Mašková, 2005, s )
C O ZNAMENÁ V PUBLICISTICE SYSTÉM „ OBRÁCENÉ PYRAMIDY “? Na začátku článku je řečeno to nejpodstatnější, ostatní sdělení už mají víceméně doplňující charakter Grafické uspořádání – velký nadpis, menší…. (Mašková, 2005, s )
U VEĎ VLASTNOSTI PUBLICISTICKÉHO STYLU : Připravenost Promyšlenost Výstižnost Oficiálnost Aktuálnost Objektivita Prestižnost (Mašková, 2005, s )
C O JSOU AUTOMATIZOVANÉ VÝRAZY ? Výrazy typické pro publicistiku V dané situaci jsou očekávané, obvyklé, konvenční Např. kladný ohlas, hrát důležitou roli, korunovat úspěchem, v návaznosti na….. (Mašková, 2005, s )
C O JSOU AKTUALIZOVANÉ VÝRAZY ? Výrazy, které jsou záměrně užity v nové situaci Jejich neočekávanost, neotřelost a originalita je prostředkem ozvláštnění Např. lesy žalují, mrtví mají slovo, sníh nazouvá řetězy… (Mašková, 2005, s )
J AK SE ŽÁNROVÉ ROZDĚLUJÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU ? Zpravodajské útvary Analytické útvary Beletristické útvary (Mašková, 2005, s )
V YJMENUJ ZPRAVODAJSKÉ ÚTVARY : Zpráva Oznámení Článek Interview (Mašková, 2005, s )
V YJMENUJ ANALYTICKÉ ÚTVARY : Editorial Glosa Komentář Recenze (Mašková, 2005, s )
V YJMENUJ BELETRISTICKÉ ÚTVARY : Črta Reportáž Sloupek Fejeton (Mašková, 2005, s )
Z DROJE MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN