Jiří Ježek Západočeská univerzita v Plzni

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Hodnocení škol a školských zařízení
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Konference „Partnerství pro budoucnost“, Karlovy Vary Regionální management - módní trend nebo cesta k udržitelnému rozvoji venkovských.
Historické etapy vývoje managementu
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Činnost veřejné správy
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Veřejná správa – úvod.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
KULATÝ STŮL S OBČANY – DISKUZE O BUDOUCNOSTI. Místní akční skupina (dále MAS) je na politickém rozhodování nezávislým společenstvím občanů, neziskových.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Teorie a praxe městského marketingu v České republice Jiří Ježek Západočeská univerzita v Plzni Středisko pro výzkum regionálního rozvoje.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Management a rozvoj obcí
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Marketingové prostředí obce
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Regionální politika RP ČR.
Tržní prostředí.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Výrobní faktory v podniku
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Strategie regionu, obce
Osobní management – modul č.4
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Ekonomika malých a středních podniků
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Regional governance a regionální management aneb jak efektivně řídit regiony? Jiří Ježek Západočeská univerzita v Plzni Středisko pro výzkum regionálního rozvoje

Regionální management jako cesta k udržitelnému rozvoji Projekt MMR: Regionální management jako cesta k udržitelnému rozvoji venkovských regionů

Implementace regionálního managementu 1. etapa: Kritická analýza zahraničních a českých zkušeností s regionálním managementem (stanovení faktorů úspěšnosti, zhodnocení významu rámcových institucionálních podmínek). expertní rozhovory studie „Příklady úspěšného regionálního managementu v praxi. Zkušenosti z České republiky a dalších zemí EU – šance pro rozvoj venkovských regionů“ uspořádání skupinové diskuse (mezinárodního workshopu) – listopad 2005 2. etapa: Implementační část – práce v pilotních regionech: tvorba modelu regionálního managementu a jeho implementace analýza (rešerše) relevantních koncepcí, strategií a projektů institucionální analýza - identifikace a aktivace všech aktérů (klíčových osobností) uspořádání regionálních kulatých stolů studie „Benchmarking v rozvoji venkovských regionů. Příklady úspěšných komunálních a regionálních projektů z České republiky a z Evropy“.

Struktura přednášky Vymezení pojmu regional governance Vymezení pojmu regionální management Otázky implementace myšlenek regionálního managementu do praxe Waldviertel Management/ Rakousko – případová studie Shrnutí a pokus o zobecnění dosavadních poznatků

Rostoucí význam regionalizace ve společensko-politické diskusi Mnoho otázek, na něž existují rozdílné názory: co je to region a jak jej můžeme vymezit ? které úkoly mají být regionalizovány? jak může, resp. jak by měl být region řízen? jak by měl být organizován? jaké formy řízení jsou potřebné a použitelné?

Vymezení pojmu regional governance Pojem „regional governance“ se používá pro označení komplexní řídící struktury v regionu Dvojí přístup k pojmu regional governance analytický přístup snažící se o „uchopení reality“ normativní přístup poukazující na efektivní a demokratické řídící struktury („Good Governance“) úplná a dostatečná definice se v teorii stále ještě hledá nejčastěji se pojem r.g. překládá jako „vládnutí“ jedná se o abstraktní pojem, který zahrnuje celou síť institucí a jednotlivců, podílejících se na vládě (správě) na všech úrovních a vazeb mezi nimi.

Analytický přístup k regional governance specifická organizační konstelace, která zahrnuje vedle organizací s iniciačními a prosazovacími funkcemi také rozhodovací orgány a pravidla rozhodování maticový (síťový) charakter řídících struktur - regionálně organizovaná spolupráce mezi relevantními aktéry z veřejného a soukromého sektoru kombinace různých forem řízení

Analýza vnějších podmínek majících vliv na úspěšnost či neúspěšnost regionální spolupráce, resp. ovlivňují „regional governance“: právní podmínky státu (zákony o obcích a krajích, o rozpočtovém určení daní, zákonu územním plánování a stavebním řízení atd.) specifická územně-správní a politická kultura (zvyklosti) v regionu regionálně-politické aktivity jednotlivců (nebo jejich nepřítomnost) externí podněty způsobené státními prostředky nebo regionální konkurencí situační podmínky (místní politické vztahy, hospodářská situace atd.)

Pracovní definice regionálního managementu REGIONÁLNÍ MANAGEMENT REGION MANAGEMENT územní jednotka, která vykazuje určitou pospolitost (homogennost, funkčnost, historie, mentalita) řízení; realizace stanovených cílů a účelů pomocí vhodných strategií a opatření Regionální management = institucionalizovaná spolupráce regionálních aktérů, která umožňuje prosazení rozvojových konceptů, generuje nové projektové myšlenky a vytváří úspěšnou pozici „podnikajícího regionu“ a jeho produktů v meziregionální konkurenci.

Teoretické vymezení regionálního managementu velmi mladý přístup, který je stále ještě ve stádiu diskusí různých přístupů málo literárních pramenů (na rozdíl od regionálního marketingu) nejčastěji diskutované otázky: do jaké míry lze manažerský přístup aplikovat v oblasti regionálního rozvoje? jaké jsou úkoly regionálního managementu? jaké jsou funkce regionálního managementu? jaké jsou jednací roviny regionálního managementu? jaké jsou institucionální pohledy na regionální management?

Vývoj regionálních věd

Od regionálního plánování k regionálnímu managementu do konce 70. let bylo regionální plánování považováno za efektivní nástroj řešení regionálním problémů (období plánovací euforie) od 80. let 20. století v některých západních zemích začíná regionální plánování získávat stále více akční a projektový charakter (začíná se v této souvislosti hovořit o regionálním managementu). odlišné podmínky diskuse o regionálním managementu v Rakousku/ Švýcarsku a ve Velké Británii

Nejčastější pojetí managementu management je plánování, organizování, vedení lidí a kontrola (koncept manažerských funkcí) management je dosahování cílů organizace prostřednictvím koordinace činností lidí – tj. vedení (umění dosáhnout cílů prostřednictvím jiných) management je rozhodování odborná disciplína a obor studia x x x Existuje mnoho definicí pojmu management, často v závislosti na účelu, pro který byly formulovány. Proto prakticky neexistuje „ideální“ definice. Management znamená uskutečňování určitých funkcí nebo cílů za pomoci vhodných strategií a nástrojů. Z tohoto hlediska je cílem managementu vytváření a řízení regionu prostřednictvím následujících kroků: (1.) formulace a analýza problému, (2.) formulace cílů, (3.) zpracování, vyhodnocení a výběr strategických alternativ k dosažení cílů, (4.) realizace vybraných alternativ a (5.) kontrola

Dvě dimenze (regionálního) managementu management jako funkce (manažerské funkce, manažerské role) management jako instituce

Roviny jednání regionálního managementu 1. 1. Operativní rovina (např. různé rozvojové společnosti) manažerské aktivity vyplývající ze situačních potřeb prosazování a implementaci konkrétních strategií a opatření podnikání - kombinace výrobních faktorů (finance, lidské zdroje) 2. Strategická rovina managementu jednací rovina operačního managementu (z důvodu inovačního tlaku a zkracování životního cyklu produktů) nevyhovuje středně a dlouhodobé perspektivě zvládání nejistot vyplývajících z budoucnosti a komplexity vývoje pomocí středně a dlouhodobého strategického plánování poznání příležitostí a hrozeb

Roviny jednání regionálního managementu 2. 3. Normativní rovina managementu filozofie, etika, rozvojové vize nalezení cílů regionálního rozvoje na základě hledání konsensu a akceptace zajištění společenské legitimity

Organizace regionálního managementu „účastnická rovina“ – regionální aktéři operativní rovina rozhodovací rovina Institucionalizovaný regionální management Vnitřní organizace: Regionální management

Společenské změny (nové způsoby myšlení, nové struktury a procesy) rostoucí význam participačních procesů (pluralita a komplexita rozhodovacích procesů, vytváření konsensu) (aspekt legitimizace jednání na úrovni obcí, měst a regionů) vztah mezi státní správou a samosprávou na regionální a místní úrovni vztah mezi veřejnou správou a dalšími společenskými skupinami (hospodářské a agrární komory atp.) principy jako kooperace, vzájemné akceptování a nalézání konsensu, přesvědčování (v protikladu ke správě formou nařizování) snaha využívání synergických efektů a kreativního prostředí pro jednání

2. Změny v oblasti financování smělé a finančně náročné představy rozvoje x nedostatek finančních prostředků =› zvyšování efektivity, cost-benefit analýzy atd. hledání a vytváření nových kreativní finančních možností (sponsoringu, private-public-partnership, modely rizikového kapitálu atp.) privatizace veřejných úkolů otázka financování má zásadní význam pro implementaci podnikatelských, resp. manažerských přístupů v regionálním rozvoji

3. Organizační změny Privatizace, deregulace a štíhlý management

Úkoly a cíle regionálního managementu I. zpracování vizí, scénářů a rozvojových strategií na regionální a komunální úrovni, iniciování a řízení rozvojových impulsů a procesů v regionu, vytváření regionálního konsensu vedoucímu k  posílení regionální identity a konkurenceschopnosti regionu vzhledem k ostatních regionům, spojování a koordinování regionální zdrojů z věcného, personálního a organizačního hlediska a přispívání k vytváření synergických efektů, aktivizování regionálního lidského kapitálu a s ním spojeného kreativního prostředí, jeho posilování a zhodnocování ve prospěch regionálního a lokálního rozvoje,

Úkoly a cíle regionálního managementu II. napomáhání přenosu informací o lokálním a regionálním rozvoji a jejich využívání podle adresátů (cílových skupin), přispívání k větší transparentnosti a dostupnosti těchto informací poradenská pomoc a pomoc při rozhodovací (doporučení pro jednání regionálních a lokálních politických aktérů; odborné expertízy, variantní řešení atd.), realizace konkrétních plánů, opatření a projektů prostřednictvím projekčního managementu a přispívání k vytváření inovativního a kreativního regionálního a lokálního rozvoje, kontinuální evaluace a nepřetržitý controlling jako prostředek vedoucí k zodpovědnosti a sebeřízení

Dualismus regionálního managementu aditivní dimenze regionální management jako nástroj doplňující dosavadní regionální plánování operativní rovina - orientace na jednání, realizaci a projekty. princip prosazení - vzhledem k flexibilitě, schopnosti přizpůsobit se, rychlosti reakcí, schopnosti výkonu… management prosazení (prosazení strategií regionálního rozvoje) projektový management (prosazení a koordinace klíčových opatření a projektů)

integrační dimenze regionální management jako celostní (komplexní) přístup k dosavadním a novým úkolům regionálního plánování nové paradigma/ nová plánovací filosofie = normativní charakter nový koncept vedení a utváření regionu (procesní management, leadreship, učící se organizace/ region)

Regionální management jako nový koncept vedení a utváření regionu ve srovnání s tradiční veřejnou správou je kladen důraz na: novou strukturu úkolů, nové struktury myšlení, změněné vzorce chování a jednání aktérů nové metody a postupy a nové organizační modely Koncept zahrnuje: jak fázi přípravy rozhodnutí, tak i jeho implementaci a realizaci adaptaci na nabídkové a poptávkové struktury, tedy na požadavky trhu (regionální marketing)

1. Nová struktura úkolů integrace úkolů a jejich průřezovost (např. cestovní ruch – zemědělství – řemeslná výroba – maloobchod) nepřetržité stanovování strategických cílů plánování zdrojů (finančních, lidských atd.) rozvoj produktů rozvoj nabídkových a poptávkových struktur, analýza potřeb využívání experimentů a modelových možností implementace (prosazení, realizace, evaluace) připravenost k evaluaci a kontrole (kontrola výstupem) připravenost ke zlepšování a inovacím (kultura napravování chyb) informace a zpětná vazba

2. Struktura myšlení, vzorce chování a jednání aktérů regionálního rozvoje využití kreativního a inovativního prostředí – orientace na zákazníky, hledání tržních výklenků myšlení v duchu propojování a kooperace Strategické myšlení a situační jednání (zároveň) myšlení v duchu pojetí veřejné správy jako služby anticipativní myšlení (na rozdíl od reaktivního myšlení) – tj. dělat dobře věci X dělat dobré věci

3. Nové metody a postupy vytváření vizí dialog vedoucí k dohodě a konsensu projektový management neustálé zvyšování kvalifikace srovnávání výkonů (benchmarking) zvyšování kvality (TQM) kooperace, moderace a mediace marketing bilancování příjmů a výdajů management vztahů time management informační management workshopy

4. Nové organizační modely vedení a participace týmová práce, kooperace samořízení, samozodpovědnost zodpovědnost za výsledek (princip konečné zodpovědnosti) decentralizace rozhodovacích kompetencí dělba práce vysoká flexibilita a procesní orientace dohadování procesních pravidel, postupů atp. standardizace opakujících se postupů motivace pracovníků, kariérní řád decentralizace institucionálních struktur (např. podle blízkosti občanům/ aktérům) flexibilita pracovního času

Jakým způsobem lze tohoto cíle dosáhnout Regionální management představuje metodu a postup, jak docílit regionální kooperace, komunikace a regionálního konsensu jako důležitého předpokladu regionálního rozvoje. Jakým způsobem lze tohoto cíle dosáhnout toť otázka!

Možnosti implementace regionálního managementu v České republice obce/ města – zvláště pověřené obce III. typu mikroregiony, místní akční skupiny atd. kraje + regionální rozvojové agentury regiony soudržnosti (NUTS II)

Faktory ovlivňující regionální management 1. Iniciování vzniku regionálního managementu Kdo může být iniciátorem vzniku RM? Proč vlastně RM vzniká? Které regionální problémy mohou podnítit vznik RM? Prostorový dosah (působnost) regionálního managementu Podle kterých kriterií (problémových, funkčních, administrativních) se vymezuje územní působnost RM? Jakou rozlohu má území spadající pod RM? Jaká je optimální velikost manažerského regionu?

Faktory ovlivňující regionální management 2. Organizační otázky fungování regionálního managementu? Jakou právní formu může mít RM? Které subjekty jsou členy RM? Kolik by měl mít RM zaměstnanců? Jaká je vnitřní organizační struktura RM? Jaké existují vazby mezi institucemi veřejné správy a RM? Úkoly a funkce regionálního managementu? Které cíle a úkoly plní RM? Jaké jsou hlavní oblasti působnosti RM?

Faktory ovlivňující regionální management 3. Financování regionálního managementu Jak je činnost RM financována? Jaký je podíl samofinancování?

Regionalmanagement Waldviertel/ Niederösterreich Základní informace region Waldviertel byl jedním z první regionů, který se začal zabývat regionálním managementem. původní organizace „Waldviertel Management“ byla založena v roce 1982 A. Kastnerem v době založení se jednalo o první rakouskou regionální rozvojovou agenturu agentura působí na rozloze 4.614 km2 v regionu žije přibližně 220 000 obyvatel (2000)

Organizační uspořádání od r. 2004

Síť aktérů regionálního rozvoje ve Waldviertlu

Shrnutí dosavadních poznatků o instutucinalizaci regionálního managementu RM neplní veřejnosprávní funkci, poněvadž nedisponuje žádnou přirozenou mocí (nemá legitimitu) - není veřejnou správou v pravém slova smyslu zapojení (spolupráci) různých skupin regionálních aktérů si regionální manažer nemůže vynutit, naopak aktivita aktérů je na dobrovolné bázi, koordinace = klíčová funkce, neboť regionální aktéři přicházejí z velmi odlišných oblastí společenského života RM je ve své podstatě nezisková záležitost a proto nemůže používat zisk jako motivaci aktérů. RM je vysoce závislý na politických, ekonomických a sociálních procesech ovlivňujících prostředí daného regionu.

Zhodnocení zahraničních zkušeností s implementací regionálního managementu neexistuje všeobecně platný, jednotný model - každý region si vytvořil svůj vlastní model regionálního managementu s přihlédnutím ke specifickým místním podmínkám, hlavní funkcí regionálního managementu je organizace; ať již má regionální management jakoukoliv podobu, tak obecně v Evropě převládá liberální pojetí. regionální management je považován jako vhodný nástroj k tomu, aby došlo k aktivizaci regionálního rozvojového potenciálu a sebeidentifikaci regionu. má-li být regionální management úspěšný a jeho strategie a opatření akceptována pokud možno všemi aktéry.

http://www.mmr.cz (Ministerstvo pro místní rozvoj ČR) Na závěr S jednotlivými výstupy projektu se budeme moci seznámit prostřednictvím internetových stránek http://www.svrr.zcu.cz (Středisko pro výzkum regionálního rozvoje, Západočeská univerzita v Plzni) http://www.mmr.cz (Ministerstvo pro místní rozvoj ČR) Děkuji za pozornost !

Kontakt Mgr. Jiří Ježek Západočeská univerzita v Plzni Fakulta ekonomická Středisko pro výzkum regionálního rozvoje Husova 11, 306 14 Plzeň jiri.jezek@fek.zcu.cz zzz