Registrační číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Koloběhy látek Cyklus vody.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Potravní vazby rostlin a živočichů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI616 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Registrační číslo projektu:
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Ekonomicko-ekologické vazby
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
Planeta Země – Pedosféra
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI611 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Vybrané prvky a anorganické.
Registrační číslo projektu:
Amoniak.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI619 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_173.
Registrační číslo projektu:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_170 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM VODA, VZDUCH, PŮDA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_365.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_03_Voda Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_590.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Potravní pyramida, potravní řetězec
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Dusík.
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Získávání energie pro život
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Transkript prezentace:

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0996 Šablona/číslo materiálu: III/2 VY_32_INOVACE_BI608 Jméno autora: Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník 3. ročník Datum vytvoření: 5.3.2014 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Ekologie – Cyklus dusíku Předmět: Biologie Způsob využití: Formou prezentace si uvědomit přeměnu dusíkatých látek v přírodě a které organismy a činnosti se na jeho koloběhu podílejí. Klíčová slova: Amonifikace, nitrifikace, denitrifikace. Druh učebního materiálu: Prezentace

CYKLUS DUSÍKU Je velmi složitý. Hlavním zdrojem je dusík v atmosféře (78%). Volný vzdušný dusík jsou schopny vázat jen některé organismy. Vazači dusíku – některé skupiny volně žijících půdních bakterií a bakterie symbioticky žijící v hlízách na kořenech bobovitých rostlin. Zelené rostliny ho přijímají v podobě dusičnanů a využívají ho k tvorbě bílkovin.

AMONIFIKACE přeměna dusíkatých organických látek na amoniak Dusík díky potravním řetězcům proniká od rostlin do těl živočichů (býložravci – masožravci), částečně využívají k tvorbě bílkovin, nukleových kyselin a částečně ho vylučují močí. Při rozkladu odumřelých těl rostlin a živočichů (díky rozkladačům – amonizační bakterie, houby) vzniká humus a uvolňuje se dusík v podobě amoniaku.

NITRIFIKACE DENITRIFIKACE Nitrifikační bakterie přeměňují amoniak na dusitany a následně dusitany na dusičnany, které mohou rostliny opět přijímat kořeny s ostatními minerálními látkami z půdy. Amoniak může být také uvolněn do ovzduší a vrácen do půdy rozpuštěn v dešťové vodě. DENITRIFIKACE Díky denitrifikačním bakteriím se dusičnany přeměňují na plynný dusík, který se uvolní do ovzduší.

CYKLUS DUSÍKU Atmosférický dusík je obohacován i sopečnou činností a spalovacími procesy. Působením slunečního záření a bouřkových výbojů vznikají v ovzduší také dusičnany. Nepřirozený výskyt dusíku v přírodě je lidskou činností – hnojením půd i rybníků – přemnožení sinic, ohroženy zásoby podzemní vody.

POUŽITÉ ZDROJE Obr.1 [cit. 2014-03-06] Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Nitrogen_cycle_cs.svg ŠLÉGR, Jiří; KISLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana. Ekologie a ochrana životního prostředí: pro gymnázia. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2002, 160 s. ISBN 80-7168-828-2. KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Scientia, 1994, 88 s. ISBN 80-85827-84-0.