Živočichové moří a oceánů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezobratlí živočichové
Advertisements

Vypracovala: Veronika Bořutová Výukový materiál pro žáky V. tříd
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
KYTOVCI Žijí výhradně ve vodě.
Adriana Janáčová Zš Ilji Hurníka 6.A 2009/2010
KORÝŠI.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Hvězdice Štěpán Tichý.
Obratlovci PARYBY.
Mnohobuněční živočichové.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
MOŘE, OCEÁN.
(Actinaria) Sasanky.
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Máďa Zedníčková a Barča Cafourková
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Členovci Vývojově nejvíce úspěšní bezobratlí na zemi
Řasy červené a hnědé zdroj:www. cs.wikipedia.org/wiki/Ruduchy
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Členovci Korýši.
Korýši Mgr. Helena Roubalová
zpracování ve dvojicích
Moře a oceány obratlovci.
Plejtvák obrovský Předmět: Biologie Třída: 1L
Strunatci.
ŽAHAVCI MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Mnohobuněčné organismy
Žahavci mořští – žahaví dravci
Mořský savci ..
Rejnoci.
KORÝŠI.
podkmen: žabernatí třída: korýši
Život v oceánech a mořích.
Patří do skupiny členovců! Má přibližně druhů.
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Třída: Paryby ● znaky: – tělo torpédovité nebo shora zploštělé – chrupavčitá kostra – žábry, nemají skřele – není plynový měchýř, náhrada olejovitá játra.
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
Moře Juli K.. Co se dozvíme o moři? ● Co je to a kde se nachází ● Moře na našem území ● Statistika moře ● Příklady moří ● Výjimky ● Mimozemská moře ●
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Žahavci – žahaví dravci
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 001
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
VY_52_INOVACE_37_Paryby Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přírodopis: ŽAHAVCI.
zpracovaný v rámci projektu
PARYBY převážně mořští kostra
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
Paryby Základní škola a Mateřská škola
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
RYBY VY_32_INOVACE_06-55 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Polární pustiny a jejich živočichové Polární pustiny zaledněné území či mrazová poušť trvale kryty ledem a sněhem.
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_52_INOVACE_36_ Život v oceánech a mořích
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
KYTOVCI.
Moře a jeho významné ryby j.cinek. Žralok bílý či velký bílý žralok, dříve často nazývaný žralok lidožravý, je žralok z čeledi lamnovitý ch vyskytující.
Hana Svobodová, Iveta Böhmová, 8D.  Říše: živočichové  Kmen: strunatci  Třída: savci  Řád: šelmy  Podřád: psotvární  Čeleď: medvědovití.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Živočichové moří a oceánů Aleš Jůn, Tomáš Kříž, Lída Vlčková, Vendula Mrázková

NEJEN ŽIVOČICHOVÉ MOŘÍ A OCEÁNŮ ALEŠ JŮN, TOMÁŠ KŘÍŽ, LÍDA VLČKOVÁ, WENDY MRÁZKOVÁ

OBECNÁ CHARAKTERISTIKA Moře a oceány jsou základem veškerého života Pokrývají více než dvě třetiny zemského povrchu a obsahují přes 97% vody celé planety Jsou rozhodující součástí vodního cyklu a zároveň hlavním klimatickým faktorem, mnohostranným zdrojem potravin, surovin a energie a biotopem (stanovištěm) mnoha rostlin a živočichů. Navíc více než polovina světové populace žije v blízkosti pobřeží.

VYUŽITÍ MOŘÍ A OCEÁNŮ Především se získávají potraviny – loví se ryby, korýši, měkkýši, ale získávají se i mořské řasy Jinak se získávají hnědé a červené řasy a mořská tráva Tyto plody se také zpracovávají v různých průmyslových odvětvích, vč. Medicíny Nerostné suroviny – ropa, zemní plyn Dále se získává pitná voda a mořská sůl

Kromě lovu, těžby, apod. se používají tzv Kromě lovu, těžby, apod. se používají tzv. mořské přílivové elektrárny (Francie)

KOSATKA ČERNÁ Kosatka černá patří mezi savce a je to jediný žijící zástupce rodu kosatek Má jednolitou tmavě šedou až černou barvu Dorůstá délky až 6 m a může vážit až 1,5 tuny Je skvělý plavec a obvykle se sdružuje ve skupinách po 10-50 jedincích Živí se mořskými rybami

Je menší a méně známá než kosatka dravá, které se trochu podobá a od níž se odlišuje i tím, že se její výskyt soustředí zejména do tropických a subtropických oblastí

REJNOK Rejnoci mají kosočtverečné zploštělé tělo, což jim umožňuje splynout se dnem, číhat na kořist a ukrýt se před dravci Parejnok elektrický a rejnok ostnatý jsou schopny vydávat silné elektrické výboje, jiné druhy jsou vybaveny jedovým ostnem Na spodní straně těla je 5 žeberních štěrbin, čichové jamky a ústa

Manta atlantská – největší žijící rejnok světa

PLEJTVÁK OBROVSKÝ Plejtvák obrovský je největší tvor, jaký kdy na naší planetě žil Dorůstá délky 30 metrů a váží přes 200 tun, jeho jazyk váží asi 4 tuny Může plout rychlostí až 37 km/h a proto patří k nejrychlejším mořským tvorům Živí se výlučně krilem, který je tvořen drobnými korýši (jeden plejtvák obrovský jich sežere každý den odhadem na 40 miliónů) Dýchají vzduch a rodí živá mláďata

Od mléka je mládě odstavené až po 7-8 měsících, kdy váží asi 23 tun Přibírá asi 4 kg za hodinu Kdysi těchto úžasných velryb žilo ve vodách jižně od Austrálie přibližně 250 000. Pak přišli velrybáři. Zabíjeli je, takže v dnešní době jich je okolo 500 kusů.

ŽRALOK BÍLÝ Žralok bílý je považován za člověku nejnebezpečnějšího žraloka Dýchá žábry, které se při přijímání vody neotevírají. Proto musí pořád zůstávat v pohybu, aby do žeber přicházela čerstvá voda a on se nezadusil Živí se tučňáky, lachtany, makrelami a k jeho nejmilejším pochoutkám patří mečouni Žralok bílý lidi neloví, obvykle je napadá v situaci, kdy mu připomínají ploutvonožce

Pro lovícího žraloka je životně důležitý mimořádně jemný čich, nejcitlivější z jeho smyslů. Tisíce drobných jamek, kterými je poseta špice jeho čenichu představují důležitý smyslový orgán

KORÝŠI Korýši jsou velká skupina členovců zahrnující asi 52 000 druhů Patří k nim i velmi známé druhy živočichů, jako jsou krabi, humři či krevety, ale i některé mikroskopické druhy, jako buchanka či perloočka Korýši žijí především ve vodním prostředí, a to ve sladké či slané vodě, ale některé skupiny se adaptovaly i k životu na souši (svinka, stínka).

Tělo korýšů se skládá z hlavy, hrudi a zadečku První dvě jmenované části však často srůstají v hlavohruď Tělo je víceméně kryto krunýřem, ten si svlékávají proto, aby mohli růst

KORÁL Koráli jsou mořští žahavci z třídy korálnatců Jsou to malí (sasankám podobní) polypi, většinou žijící v koloniích Jedna „větev“ korálu není oproti všeobecnému pohledu jen jeden jedinec, ale milióny geneticky identických polypů. I když se mohou živit planktonem, většinu jejich potravy jim obstarávají symbiotické řasy (zooxantely). Korály většinou rostou v slunných mořích (do hloubky 60 m

Někdy je však možné najít zvláštní korály i v hloubce 3 000 m a to dokonce i na Arktidě Mezi korály patří známí původci korálových útesů v tropických mořích, kteří vylučují uhličitan vápenatý pro tvorbu svých tvrdých vnějších schránek. Během milionů let se tyto schránky vrství a někdy vytvoří i ostrov.

SASANKA např. Sasanka koňská Sasanky jsou řád, který zahrnuje mořské dravé živočichy z třídy korálnatců Jsou příbuzné korálům, červnatcům a medúzám Většinou mají i 30 – 50 cm Rozšířenou spodní stranou těla se mohou pomalu posouvat po dně Nemají schránku, jen pevnější pokožku

Potravu omračuje knidoblasty (žahavé buňky)

ASCOPHYLLUM NODOSUM Mořská řasa patřící do hnědé vývojové větve řas, patřící do třídy chaluh Roste v severní části Atlantiku, například na severozápadních březích Evropy, ale také v Grónsku a Severní Americe Je známou léčivkou s celou řadou příznivých účinků, např. na štítnou žlázu (má vysoký obsah jodu), na soustavu nervovou, cévní a trávicí; chrání také organismus před negativním působením záření

Používá se také jako hnojivo a jako přísada do krmných směsí pro zvířata

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Kor%C3%A1l http://cs.wikipedia.org/wiki/Ascophyllum_nodosum http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDralok_b%C3%ADl%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/Kosatka_%C4%8Dern%C3%A1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Rejnok http://cs.wikipedia.org/wiki/Plejtv%C3%A1k_obrovsk%C3%BD Tohle nejsou zdaleka všechny zdroje. Nejsou tady vypsány, protože jich je hodně moc.

Konec prezentace, klepnutím ukončíte předvádění