Mayská početní soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika a její aplikace
Advertisements

VARIACE Mgr. Hana Križanová
LODNÍ DOPRAVA.
Opakování Mezopotámie
a vznik záporných čísel
STAŇ SE ZÁZRAK... Sk 3/1 Petr a Jan vystupovali o třetí hodině odpoledne — hodině modlitby — do chrámu. 2 Právě tam přinášeli nějakého muže, který byl.
Počítání s Egypťany. 230 Jedna strana Cheopsovy pyramidy je dlouhá 230 m. Jak dlouhé bude lano, které napneme kolem celé pyramidy?
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Číslice starověkých kultur
Hra na zapamatování Informace o hře Vytvořil: Jakub Hrubý 6.A
Mayské piramidy v Chichén Itzá
Můžeš mít radost 1.Můžeš mít radost ve svém srdci
Jeruzalémský chrám.
Opakování z minulé hodiny:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol.
Češpivová Simona 8.A Koně. Historie Žádné zvíře na naší planetě není tak těsně spjato s člověkem, s jeho dějinami a jeho vývojem, jako kůň.
Jak se řekne japonsky homosexuál? Šukahošiki.. Díváme-li se na ženu z vrchu vidíme její půdorys. Díváme-li se na ni z boku, vidíme jeji bokorys. Co vidíme.
Zlomky Autor: Marek Ovčačík.
ČÍSLO NULA.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
U holiče Jeden muž šel, stejně jako každý jiný měsíc, k holiči. Začali spolu hovořit o různých věcech....a najednou... hovořili o Bohu.
Anotace Státy Severní Ameriky Autor Mgr. Petra Vavrušková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dokáží říci, která státy patří Severní Americe a rozdělit.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
AMERIKA obyvatelstvo.
Nejprve provedeme výpočet v závorce
Matematika a její aplikace Číslo a početní operace ve 4. třídě Slovní úloha s letopočty VY_32_INOVACE_17 Sada 24 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Posloupnosti a jejich vlastnosti (2.část)
TVAR A POLOHA NA ZEMI, HRANIČNÍ BODY
Krocan divoký Třída: Ptáci (Aves) Řád: Hrabaví (Galliformes) Čeleď:
VY_32_INOVACE_19 Střední Amerika - Mexiko
Společenské a hospodářské prostředí
7 divů světa Na následujících stránkách se seznámíte se sedmi divy světa. Seznámíte s dobou před a po divech.
Rostou!!! PowerPaint 2000, automatický posun, zvuk.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Jak se řekne japonsky homosexuál? Šukahošiki.
Matematika a její aplikace Číslo a početní operace ve 4. třídě Jednotky, desítky, stovky VY_32_INOVACE_06 Sada 24 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Amerika obyvatelstvo.
Téma: Násobení desetinných čísel
Matematika a její aplikace Číslo a početní operace ve slovních úlohách na I. stupni ZŠ 2 Slovní úloha s praktickým znázorněním VY_42_INOVACE_28 Sada 2.
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
Geometrická posloupnost
Auta na elektriku  2011.
Egyptské pyramidy.
Jaký je naše tělo Kontrola
1. Má duše, nic se nelekej, | Bůh v péči své tě má
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Mexiko. Dějiny Indiánské kultury Mexiko bylo již od 1. tis. př.n.l. zemí vyspělých civilizací. První vrchol představovala kultura Olméků v období 900.
EU OPVK – III/2 – A3 – 7/22 – Rak Petr Předmět Zeměpis, 8.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/2012.
 Aztécká říše byla významným státním útvarem z dob předkolumbovské Ameriky. Aztécká říše se rozkládala zhruba na území dnešního Mexika. Během vlády této.
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Římské číslice je způsob zápisu pomocí písmen abecedy
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
JEDNODUCHÉ STROJE ČLOVĚK A TECHNIKA
Mexiko.
Starověk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Před Kolumbem do Latinské Ameriky TÉMATICKÝ.
Immanuel Kant Kritik čistého rozumu.
SEVERNÍ A JIŽNÍ AMERIKA
Z historie matematiky Josef Molnár Karlov pod Pradědem
Můžeš mít radost 1.Můžeš mít radost ve svém srdci
přijde zkáza světa?.
Římská čísla Římské číslice je způsob zápisu čísel pomocí písmen abecedy. Jedná se o takzvanou nepoziční číselnou soustavou, pro které je charakteristická.
VY_32_INOVACE_ZE7-07 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
binární neboli dvojkový systém
VY_32_INOVACE_Z7. 7 Autor: Mgr
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Soustavy lineárních rovnic
Pohádka. Před dávnými a dávnými časy,
Zem v miniatuře.
BAJAJOVÁ KMENTOVÁ VII.A
Transkript prezentace:

Mayská početní soustava Lenka Janýšková 2.B 9.1.2011

Kdo to vlastně ti Mayové byli? původní obyvatelé jižního Mexika(poloostrov Yucatán) a severní části Střední Ameriky žili zhruba mezi lety 2000 př.n.l. až 1541 n.l. vynikali v astronomii a matematice stavěli nádherné chrámy a impozantní pyramidy

A jak to bylo s jejich počty? Mayové používali dvacítkovou soustavu počítali na prstech rukou i nohou při počítání většího počtu bylo třeba více prstů, tak se bojovníci postavili do řady a počítající se dal do práce. Když se dotknul všech 20 prstů prvního muže a nebylo ještě všechno spočítáno, přistoupil ke druhému a počítalo se dál… např. výsledek 72 vypadal takto: tři muži po 20-ti prstech, 10 a 2 nebo: v desítkové soustavě je číslo 31 vyjádřeno jako 3 x 10 + 1, ve dvacítkové soustavě je to 1 x 20 + 11

Jak Mayové čísla zapisovali? Čísla zapisovali pomocí čárek a teček(tečka měla hodnotu 1, čárka měla hodnotu 5)

Mayské názvy pro čísla

Drážďanský kodex, nejvýznamnější dochovaný mayský dokument

vedle zápisu pomocí čárek a teček je také známa varianta, kde jsou čísla od 0 do 19 znázorněna profily hlav jednotlivých mayských bohů Např.: číslo 3 ztvárňuje bůh větru a deště číslo 7 jaguáří bůh podsvětí číslo 8 bůh kukuřice

A jeden krásný citát na závěr… Jeden americký matematik M.P.Closs jednou řekl: ,, Ze všech čísel, která kdy člověk vymyslel, se žádné nemůže svou krásou vyrovnat mayské profilové variantě čísel.“ Hezký den 

Konec