Optimalizace dopravních systémů Vlaky, autobusy, MHD…

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

možnosti Dispečinku hromadné dopravy
Vysokorychlostní tratě z pohledu přepravního marketingu
Dopravní plán Ústeckého kraje na léta 2012 – 2016 a jeho aplikace
BEZBARIÉROVÁ MHD V NOVÉM JIČÍNĚ Rozvoj dopravní obslužnosti regionu Zavedení nové moderní místní hromadné dopravy pro obyvatele města Nový Jičín, Kunín.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Průzkum kvality a spokojenosti s PID
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Projekty EOC v ČR v období
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Integrovaný dopravní systém
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Charakteristické znaky MHD
Vážení občané, Bydlíte v menší obci? Trápí Vás špatná dopravní obsluha a spojení s městy? Jste odkázáni na automobil či snad na taxi?
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
STRATEGIE SPOLEČNOSTI A JEJÍ ZÁMĚRY V ROCE 2014
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Organizátor REgionální DOpravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji
Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících
Proč nezatracovat železniční dopravní prostředky?
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
Místní akční skupina Rakovnicko
Přístupnost IDS pro OOSPO
BOHEMIAKOMBI spol. s r.o. Opletalova Praha 1 Tel Fax Kombinovaná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Odbavování cestujících Českých drah v tarifech IDS Ing. Petr Vychodil.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Informace o projektech v IDS JMK
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
možnosti Dispečinku hromadné dopravy
Sortiment poskytovaných služeb v železniční dopravě; dopravní ceniny, tarify, slevy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana.
Integrace Neratovic a Mělníka
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
VY_52_INOVACE_65_Doprava v ČR
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Transkript prezentace:

Optimalizace dopravních systémů Vlaky, autobusy, MHD…

Trend vývoje v poslední době  „Optimalizovat“ systém, ovšem ne z pohledu cestujících, ale z pohledu objednatele  Optimalizovat = vložit méně peněz  Vložit méně peněz = zhoršit kvalitu služby.  Zhoršit kvalitu služby = redukce systému VHD.

Metody „optimalizace“:  Náhrada vlaků autobusovou dopravou.  Optické zachování rozsahu obsluhy („čára v mapě“).  Optické zachování stejného množství spojů.  Reálný propad množství cestujících, tržeb, neufinancování systému.  Důsledkem je další redukce systému.

Železniční doprava - výhody  Cestujícími je více prefererovaná (Hanušovice – Králíky) – subjektivnost!!  Má vyšší kapacitu.  Celostátně jednotný tarif.  Není ovlivněna nedostatky silniční sítě (technický stav, vliv provozu).  Rozměr vozidel – WC, zavazadla…

Železniční doprava – nevýhody:  Je reálně monopolem jednoho podniku.  Nemá plošný dosah.  Politický zájem o její utlumení za každou cenu.  Tlak lobby autodopravců (Prachař).  Z výše uvedeného vyplývá trvalé zhoršování služeb a odliv cestujících, které mají odůvodnit budoucí zánik.

Autobusová doprava - výhody  Snadno se přizpůsobuje poptávce – lze nabídnout v libovolné lokalitě ve zvoleném čase.  Konkurenční prostředí – nižší ceny, lepší přístup k zákazníkům.  Jak plyne z výše uvedeného, je pro objednatele levnější.

Autobusová doprava - nevýhody  Je nejméně preferována cestujícími.  Nízká kvalita silniční sítě = nekomfortní jízda, pomalost, nespolehlivost.  Nejnižší úroveň služeb ve vozidle – chybí WC, velmi omezená přeprava zavazadel.  Téměř nulové vybavení většiny zastávek.  Zpomalující odbavení řidičem.  Odliv cestujících (oproti železnici).

Politická otázka???  Chceme VHD jako sociální dopravu pro děti školou povinné a nemohoucí???  Chceme VHD jako plnohodnotnou a silně využívanou službu, která je kvalitní alternativou automobilové dopravy???

Varianta 1:  Kapacitu železnice nepotřebujeme, protože lidí vozíme málo.  Na jakékoliv požadavky na komfort nebo rychlost otevřeně rezignujeme, protože zákazník nemá jinou možnost (proč se snažit? – nemůže utéct).  Účel přepravy za nejnižší možnou cenu splní bez problémů autobus.  „Normální lidé“ pojedou vždy autem.

Varianta 2:  Kapacitu železnice potřebujeme, protože lidí vozíme mnoho.  Komfort železnice potřebujeme využít všude, kam vedou koleje, protože jen to zajistí dostatek zákazníků a tržeb.  Autobus využíváme jako přípoj ke komfortnější železniční síti, omezujeme čas i vzdálenost, kterou ujede cestující v BUS dopravě.  Efektivitu přinášejí tržby nových zákazníků.

Jaké je správné využití BUS Dopravy?  Dojezd na kratší vzdálenost, kde nevadí nižší komfort (např. absence WC) a kde ani pomalejší rychlost nepřináší velkou časovou ztrátu cestujícímu.  Obsluha území, kam nevede železnice.  Doprava menšího množství cestujících (odbavení řidičem).  Specifické úkoly – zájezdová doprava, náhradní autobusová doprava…).

Jaké je správné využití železnice?  Všude tam, kde vedou koleje, je tam osídlení a existuje (byť i malá) poptávka po přepravě.  Efekt „nabalování“ – přepravní využití není rozhodující „teď“, ale při adekvátní nabídce, která vytvoří poptávku (Morkovice, Tovačov).

Regionální železniční tratě  Zahraničními experty je česká železniční síť velmi vysoce hodnocena díky regionálním tratím.  Zahraniční zkušenost říká, že náhrada vlaku autobusem je prvním stupněm úplné likvidace veřejné hromadné dopravy.  Nízké využití je třeba řešit zlepšením využití – modernizace a dostavby (chybí důležité tratě).

Tratě v řídce osídleném území (rozptýlená zástavba):  Typická situace pro rušení železniční dopravy.  Argumentace tím, že rozptýlenou zástavbu obslouží jen autobus.  Reálně je možné zavést extrémně pomalé autobusy s řadou závleků do všech obcí a osad – odpovídá Var. 1. (sociální služba).

Tratě v řídce osídleném území (rozptýlená zástavba):  Správné řešení – ponechat regionální železniční dopravu jako vyšší stupeň kvality VHD.  Nepodceňovat individuální dojížďku na nádraží – ta je pro systém NAPROSTO KLÍČOVÁ!  Za této okolnosti není vzdálenost zástavby k nádraží rozhodující!!!

Tratě v řídce osídleném území (rozptýlená zástavba): Jedna kvalitní linka s kvalitním JŘ přitáhne nové cestující, nabídne slušnou kvalitu služeb a bude dlouhodobě finančně udržitelná. Vlak na nádraží cca 5 – 10 Km daleko, jedoucí každou hodinu (použitelný pro 50 % obyvatel), je lepší než zastávka na návsi se spojením 3 x denně pomalým autobusem (použitelná jen pro ty, kteří jinak nemohou).

Tratě v hustě osídleném území (příměstská dopr.):  Ideální pro přímou docházku.  Zpravidla bývají slušně využívané.  Dojížďka na nádraží výrazně menší než v řídce osídleném území (na krátkou vzdálenost se nevyplatí přesedat).  Pozor na špatné nastavení MHD místo železnice – poškozuje zejména cestující MHD!

Metody posílení role regionální železnice:  Jasné odmítnutí „autobus. optimalizace“ ve všech případech!! (Var. 1)!  Nové železniční zastávky.  Modernizace vozidel.  Mírné zlepšení tratí – „žehlení“.  Zásadní zlepšení – přeložky a dostavby.  Moderní systémy – „hybrid“, vlakotramvaj  „Měkké metody“ – cest. Ruch, služby…

Další benefity funkční regionální železnice:  Přijedou turisté, kteří preferují „železniční destinace“ (autobus neakceptují).  Služby na nádražích posílí zaměstnanost.  Větší množství turistů pomůže zachovat spoje i místním.  Nenahraditelná symbióza cyklistické a železniční dopravy (dopravní i rekreační) = nelze nahradit cyklostezkou na zrušené trati = pseudoekologická náhražka!!

Závěry pro politiku SZ:  NÁHRADA VLAKU AUTOBUSEM JE VŽDY ŠPATNÝM ŘEŠENÍM.  NÍZKÁ KVALITA VLAKU ANI ŠPATNÝ JÍZDNÍ ŘÁD NEJSOU FYZICKOU VLASTNOSTÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY.  ČR MÁ POTENCIÁL NÁSOBNÉHO ZVÝŠENÍ PODÍLU EKOLOGICKÉ DOPRAVY!!

NEZAPOMEŇME ŽE -  Nejvíc zrušených železnic (nahrazených autobusovou dopravou) je na Balkáně.  Nejvíc funkčních a výborně prosperujících regionálních železničních tratí je ve Švýcarsku.

PTEJME SE NAŠICH OPTIMALIZÁTORŮ -  JESTLI CHTĚJÍ ŠVÝCARSKO NEBO BALKÁN.  JESTLI VÍ O TOM, ŽE VYSPĚLÉ ZEMĚ REGIONÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ TRATĚ OBNOVUJÍ (POKUD HO DŘÍVE NEUVÁŽENĚ ZRUŠILY).

DĚKUJI ZA POZORNOST