OHROŽENÍ ŽIVOČICHŮ. Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Advertisements

Půdy:.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody –Podnebné pásy – Tropický pás
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ROČNÍ OBDOBÍ.
Stav životního prostředí, člověk a biosféra
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Kyselý déšť.
Životní podmínky organizmů
VY_32_INOVACE_16_Kapr obecný
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, les, lesní.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Podnebné pásy – Polární pás
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu:
Vytvořila Šárka Houdková
Rozmanitost podmínek života na zemi
Problémy tropických oblastí
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Přírodověda.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
POLÁRNÍ PÁS.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
AFRICKÉ SAVANY.
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
PEDOSFÉRA.
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Přizpůsobivost živočichů a rostlin
Registrační číslo projektu:
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM VODA, VZDUCH, PŮDA
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka pro 1.stupeň ZŠ Královéhradecký kraj VY_03_INOVACE_32_12.
Plazi pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Třídění živočichů Mgr. Hana Patschová duben 2011 VY_52_INOVACE_17.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Registrační číslo projektu:
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Subtropický pás pro 5. ročník ZŠ
VY_32_INOVACE_03_Voda Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
SUBTROPICKÝ PÁS.
Ochrana přírody Za předpokladu použití psacích potřeb a mapy České republiky.
Živý obal Země ( rostliny a živočichové)
HMYZ – STRATEGIE PŘEŽITÍ a OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU.
Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 2 Autor: Ošlejšková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Čeledi: lilkovité a bobovité
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Člověk jako ochránce.
Čeledi: PRYSKYŘNÍKOVITÉ HVĚZDNICOVITÉ
Přírodopis ROZSIVKY.
PLOUTVONOŽCI CHOBOTNATCI
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
PAVOUKOVCI 1.
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Přírodopis ROZSIVKY.
KYTOVCI.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Vyšší živočichové.
Transkript prezentace:

OHROŽENÍ ŽIVOČICHŮ

Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 48 Autor: Mgr. Vyhnálková Zuzana Ověření ve výuce: 5. třída Datum ověření:

KLÍČOVÁ SLOVA: TROPICKÉ DEŠTNÉ LESY, KÁCENÍ, PASTVA, LESY MÍRNÉHO PÁSU, KYSELÝ DÉŠŤ, VÁPENEC, LOV, TERITORIUM, PYTLAČENÍ, TÝRÁNÍ, ZNEČIŠTĚNÍ, ROPA METODIKA: 1. Zapřemýšlejte, čím ničí člověk tropické lesy a porovnejte s předloženým slidem. 2. Obdobně vytvořte myšlenkovou mapu na téma „Co ničí lesy mírného pásu“ a porovnejte s prezentací. 3. Prohlédněte si prezentaci a vyjádřete svůj názor na to, co vidíte na obrázcích. 4. Odpovězte na otázky a zkontrolujte si odpovědi.

Čím ničí člověk tropické deštné lesy? Budováním silnic Kácením vzácných druhů stromů Zřizováním pastvin pro chov dobytka Vypasením pastvin – pak mohou silné deště odnést půdu a pastviny se neobnoví. Tak mohou vznikat a dál se rozšiřovat pouště. Pak se lidé přesunou dál v krajině a celý proces se opakuje.

Co ničí lesy mírného pásu? kyselý déšť. Znečištění ovzduší. Škodliviny se shromáždí v ovzduší a jsou zachyceny vodními srážkami. Pak prší tzv. kyselý déšť. Je asi 10 krát kyselejší než normální déšť. Kyselý déšť vymývá důležité živiny z půdy. Škodlivé látky se dostanou kořeny do rostlin a ty pak slábnou, nejsou úrodné. Jehličí opadává, stromy umírají. Odborníci se snaží napravit kyselost rozprašováním mletého vápence. To může poškodit původní květenu.

Čím jsou ohroženi živočichové? Zhoršováním životních podmínek Lovem pro maso, kožešiny, slonovinu, želvovinu Znečištěním prostředí – ubývá jedinců, nemohou se rozmnožovat, vymírají Změnou prostředí – úbytek potravy, zmenšení teritoria Rušením – méně se rozmnožují Nemocemi Pytlačením a odchytem chráněných druhů zvířat.

Vliv znečištění ovzduší:

Týrání zvířat – např. malý životní prostor

Znečištění vod

Ropa Zdroj energie Při havárii tankeru uniká do moře, tvoří ropnou skvrnu. Rychle se odpařuje a do vzduchu se dostávají jedovaté látky. Zbytek vytvoří lepkavou hmotu. Lepkavá hmota – obalí peří ptáků olejem, ptáci nemohou plavat ani létat - mořské vydry po požití onemocní do těla se dostanou lízáním kožichu) - postiženi jsou všichni živočichové i plankton (umírá první). To naruší potravní řetězec.

Opakování – otázky: 1. Jak vzniká kyselý déšť? 2. Čím jsou ohrožené deštné lesy? 3. Čím jsou ohrožené lesy mírného pásu? 4. Co může ohrozit živočichy? 5. Jak se nazývá látka, která se dostává do vod např. po havárii tankeru a znečišťuje je?

Odpovědi: 1. Škodliviny z ovzduší se spojí s vodními srážkami a padají k zemi. 2. Budováním silnic, kácením vzácných druhů stromů, zřizováním pastvin pro chov dobytka, vypasením pastvin. 3. Znečištěním ovzduší, kyselým deštěm. 4. Zhoršováním životních podmínek, lovem pro maso, kožešiny, slonovinu, želvovinu, znečištěním prostředí, změnou prostředí – úbytkem potravy, zmenšením teritoria, rušením, nemocemi, pytlačením a odchytem chráněných druhů. 5. Ropa.

Zdroje: IXTOC_I_oil_well_blowout.jpg %BDch_v_n%C3%A1rodn%C3%ADm_parku_Tsavo_East,_Ke%C5%88a.jpg/283px- St%C3%A1do_slon%C5%AF_africk%C3%BDch_v_n%C3%A1rodn%C3%ADm_parku_Tsavo_East,_K e%C5%88a.jpg 0px-Animal_Abuse_Battery_Cage_01.jpg Obvious_water_pollution.jpeg IXTOC_I_oil_well_blowout.jpg %BDch_v_n%C3%A1rodn%C3%ADm_parku_Tsavo_East,_Ke%C5%88a.jpg/283px- St%C3%A1do_slon%C5%AF_africk%C3%BDch_v_n%C3%A1rodn%C3%ADm_parku_Tsavo_East,_K e%C5%88a.jpg 0px-Animal_Abuse_Battery_Cage_01.jpg Obvious_water_pollution.jpeg IXTOC_I_oil_well_blowout.jpg %BDch_v_n%C3%A1rodn%C3%ADm_parku_Tsavo_East,_Ke%C5%88a.jpg/283px- St%C3%A1do_slon%C5%AF_africk%C3%BDch_v_n%C3%A1rodn%C3%ADm_parku_Tsavo_East,_K e%C5%88a.jpg 0px-Animal_Abuse_Battery_Cage_01.jpg Obvious_water_pollution.jpeg