Samohlásky a souhlásky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Advertisements

Zvukové jevy-akustika
Vlastnosti kapalin, povrchové napětí
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Veličiny pro hodnocení zvuku
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VLASTNOSTI ZVUKU.
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Akustika 4 (Hlasitost).
Akustika lidského těla
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Jak se mění frekvence ve stupnici?. Jak vnímáte stupnici? zkusme si ji zahrát nebo zazpívat většinou jako schody nebo přímku – jejím grafem je zápis v.
Tón, jeho výška a barva.
Zvuk Zdroje zvuku.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Audio Josefína Čadská 4.A.
GRAVITACE.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Charakteristiky.
MAPA A JEJÍ OBSAH.
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
Akustika.
Periodické děje a jejich grafické znázornění
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Zvukové jevy.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 03. Harmonické kmitání Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Zvuk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 1. Co slyšíš?
Zvuk a jeho vnímání Roman 2009, SPGŠ Futurum s.r.o.
Význam matematiky v hudbě
Hlasitost zvuku – závislost na frekvenci
STATISTICKÉ CHARAKTERISTIKY
Zvuky a Fourierova transformace
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
AKUSTIKA.
Vlastnosti kapalin, povrchové napětí
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
ZVUK.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Samohlásky a souhlásky

Proč rozlišujeme jednotlivé hlásky? Každý ze zvuků má jinou BARVU, ta nám umožňuje rozlišit zvuky téže frekvence BARVA zvuku je dána zastoupením jednotlivých frekvencí, ze kterých se zvuk skládá Ucho zvuk opět rozloží na jednotlivé frekvence – provede analýzu

Periodické zvuky vnímáme jako „tóny“ samohlásky Neperiodické zvuky vnímáme jako „hluky“ souhlásky Na následujících snímcích jsou tvary zvukových vln hlásek a, e, i, o, u, s

Hláska a: a… vyšší a… nižší

Hláska e: e… vyšší e… nižší

Hláska i: i… vyšší i… nižší

Hláska o: o… vyšší o… nižší

Hláska u: u… vyšší u… nižší

Souhláska s: s…

Hláska š: š…

Úkol: Zjistěte přibližně výšku (základní frekvenci) zobrazených hlásek (na vodorovné ose je čas v sekundách). U souhlásky se frekvenci z grafu určit nepodaří. Proč? Čím člověk mění barvu svého hlasu? Odpověď na poslední otázku: Všimněte si, že na jednotlivých obrázcích se mění nejen tvar úst, ale i ústní dutiny, která se chová jako rezonátor. Podle toho jak dutinu tvarujeme, zesilují a zeslabují se frekvence, které jsou ve zvuku produkovaném hlasivkami zastoupeny. Barvu lze měnit i volbu rezonanční dutiny: vyzkoušejte například mluvit přes nos, s ucpaným nosem, … . Je vidět, že na barvě hlasu se podílí i další hlavové dutiny, kterými vzduch z plic přímo neproudí.