Motorické vývojové testy insuficience Motorické dovednosti kvalitativní znaky optimálně provedeného pohybu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Požadavky k získání známky
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Vědy o sportu (Sport sciencis)
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Obecné aspekty vývoje (ale i jednotlivých subvývojů) Organismus člověka  složitě integrovaný systém bio-psycho-socio-spirituální reciproční vztah.
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Trénink atletických skoků
Přednáška č. 2 Teoretický základ tělesného pohybu
Taktická příprava Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
Motorické (pohybové) dovednosti lze je definovat jako
© Tom Vespa Témata otázek ke zkoušce Antropomotorika - vývoj, metody (pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, testování) Motorické předpoklady pohybu.
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI 1. BIOLOGICKÁ DETERMINOVANOST 2. SENZITIVNÍ OBDOBÍ – MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 3. ÚZKÝ VZTAH S MOTORICKOU DOCILITOU 4. JEMNÁ A HRUBÁ MOTORIKA,
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Základní infomace: Počet přednášek a seminářů 11
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
Přednáška č. 1 Úvod do studia antropomotoriky
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vědy o sportu (Sport sciencis)
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
jen pro vnitřní potřebu
Didaktické prostředky
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
Vytrvalostní a koordinační schopnosti
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
ATLETIKA přednáška.
Didaktika TV; Martina Matúšková
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Pohybové schopnosti a dovednosti
ANTROPOMOTORIKA.
Diagnostické metody.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Transkript prezentace:

Motorické vývojové testy insuficience Motorické dovednosti kvalitativní znaky optimálně provedeného pohybu

Motorické vývojové testy motorický věk – ekvivalent stupně motorického vývoje (podřízen vývoji jedince jako celku) OZERECKIJ – motometrická škála (1924) 4 – 16 let, částečná diferenciace dle pohlaví (n=400 pro každý KV) děti normální, mentálně zaostalé a hluchoněmé upozornil na významnou závislost mentálního a motorického vývoje 85 testových úkolů, vždy 6 pro KV binární hodnocení, vzrůstající obtížnost zejména koordinační předpoklady, jemná motorika sestavení dle Binetovy inteligenční stupnice doporučení pro využití v terénní praxi (Horák, 1946) významný podnět pro následné řešení dané problematiky využití i dnes ve školním lékařství (modifikace dle Kárníkové, 1976, Jandy, 1981 – „orientační posouzení pohybové způsobilosti“

Následné modifikace  zjednodušení, objektivizace SLOAN (1955) – LOMDS (36 testových úkolů, 4stupňové hodnocení, procentuální normy) EGGERT (1971) – LOS KF 18 (18 testových úkolů nespecifikovaných dle pohlaví a KV, binární hodnocení, normální a handicapované děti od 5 do 13 let, více než 2000 dětí) Standardizace: robj.= 0,86-0,97, rstab.= 0,89-0,95, rval-KV = 0,77 nezávislost s tělesnou výškou a hmotností ALE VOLKAMER (1973) poukázal na významnou závislost testových úkolů na mentální úrovni (rval.-IQ = 0,37-O,42) a naopak nezávislost na sportovním výkonu

Dodnes problematika s největší pravděpodobností nedořešena pro využití v terénní praxi pro normální děti (motorický vývoj – multifaktoriální děj)  normy motorických testů Jacík – celostní motorický test (fční součinnost motor. schopností, „fční potenciál základního pohybového fondu člověka“) (MQ = 100+15z: hluboce podprům., podprům., prům., nadprům. a vysoce nadprům. ) využití však pro určení stupně motorické insuficience: KIPHARD, SCHILLING, HIRTZ…(psychomotorika) př. trampolínový test – TKT (nutno zvládnout nezvyklý pohyb na pružném povrchu, subjektivní hodnocení) KTK – „stupeň motorické koordinace“ (viz Měkota, 1980, s. 266) (Vojta – reflexní technika, Kolář – vývojová kineziologie..)

poruchy motoriky (souvisí s celou osobností  individuální pedagogický přístup) příčiny motorické insuficience (nedostatečnosti):  endogenní (mentální postižení, DS…, srdeční vady…, konstituční…, LMD…)  exogenní (funkční, strukturální, hromadná neinfekční onemocnění, VDT…)

Motorické dovednosti  speciální předpoklad získaný motorickým učením účelně, rychle a úsporně řešit daný pohybový úkol (Choutka, 1999)  úkolově specifický předpoklad Motorická schopnost  všeobecný předpoklad  adaptace organismu (funkcí jednotlivých vnitřních systémů, jejich integrace  stimulace pestrými prostředky) kondiční vyučovací jednotka  pohyb samotný („dovedný“, výsledný)  didaktika TV (proces motorického učení) nácvičná vyučovací jednotka

Hlavní limitující faktory:  procesy řízení, regulace a kontroly pohybu (neurofyziologické zákonitosti – Kolář, 1997 „součást sportovního talentu“)  úroveň kondičních schopností, somatické předpoklady  kvalita tělovýchovného a sportovního procesu (multifaktoriální děj  spontánní PA v předškolním věku s celou škálou pohybových zkušeností, rodinné prostředí, materiální vybavení…, výživa…, úroveň psych. a sociál. vlastností…)

Tři základní funkční úrovně: 1. percepční  senzorická složka MD 2 Tři základní funkční úrovně: 1. percepční  senzorická složka MD 2. translační  intelektová složka MD 3. efektorní  senzomotorická, motorická složka MD viz teorie motorického učení  „proces osvojování vědomostí, pohybových dovedností, rozvoje schopností a formování vlastností osobnosti“ (Choutka, 1999) fáze nácviku MD – generalizace, diferenciace, automatizace (lateralita, transfer, interference…, didaktika TV)

Dělení motorických dovedností podle množství zapojení svalových skupin:  hrubé  jemné podle časového průběhu:  diskrétní (acyklické)  kontinuální (cyklické)  sériové (kombinované) podle podmínek vnějšího prostředí:  uzavřené (standardní podmínky)  otevřené (variabilní podmínky)

kvalitativní znaky optimálně provedeného pohybu:  rytmičnost  plynulost  přesnost  šíření pohybu z jedné části těla na další  pružnost (elasticita)  harmonie  účelnost  ekonomičnost

Děkuji za pozornost a hezký týden poslední přednáška: ontogeneze motoriky