Motorické vývojové testy insuficience Motorické dovednosti kvalitativní znaky optimálně provedeného pohybu
Motorické vývojové testy motorický věk – ekvivalent stupně motorického vývoje (podřízen vývoji jedince jako celku) OZERECKIJ – motometrická škála (1924) 4 – 16 let, částečná diferenciace dle pohlaví (n=400 pro každý KV) děti normální, mentálně zaostalé a hluchoněmé upozornil na významnou závislost mentálního a motorického vývoje 85 testových úkolů, vždy 6 pro KV binární hodnocení, vzrůstající obtížnost zejména koordinační předpoklady, jemná motorika sestavení dle Binetovy inteligenční stupnice doporučení pro využití v terénní praxi (Horák, 1946) významný podnět pro následné řešení dané problematiky využití i dnes ve školním lékařství (modifikace dle Kárníkové, 1976, Jandy, 1981 – „orientační posouzení pohybové způsobilosti“
Následné modifikace zjednodušení, objektivizace SLOAN (1955) – LOMDS (36 testových úkolů, 4stupňové hodnocení, procentuální normy) EGGERT (1971) – LOS KF 18 (18 testových úkolů nespecifikovaných dle pohlaví a KV, binární hodnocení, normální a handicapované děti od 5 do 13 let, více než 2000 dětí) Standardizace: robj.= 0,86-0,97, rstab.= 0,89-0,95, rval-KV = 0,77 nezávislost s tělesnou výškou a hmotností ALE VOLKAMER (1973) poukázal na významnou závislost testových úkolů na mentální úrovni (rval.-IQ = 0,37-O,42) a naopak nezávislost na sportovním výkonu
Dodnes problematika s největší pravděpodobností nedořešena pro využití v terénní praxi pro normální děti (motorický vývoj – multifaktoriální děj) normy motorických testů Jacík – celostní motorický test (fční součinnost motor. schopností, „fční potenciál základního pohybového fondu člověka“) (MQ = 100+15z: hluboce podprům., podprům., prům., nadprům. a vysoce nadprům. ) využití však pro určení stupně motorické insuficience: KIPHARD, SCHILLING, HIRTZ…(psychomotorika) př. trampolínový test – TKT (nutno zvládnout nezvyklý pohyb na pružném povrchu, subjektivní hodnocení) KTK – „stupeň motorické koordinace“ (viz Měkota, 1980, s. 266) (Vojta – reflexní technika, Kolář – vývojová kineziologie..)
poruchy motoriky (souvisí s celou osobností individuální pedagogický přístup) příčiny motorické insuficience (nedostatečnosti): endogenní (mentální postižení, DS…, srdeční vady…, konstituční…, LMD…) exogenní (funkční, strukturální, hromadná neinfekční onemocnění, VDT…)
Motorické dovednosti speciální předpoklad získaný motorickým učením účelně, rychle a úsporně řešit daný pohybový úkol (Choutka, 1999) úkolově specifický předpoklad Motorická schopnost všeobecný předpoklad adaptace organismu (funkcí jednotlivých vnitřních systémů, jejich integrace stimulace pestrými prostředky) kondiční vyučovací jednotka pohyb samotný („dovedný“, výsledný) didaktika TV (proces motorického učení) nácvičná vyučovací jednotka
Hlavní limitující faktory: procesy řízení, regulace a kontroly pohybu (neurofyziologické zákonitosti – Kolář, 1997 „součást sportovního talentu“) úroveň kondičních schopností, somatické předpoklady kvalita tělovýchovného a sportovního procesu (multifaktoriální děj spontánní PA v předškolním věku s celou škálou pohybových zkušeností, rodinné prostředí, materiální vybavení…, výživa…, úroveň psych. a sociál. vlastností…)
Tři základní funkční úrovně: 1. percepční senzorická složka MD 2 Tři základní funkční úrovně: 1. percepční senzorická složka MD 2. translační intelektová složka MD 3. efektorní senzomotorická, motorická složka MD viz teorie motorického učení „proces osvojování vědomostí, pohybových dovedností, rozvoje schopností a formování vlastností osobnosti“ (Choutka, 1999) fáze nácviku MD – generalizace, diferenciace, automatizace (lateralita, transfer, interference…, didaktika TV)
Dělení motorických dovedností podle množství zapojení svalových skupin: hrubé jemné podle časového průběhu: diskrétní (acyklické) kontinuální (cyklické) sériové (kombinované) podle podmínek vnějšího prostředí: uzavřené (standardní podmínky) otevřené (variabilní podmínky)
kvalitativní znaky optimálně provedeného pohybu: rytmičnost plynulost přesnost šíření pohybu z jedné části těla na další pružnost (elasticita) harmonie účelnost ekonomičnost
Děkuji za pozornost a hezký týden poslední přednáška: ontogeneze motoriky