DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA KLECANY okres Praha-východ DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL TÉMA: Život a vztahy - test VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis TEMATICKÝ OKRUH: Obecná biologie a základy ekologie ROČNÍK: 6. DATUM VYTVOŘENÍ: 12.10.2011 AUTOR: Ing. Ivan Rychlý, CSc.
Správně je vždy jen jedna odpověď, pokud není uvedeno jinak. Život a vztahy test z přírodopisu pro 6.ročník Správně je vždy jen jedna odpověď, pokud není uvedeno jinak.
1. Pojmy přiřaď k odpovídajícímu popisu: vylučování zbavování se odpadních látek dráždivost nevratné změny ve stavbě těla rozmnožování reakce na podněty růst a vývin vznik nových jedinců
2. Napiš alespoň 2 další projevy života, které nebyly uvedeny v předchozím úkolu. pohyb, dědičnost, přijímání potravy, dýchání …………………………………………..………
3. Která skupina organismů si zajišťuje živiny pro svůj život prostřednictvím fotosyntézy? (zakroužkuj) rostliny houby rostliny živočichové
4. Organismy dýchají, protože tak získávají: a) pocit z dobře vykonané práce c) živiny z půdy b) energii z organických látek d) teplo ze sklepa b) energii z organických látek
5. Které z následujících látek jsou nezbytné, aby mohla probíhat fotosyntéza? (zakroužkuj 2) oxid uhličitý živiny oxid uhličitý cukry voda půda kyslík voda
6. Doplň pojmy: Při fotosyntéze vznikají 2 látky. Odpadní látkou je ……………….., který je vypouštěn do vzduchu. Druhou látkou je ………… - základní živina. kyslík cukr
7. Minerální látky získávají rostliny: a) z půdy, rozpuštěné ve vodě a) z půdy, rozpuštěné ve vodě c) fotosyntézou b) ze vzduchu d) dýcháním
8. Následující látky rozděl na ústrojné (organické) a neústrojné (anorganické): oxid uhličitý, minerály, bílkoviny, cukry, kyslík, tuky Organické látky: ……………………………………….. Anorganické látky: …………………………………… cukry, tuky, bílkoviny oxid uhličitý, kyslík, minerály
9. Přiřaď organismy k pojmům: konzumenti zelené rostliny a sinice producenti houby a bakterie rozkladači živočichové
10. Seřaď skupiny organismů podle četnosti (množství) v přírodě od nejméně početné skupiny (označ 1) po nejpočetnější skupinu (označ 3). býložravci masožravci zelené rostliny 2 1 3
11. Uvedené pojmy doplň do textu. (producenti, konzumenti, rozkladači) Z vody a oxidu uhličitého vytvářejí …………….. cukry a tím jsou schopni se sami živit. Odumřelé zbytky organismů mají na starost …………….. Protože si nedokážou vytvářet živiny, musí …………….požírat rostliny a jiné živočichy. producenti rozkladači konzumenti
12. Zařaď jednotlivé organismy do odpovídající skupiny. vrabec, jetel, liška, choroš, bakterie, bříza, smrk, včela Producenti: ……………………………………….. Konzumenti: ……………………………………... Rozkladači: ………………………………………. jetel, bříza, smrk vrabec, liška, včela choroš, bakterie
13. Spoj odpovídající pojmy: predátor lovec parazit cizopasník
14. Soužití dvou různých organismů, kteří si navzájem prospívají, se nazývá: a) symfonie c) sympatie b) harmonie d) symbióza d) symbióza