Konference Farmaceutický trh – čo ovplyvňuje spotrebu liekov. Bratislava, hotel Marrol´s 9. október 2007, Symsite Research
Obsah sdělení Regulace nákladů na léky v ČR v roce 2006 Dopady těchto regulací na spotřebu léků ve vybraných skupinách v ČR Plány současné vlády ČR
Zdroj: SÚKL, Infopharm, a.s.
Zpřísnění finančních limitů pro lékaře v ČR v roce 2006 NákladyFinanční srážka Do 101%0 101 – 105 %20 % z překročení 105 – 110 %40 % z hodnot 105 – 110 % Nad 110 %Celá částka přesahující 110 % Od : Strop = 98 % (vztaženo na 1 pojištěnce), překročení hradí lékař Zmírnění od (tabulka):
Zdroj: Český statisticky úřad, Infopharm, a.s.
Zdroj: SÚKL, Infopharm, a.s.
Cíl: zajistit dostupnost kvalitních a bezpečných (prověřené) léčiv pro celou populaci za přijatelnou cenu a za sociálně přijatelných podmínek. Vychází z Ústavního zákona č. 1/93 Sb. a právních předpisů, které Ústava předjímá Metoda: transparentní kombinace úřední byrokratické intervence a ekonomických nástrojů při respektování odborných aspektů současného lékařského a farmaceutického poznání. Léková politika státu
Klíčové body lékové politiky ČR v roce 2007 Mezinárodní rámec (vstup ČR do EU): –od vstupu ČR do EU se nepodařilo implemetovat směrnici EHS 89/105 Legislativní rámec: –nález Ústavního soudu ČR ze dne : „konec lékové vyhlášky“ Ekonomický rámec: –dosud nebylo nalezeno řešení rozporu mezi možnostmi současného zdravotnictví a příjmy systému zdravotního pojištění –dosud nebyly nalezeny v ČR fungující motivace pacientů, zdravotníků a zdravotních pojišťoven
Řešení lékové politiky v ČR pro rok 2008 Novela zákona č. 48/1997 Sb., která si klade za cíle: –implementovat směrnici EHS 89/105, –sloučit lékové regulace „pod jednu střechu“, –zajistit individualitu rozhodování s možností opravných prostředků, –zlepšit transparentnost rozhodování o cenách a úhradách, –(alespoň částečně) vyřešit rozpor medicínských a ekonomických možností
Hlavní zásady nového systému stanovování cen a úhrad léčiv individuální rozhodování ve správním řízení s možnosti odvolání, zachování systému referenčních úhrad, vnější reference: koš referenčních zemí, vnitřní reference: referenční skupina, regulátorem bude SÚKL, agendu zajistí 91 odborných pracovních míst, z toho 67 na SÚKL a 24 na MZ ČR, skryté nároky na odborná místa na zdravotních pojišťovnách.
VNĚJŠÍ REFERENCE HDP na obyvatele v paritě kupní síly Zdroj: Česká národní banka ( údaje za rok 2005) 78,31 %123,29 %
VNITŘNÍ REFERENCE: REFERENČNÍ SKUPINA referenční skupina je skupina léčivých přípravků, které jsou v zásadě terapeuticky zaměnitelné, tj. mají obdobnou nebo blízkou: –účinnost, –bezpečnost, –klinické využití, tj. terapie těmito léčivými přípravky vede k prakticky shodným výsledkům péče, v referenční skupině se stanoví základní úhrada, seznam referenční skupin vydává MZ vyhláškou.
a)maximální cena výrobce nesmí překročit průměr cen výrobce ve státech EU s paritou kupní síly blízkou ČR (referenční koš zemí, který bude stanoven vyhláškou MZ ČR) b)pokud nelze postupovat dle a), pak průměr 3 nejnižších cen v ostatních zemích EU (zjednodušeno) c)pokud nelze postupovat dle a) ani b), pak cena nebližšího terapeuticky porovnatelného přípravku v ČR, není-li, pak v EU –první generikum: cena o 20 % níže –inovativní přípravek: nelze-li dle celého „koše“ pak alespoň dle 1 země koše, nebo dále b) a c) Hlavní zásady stanovení cen
a)terapeutická účinnost a bezpečnost, b)závažnost onemocnění, c)nákladové efektivita (náklady-přínosy), d)cesta podání, forma, síla, velikost balení, e)délka léčby, f)míra součinnosti pacienta, g)nahraditelnost jiným lékem, h)dopad na finanční prostředky pojišťoven, i)doporučené postupy, a to vždy s ohledem na nákladovou efektivitu a dopad na finance pojišťoven, Hlavní zásady stanovení úhrad (posuzuje se)
lze stanovit podmínky úhrady (omezení na indikace, skupiny pacientů, apod.), lze stanovit i dvě úhrady pro tentýž lék – tzv. zvýšená úhrada pro vymezené podmínky (specifické indikace apod.), definována vysoce nákladná léčba: náklady na rok vyšší nebo rovny 1/10 HDP na 1 osobu v ČR v uplynulém roce (tedy cca nad 50 tisíc Kč) Hlavní zásady stanovení úhrad (další kritéria umožňující individualizaci)
nejnižší cena pro konečného spotřebitele léčivého přípravku v referenční skupině v kterékoli zemi EU: –pokud je dotyčný léčivý přípravek na trhu v ČR a podíl léčivého přípravku na trhu v ČR ≥ 3 % objemu prodeje 1 léčivé látky, základní úhrada v referenční skupině činí pouze 60 % referenční hodnoty, pokud: –jeho terapeutická účinnost je nízká, –není užíván k příčinné léčbě onemocnění, –je užíván k léčbě nezávažných onemocnění. Stanovení základních úhrad v referenční skupině
nejsou lidi! (celkem 91 odborných pracovníků), nejsou peníze! (273 mil. Kč), byla zachována příloha č. 2, nejasné formulace zákona, umožňující dvojí výklad (např. výrobní cena), není k dispozici návrh cenového výměru, nejsou k dispozici prováděcí vyhlášky, velké množství důležitých podrobností bude v prováděcích předpisech, není dostatečně jasně definováno co je inovativní léčivý přípravek, nejsou dostupné zdroje vnější reference. Úzká místa a nedostatky
Co v ČR ještě chybí: