Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Standardní knihovní funkce pro práci s textovými řetězci
Advertisements

Pro začátek něco lehčího
VISUAL BASIC Práce s řetězci Použitá literatura: Kvoch: Visual Basic 4.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Pascal - příklady.
Programování funkcí v Excelu
VISUAL BASIC Práce se soubory.
Třída Array Je součásti balíčku java.util Účelem je usnadnit práci s poli Metody – nejpoužívanější equel(),fill(),sort() a binarySearch() equels() Slouží.
Programování v Pascalu Přednáška 2
Programování v Pascalu Přednáška 5 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 9 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 7
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá pole řetězec debugr.
PHP PHP – základy syntaxe (část 1) - 03 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Datové typy a práce s nimi
Počítače a programování 1 8.přednáška. Obsah přednášky Řetězce - deklarace a vytvoření Základní metody pro práci s řetezci Znaky - třída Character Základní.
Proměnné v PHP Každý programovací jazyk pracuje s nějakými hodnotami. To, do čeho se tyto hodnoty ukládají, se nazývá proměnné. Každý programovací jazyk.
JavaScript Podmínky, cykly a pole.
Cvičení.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
Název projektuInovace ŠVP na OA a JŠ Třebíč Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VISUAL BASIC PRALG.
Datové typy a struktury
Programovací jazyk PASCAL
Algoritmizace a programování Binární soubory - 14 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Systém CLIPS RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro vstup a výstup 12 Verze
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Napište program v C pro výpočet plochy obdélníka se stranami A=3 a B=2. Výsledek vytiskněte s patřičným komentářem na obrazovku formátovým příkazem printf.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Algoritmizace a programování Textové soubory - 13 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
KIV/PPA1 cvičení 9 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Třída String a její metody –Řetězce a operace s nimi.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
1 Počítače a programování 1 13.přednáška. 2 Obsah přednášky Vstupy a výstupy – 1.část.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Práce s řetězci Řetězec je libovolný text nebo libovolná skupina znaků. Řetězec se také označuje jako string. Činnosti prováděné s řetězci: Počítání znaků.
6. Typ záznam Strukturovaný datový typ - znamená spojení několika elementů stejného nebo různých typů do jedné proměnné. Např. pole je strukturovaný datový.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Datové typy a operátory. Co jsou datové typy  Charakterizují proměnnou nebo konstantu – jaká data obsahuje  Data jsou v počítači ukládána jako skupiny.
Soubory BI-PA1 Programování a algoritmizace 1, ZS Katedra teoretické informatiky © Miroslav Balík Fakulta informačních technologií České vysoké.
4. Typ pole 4.1 Jednorozměrná pole
Řetězce String. Co je to řetězec Jako řetězec označujeme pojmenovanou skupinu libovolných znaků Deklarujeme jej pomocí příkazu Délka řetězce není v tomto.
Cvičení 3-4 Procedury, funkce,řetězce. Procedury Procedura Procedura Procedura je podprogram, který mění stav programu (změnou stavu proměnných nebo změnou.
Programování KONSTANTY, ČTENÍ PO JEDNOM ZNAKU GETCHAR() FORMÁTOVANÝ VÝSTUP POMOCÍ PRINTF, VÝVOJOVÉ DIAGRAMY, CYKLY.
Programovací jazyk C# 2. část. Datové typy C# rozeznává dva druhy datových typů, hodnotové a referenční. Hodnotové datové typy Proměnné hodnotového datového.
Vypracoval-Matěj Šmíd
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Úvod do programování 6. hodina
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Algoritmizace a programování
Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 2.hodina
Funkce výstupu (2) Funkce printf: deklarována v: stdio.h
Řetězce (24) Funkce strchr: deklarována v: string.h
Řetězce (1) Řetězec (string) je posloupnost znaků (hod-not typu char)
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
Transkript prezentace:

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

Práce s řetězci OB21-OP-EL-KONP-JANC-M-3-003

 Znaky mohou být ukládány do proměnné typu char. Jejich délka je 1 byte. Tato proměnná reprezentuje písmena, číslice a jiné znaky, jako znaménko plus, mínus, tečka, čárka, závorky a další. Některé znaky nejsou zobrazitelné (jako např. CR a LF, které zakončují konec řádku v souborech).  Znaková konstanta může být v programu vyjádřena znakem uzavřeným mezi znaky ‘ a ‘ (apostrofy) nebo může být vyjádřena číselnou konstantou, před kterou je znak #.

Práce s řetězci  Jeden znak může být přečten z klávesnice funkcí ReadKey. Ta čeká na stisknutí klávesy, pak hodnotu vloženého znaku vrátí a program pokračuje za příkazem ReadKey.  Na rozdíl od čtení dat z klávesnice příkazem readln, funkce ReadKey vložený znak nezobrazí.  Řetězce jsou proměnné typu string. Je v nich uložen text skládající se ze znaků.  Řetězec může být deklarován dvěma způsoby, bez udání délky a s udáním délky. Není-li v deklaraci udána, je délka řetězce 255 znaků.

Práce s řetězci Obr. 1 Uložení řetězce v paměti počítače

Práce s řetězci  Řetězec je v paměti uložen podobně jako pole typu char (ale není to totéž).  Největší počet znaků, který může být v řetězci uložen, je roven jeho deklarované délce, ale řetězec může obsahovat méně znaků.  V prvním bajtu na indexu 0 je číslo, které udává skutečný počet znaků v řetězci. V dalších bajtech na indexech 1,2,3,.. jsou znaky řetězce.

Práce s řetězci  S jednotlivými znaky v řetězci je možné zacházet podobně jako s členy pole typu char.  Řetězec může být také prázdný (nulový), neobsahovat žádné znaky.  V tom případě hodnota bajtu na indexu 0 je nula.  Řetězec může být vyprázdněn (nulován) příkazem jméno_řetězce := ‘’. Mezi apostrofy není žádný jiný znak.

Práce s řetězci  Pokud dosazovaný řetězec znaků obsahuje více znaků než má cílový řetězec do nehož je dosazováno (na levé straně symbolu přiřazení) deklarováno, jsou nadbytečné znaky odříznuty.  To platí i pro čtení znaků z klávesnice.

Procedury a funkce pro práci s řetězci Pro práci s řetězci se používají tyto procedury a funkce:  Length (řetězec) – délka  Funkce vrací skutečný počet znaků, které řetězec obsahuje, bez ohledu na jeho deklarovanou délku.  Concat (ŘetězecA, ŘetězecB, …) – spojit  Funkce vrací řetezec, který je spojením dvou nebo více řetezců.

Procedury a funkce pro práci s řetězci  Copy (Řetězec, Poloha, PocZnaků) – kopírovat  Funkce vrací řetězec (podřetězec), který je kopírován (vyříznut) z jiného řetězce od hodnoty Poloha. Délka kopírovaného řetězce je Pocznaků. Řetězec, ze kterého jsou znaky kopírovány je nezměněn.  Pos (ŘetězecB, ŘetězecA) – pozice, poloha  Funkce vrací polohu (počet znaků od začátku) prvního výskytu řetězce B v řetězci A. Poloha prvního znaku je 1. Jestliže se řetězec B v řetězci A nevyskytuje, funkce vrací hodnotu 0.

Procedury a funkce pro práci s řetězci  Delete (Řetězec, Poloha, PocZnaků) – vymazat, odstranit  Procedura vymaže v řetězci znaky od hodnoty Poloha. Počet vymazaných znaků je PocZnaků.  Insert (ŘetězecA, ŘetězecB, Poloha) – vložit  Procedura vloží řetězec A do řetězce B od hodnoty Poloha (v řetězci B).

Procedury a funkce pro práci s řetězci  Upcase (Znak) – velká písmena  Funkce změní malé písmeno abecedy (‘a’ … ‘z’) na velké (‘A’ … ‘Z”). Ostatní znaky jsou nezměněny.  Str (Číslo, Řetězec) – řetězec  Procedura provede konverzi Čísla (typ integer nebo real) do Řetězce. Konverze je provedena podle udané formátové specifikace. Je to stejné jako pro výstup dat na obrazovku příkazem writeln.

Procedury a funkce pro práci s řetězci  Val (Řetězec, Číslo, Status) – hodnota  Procedura provede konverzi čísla v Řetězci do Čísla (typu integer nebo real). Aby byla konverze úspěšná, formát čísla v Řetězci musí vyhovovat deklarovanému typu Čísla. Je to stejné jako pro vstup čísla z klávesnice příkazem readln.  Proměnná Status indikuje výsledek konverze. Je-li úspěšná, hodnota Číslo = 0 a hodnota Status udává polohu znaku v Řetězci, který problém způsobil. Mezery před číslem v Řetězci jsou ignorovány.

 Děkuji za pozornost  Ing. Ladislav Jančařík

Literatura  Putz K.: Pascal – učebnice základů programování, Grada Publishing Praha, 2007