Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Geneticky podmíněné choroby
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Choroby gonozomálně dědičné recesivní
Gonosomální dědičnost
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Neinvazivní prenatální diagnostika na základě fetálních nukleových kyselin přítomných v mateřské cirkulaci Určení pohlaví u plodu neinvazivně Prof. Ilona.
Sada fotografií na poznávání č.9 Dvouděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
Klíčové produkty evoluce Autor: Mgr. Tomáš HasíkUrčení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Genetika.
Genealogie.
Gonosomální dědičnost
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Sada fotografií na poznávání č.5 Jednoděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
Sada fotografií na poznávání č.11 Stromy a keře
Mimojaderná a polygenní dědičnost
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
GONOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
GONOZOMÁLNÍ CHOROBY Tomáš Rosendorf IV.B.
Sada fotografií na poznávání č.10 Dvouděložné rostliny Autor: Mgr. Lenka KořínkováUrčení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická,
Výpočty rizik monogenních chorob
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Dědičnost a pohlaví.
Příklady z populační genetiky
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
gonozomální dědičnost
Monogenní znaky a choroby Marie Černá
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Autozomální dědičnost
Genetické poruchy - obecně
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY HETEROCHROMOZÓMY X A Y.
Krevní skupiny: Opakování Vyřešte příklady a nezapomeńte odpověď !
Číselná řada 1 – 5 ZAČÍT HRÁT
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Hemo - philia.
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Obor hodnot funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Yvonna Vančurová. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Škola.
Genetické zákony.
GENEALOGIE II I. ročník, 2. semestr, 3. týden
Genetika.
Genetika.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G Genetické příklady II. Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie reg. č.: CZ.1.07/1.1.32/02.0048 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

Příklad č. 1 Otec i syn jsou barvoslepí, zatímco matka rozlišuje barvy normálně. Je správné, řekneme-li, že syn zdědil tuto dědičnou vadu zraku po otci? (Recesivní alela, podmiňující daltonismus, leží v nehomologickém úseku chromozómu X)

Příklad č. 1 – řešení Nemoc zdědil po matce – přenašečce. Otec svému synovi předal chomozóm Y, matka postižené X.

Příklad č. 2 Dcera barvoslepého otce se provdala za muže, jehož otec byl rovněž daltonik. Žena i muž však daltonismem netrpí. Jaké budou jejich děti?

Příklad č. 2 – řešení 50% dcer bude zdravých 50% dcer budou přenašečky 50% synů bude zdravých 50% synů bude nemocných

Příklad č. 3 Jaké děti se mohou narodit z manželství hemofilika s daltoničkou?

Příklad č. 3 – řešení 100% synů bude nemocných daltonismem 100% dcer bude přenašečkami obou nemocí

Příklad č. 4 Zdravý muž, který netrpí hemofilií, uvažuje o možném postižení svých dětí vzhledem k tomu, že sestra jeho ženy porodila chlapce – hemofilika. Může ho uklidnit vědomí, že se mezi předky jeho ženy po mateřské linii tato choroba nikdy nevyskytla?

Příklad č. 4 – řešení Ne, jeho žena může být přenašečkou – její předci ženského pohlaví byli sice zdraví, ale byli nositeli alely pro hemofilii.

Příklad č. 5 Černá a rezavá barva srsti u koček je řízena dvěma rozdílnými kodominantními alelami téhož genu. Tříbarevnost, označována také jako želví zbarvení, je pak výsledkem heterozygotní sestavy těchto alel. Příslušný gen je vázán na pohlavní chromozóm X (gen pro bílou barvu leží na jiném chromozómu). Proč se tříbarevní kocouři vyskytují tak zřídka?

Příklad č. 5 – řešení Tříbarevní kocouři jsou obdobou Klinefelterova syndromu u mužů - XXY