Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
VLIV SVALOVÝCH DYSBALANCÍ NA POSTAVENÍ PÁNVE U KARATISTU
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Kariérové poradenství
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
ROZVÍJEJÍCÍ AKTIVITY V PROCESU VÝUKY V PRAXI
C lékařská fakulta – Univerzity Karlovy v Praze Sylabus pro prezentační dovednosti – individuální (IV.) Lektoři: PhDr. Jana Kasalová, PhDr. Jiří.
Fyzikální projekt První soukromá základní škola v Hradci Králové, s. r
Kvalitativní výzkum.
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Školní rok 2013/2014. Organizace výuky  Zahájení vyučování v 7:50 (ranní kruh)  Týdenní služba – tabule, květiny, sešity, pořádek ve třídě (vždy dvojice,
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
Projekt vznikl dřív e n e ž tvorba ŠVP Samostatná akce Studentské rady (žákovského orgánu na škole ) Pokrývá průřezové téma osobní a sociální výchova.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Výukové strategie a organizace výuky
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
MAGIE MASEK Diplomová práce.
Metody pedagogické diagnostiky
Badatelské mimoškolní aktivity jako příležitost k identifikaci a rozvoji nadání i obohacení výuky Vojtěch Tutr.
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Model lidského zraku pro hodnocení kvality obrazu
Výuková praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Západočeská univerzita v Plzni
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
Inkluzivní vzdělávání – problémy, otázky
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
na Slovanském gymnáziu
Obecná didaktika ÚVOD.
Mixed methods design (MMD)
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Úvod do kvalitativního výzkumu
Práva dítěte Výchova k občanství
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy Mgr. Lenka Janoušková 19.11.2011

Vliv zprostředkovaného učení na rozvoj kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku Diplomová práce Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie Vedoucí: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. Konzultantka: PhDr. Vladislava Moravčíková

Obsah 1. Charakteristika výzkumu 2. Výsledky 3. Analýza videozáznamů

1. CHARAKTERISTIKA VÝZKUMU

Výzkumný projekt – základní údaje Školní rok 2010/2011, 1. třídy Experimentální: ZŠ Nedvědovo náměstí, Praha 4 Srovnávací: „běžná“ ZŠ, Praha 4 HLAVNÍ CÍLE Poukázat na možnosti využití teorie zprostředkovaného učení a intervenčního programu „Feuersteinovo instrumentální obohacení - základní“ Porovnání 1. tříd sledovaných ZŠ

Metody sběru dat 1) Testování - Wechslerova inteligenční škála pro děti (WISC-III) - Testování 10 žáků z každé z 1. tříd 2) Zúčastněné pozorování - Natáčení výuky v 1. třídách 3) Rozhovor (polostrukturovaný) - s třídní učitelkou 1. třídy na ZŠ Nedvědovo náměstí

Výzkumný vzorek 1) Vybraní žáci - testování 2) První třídy - natáčení 3) Třídní učitelka - rozhovor

Průběh výzkumu 1) Testování - Na začátku a na konci školního roku 2) Natáčení výuky - 3x během školního roku: 3) Rozhovor s třídní učitelkou - 3x během školního roku

2. VÝSLEDKY

Popis využití zprostředkovaného učení a FIE-základní ve výuce 1 Popis využití zprostředkovaného učení a FIE-základní ve výuce 1. třídy ZŠ Nedvědovo náměstí Jedna vyučovací hodina jedenkrát za 2-3 týdny „Důležité je vystihnout ten moment, kdy děti mají uspořádání bodů, ty čáry, zvládnuté natolik, abychom mohli začít pracovat a zastřešit to tím instrumentem.“ Uspořádání bodů (titulní a první strana) - první dva měsíce Orientace v prostoru - od listopadu do konce školního roku Využití prvků zprostředkovaného učení: především formou otázek

Natáčení - Základní rozdíly ve výuce zkoumaných 1. tříd Metody předávání informací Doba věnovaná interakci učitele a žáků a doba samostatné práce žáků Motivace studentů a učitele „Myslím si, že ty děti to dělají s tím, že je to baví. Ne, že já musím do školy. … Oni jsou hodně náročný, takže mě to nutí vymýšlet nový a nový věci, takový ty metody, aby je to zaujalo. … Když třeba vidíte, že ty děti to baví, tak prostě uděláte maximum, aby je to bavilo stále.“ Existence většího počtu řešení

Rozhovory s třídní učitelkou – ZŠ Nedvědovo náměstí Výhody Rozvoj samostatného myšlení žáků Zvýšená motivace žáků Lepší porozumění úkolu, schopnost opravit se Zlepšení ve čtení Pokrok u žáků, kteří na začátku roku zaostávali Nevýhody Vysoký počet dětí - malý individuální přístup, těžké udržet pozornost všech Náročnost přípravy pro učitele

Příklad z vyučování Psaní nového písmene - výklad Srovnávací ZŠ Samostatné trénování v písance po krátkém vysvětlení ZŠ Nedvědovo náměstí Vysvětlení pomocí složitějších a přesnějších pojmů Hledání podobností s již naučenými písmeny Diskuse o možných chybách

Změny v přístupu paní učitelky Zvýšená důvěra ve schopnosti žáků Používání složitějších pojmů Práce s chybou Větší propojenost a návaznost učiva pro žáky Důraz na využití principů zprostředkovaného učení během vyučování

3. ANALÝZA VIDEOZÁZNAMŮ

Analýza videozáznamů - Porovnání experimentální a srovnávací 1. třídy Vyučovací hodiny českého jazyka, matematiky a FIE-základní Tři sledované kategorie - zprostředkování záměru - zprostředkování přesahu (přemostění) - zprostředkování významu

Český jazyk - Četnost výskytu sledovaných kategorií v experimentální a srovnávací 1. třídě 

Matematika - Četnost výskytu sledovaných kategorií v experimentální a srovnávací 1. třídě

Instrumentální obohacení – základní - Četnost výskytu sledovaných kategorií v experimentální 1. třídě

Porovnání experimentální a srovnávací 1. třídy – analýza videozáznamů

„K tomu, jaký to mělo přínos za celý školní rok: děti se naučily přemýšlet. Přemýšlejí, ptají se. Dokonce se ptají na učivo, které už je ze druhé třídy. Zkrátka jim to naskočí a oni chtějí vědět něco dalšího.“

Děkuji Vám za pozornost. Lenka Janoušková lenka.jan@gmail.com