Finanční tíseň Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kudy vlastně putují peníze
Advertisements

Příjmy do rodinného rozpočtu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 4. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.6.
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Mgr. Kateřina Forejtková
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 36.
Peníze - půjčky Splátkový prodej Úvěrová karta Spotřebitelský úvěr
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Řešení deficitu domácího rozpočtu pomocí dluhu
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Splátkový prodej Jedná se o způsob pořízení zboží Využijeme ho v případě, že nemáme dostatek finančních prostředků Cenu zboží rozložíme na několik částek.
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 27.července 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EXEKUCE X VÝKON ROZHODNUTÍ. EXEKUCE (VÝKON ROZHODNUTÍ) Právní předpisy:  zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činností (exekuční.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
PASIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Mirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_19 NázevInsolvenční řízení Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekPodnikání.
Oddlužení insolvence osobní bankrot
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Investice Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Petr Machala. Příjmy pravidelné čistá mzda Kč podnikání4 600 Kč mezisoučet Kč nepravidelné0 Kč úroky0 Kč mezisoučet0 Kč celkem Kč Výdaje.
Modelování rodinného rozpočtu
Osobní bankrot - Insolvence -
 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_167.
Petr Machala. 1) Jak se zajistit proti rizikům? (ztráta příjmu, majetku, nečekané výdaje) 2) Jak naložit s přebytkem domácího rozpočtu? 3) Jak řešit deficit.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Mirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Materiál pro výukovou oporu zpracovanou v rámci projektu Informační technologie proti bariérám ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_19 Název materiáluDluhy AutorMgr.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_20 Název materiáluOpakování.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Placení daní a daňová exekuce Michal Radvan. Základní termíny Lhůta pro placení = lhůta pro podání DP Lhůta pro placení = lhůta pro podání DP Daňový dlužník.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. N IKOLA G RBAVČICOVÁ N ÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_VO.9.A.11_financni_ gramotnost_pojmy N ÁZEV.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Kód vzdělávacího materiálu:
Půjčky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Exekuce, vymáhání pohledávek.
Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR. Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Úvěr Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lucie Barillová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ÚVOD DO OBECNÉ EKONOMIE Proč se tím vůbec zabývat?
EXEKUCE X VÝKON ROZHODNUTÍ.
Transkript prezentace:

Finanční tíseň Kudy vlastně putují peníze FINANČNÍ GRAMOTNOST

Finanční tíseň Kdo má dostatek peněz? a)Pouze mrtví lidé… b)Nikdo c)Kdo dokáže vystačit s malým množstvím peněz d)Kdo se ke svým věcem chová šetrně e)Kdo je skromný f)Kdo je spořivý g)Kdo je štědrý k druhým h)Kdo se narodil do bohaté rodiny i)Kdo má štěstí a vyhrál v loterii j)Kdo umí podnikat a investovat k)Kdo ovládá finanční gramotnost

Finanční tíseň Kdo má nedostatek peněz? a)Každý b)Chudý člověk c)Kdo nakupuje co se mu zachce d)Kdo svoje věci ničí a nepečuje o ně e)Kdo je příliš náročný f)Kdo si půjčuje peníze g)Kdo je lakomý h)Kdo se narodil do chudé rodiny i)Kdo nemá štěstí a všechno prohrál j)Kdo neumí hospodařit k)Kdo nedával pozor ve finanční gramotnosti

Finanční tíseň Co je finanční tíseň  Nemám na to abych si koupil, co chci  Nemám finanční rezervu  Půjčuji si na velké výdaje  Měsíční výdaje nestačím pokrývat měsíčními příjmy  Půjčuji si na běžné výdaje  Nestačím splácet půjčky  Je na mě uvalena exekuce  Exekutor mi zabavil vše, co mi doma zůstalo  Exekutor mi zabavil dům (byt) a nemám kde bydlet

Finanční tíseň Příjmy jsou menší než výdaje – co s tím:  Řešit co nejdříve  Zvýšit příjmy (brigáda, další zaměstnání,…)  Snížit výdaje – uskromnit se – vést si evidenci výdajů – plánovat výdaje podle svých příjmů  Bránit se dluhům  Poradit se s důvěryhodnou osobou  Kontaktovat finančního poradce

Finanční tíseň Chyby ve finanční tísni:  Nevedu si záznamy o svých příjmech a výdajích  Situaci neřeším včas – vyčerpávám svoji rezervu  Mám pocit, že to ještě zvládnu, tak nic neřeším  Půjčuji si malé částky – od známých  Platím kreditkou na dluh, který nestíhám včas splácet  Vezmu si úvěr z reklamy  Podepíši úvěrovou smlouvu s velkými sankcemi  Podepíši úvěrovou smlouvu, kde ručím svým bydlením  Podepíši směnku  Beru si stále další půjčky, abych zaplatil ty předchozí

Finanční tíseň Dluhové pasti: a.Dlužník si bere další a stále větší dluhy, aby zaplatil ty předchozí. b.Člověk podepíše úvěrovou smlouvu, která má vysoké sankce při nesplácení – rychle vytváří mnohonásobně větší dluh – končí zpravidla exekucí majetku dlužníka. c.Nákupy na splátky v takovém množství, že je člověk již nedokáže splácet.

Finanční tíseň Poskytnutí úvěru = investice Každý věřitel = poskytovatel peněz na úvěr chce poskytnutím úvěru pomoci pouze sobě! Nedělá to z touhy pomáhat lidem v nouzi. Výjimkou může být rodina a dobří přátelé.

Finanční tíseň Exekuce Dlužník nesplácí dluh: – dluh narůstá o úroky, pokuty,… – věřitel 1) opakovaně vyzve dlužníka k zaplacení dluhu 2) oznámí dlužníkovi podání návrhu k exekuci 3) podá návrh k exekuci na majetek dlužníka Soud posoudí návrh a (ne)vydá exekuční příkaz. Exekutor zabaví majetek (povinného) dlužníka. Hodnota zabaveného majetku = dluh + odměny pro soudce a exekutora (6.000,- Kč a více) Zabavený majetek se prodává v dražbě – často pod cenou!

Finanční tíseň Exekuce Exekutor zabavuje: 1) peníze na účtu, část mzdy 2) věci movité 3) věci nemovité Povinnému musí ponechat peníze ve výši životního minima. Exekucí může následovat několik po sobě, dokud se neuhradí všechny závazky. Exekuce je pro povinného vždy velmi nevýhodná!!!

Finanční tíseň Obrana před exekucí Dohoda s exekutorem na splátkovém kalendáři. Podání návrhu na částečné zastavení exekuce. Zaplacení zabavených věcí před dražbou. Pokud exekutor zabavil věc patřící někomu jinému, lze podat vylučovací žalobu a doložit dokumenty dokládající vlastnické právo jiného člověka. Vždy je třeba jednat včas a dodržet zákonné termíny!

Finanční tíseň Osobní bankrot na soud může podat žádost o oddlužení, pokud: -dluží více věřitelům (aspoň 3) -není schopen dluhy splácet -z pravidelného příjmu může uhradit během pěti let alespoň 30% dluhů Po 5 letech je člověk bez dluhů.

Finanční tíseň Osobní bankrot Žádost o oddlužení, která se podává na soud musí být správná po obsahové i formální stránce, jinak bude zamítnuta. Je vhodné využít organizací, které pomáhají žádost sestavit – nejlépe zdarma, např: Pozor – i na sestavení žádosti o oddlužení některé firmy vydělávají! Osobní bankrot je výhodnější než exekuce majetku!

Finanční tíseň Prevence finanční tísně měsíční výdaje udržovat menší než měsíční příjmy na velká vydání předem naspořit, nenakupovat na splátky vést si evidenci příjmů a výdajů, mít domácí rozpočet vytvářet si finanční rezervu pro neočekávané výdaje nebo výpadky příjmů (nemoc, ztráta zaměstnání,…) finanční tíseň řešit včas pečlivě přečíst a promyslet každou smlouvu, kterou podepisuji neuzavírat úvěry, které jsou velmi nebezpečné při nesplácení nepodepisovat žádné směnky!

Finanční tíseň Kdo šetří má za tři neutrácet za zbytečnosti pečovat o to co mám – neničit, udržovat v dobrém stavu nakupovat promyšleně spořit investovat (do vzdělání)

Finanční tíseň Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v roce 2013, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství. Použité obrázky: obr: