1 Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008 Úloha ekonomické analýzy při stanovení výše náhrady škody Daniel Donath* Generální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekonomické posouzení možnosti zajištění údržby vozů metra na trase A a B formou plného outsourcingu Připraveno pro Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. Listopad.
Advertisements

Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
Stanovení ceny v marketingu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Jak v praxi využít analýzu bodu zvratu?
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
D) Produkční a nákladová funkce
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Informalční technologie jako klíčový faktor pro udržení konkurenceschopnosti společností na trzích EU.
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Stlačování marží (odmítnutí dodávek) v telekomunikacích Daniel Donath 12. listopadu 2010 Svatomartinská konference – poslední trendy a vývoj soutěžního.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Soukromé prosazování soutěžního práva v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12.
Vnějšího prostředí Marián Vávra Ekonomické modelování.
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Zdaňovací období Novela DPH 2013
Náklady Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Korupce a veřejné zakázky
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
0 Jak ovlivňuje členství v EU obchodování s elektřinou v ČR Seminář AEM Praha, 8-9. září 2004 Jan Kanta.
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Hospodářská soutěž a její vliv na konkurenceschopnost evropského/českého průmyslu.
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
1 Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup Milan Brouček hlavní ekonom Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Private Enforcement aneb Soukromoprávní vymáhání nároků z porušení soutěžního práva.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
13. Multiprodukční firma Osnova přednášky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Ekologická daňová reforma z pohledu HK ČR Přednáška Ing.Václav Hrabák Předseda Energetické sekce HK ČR.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_59.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Právo hospodářské soutěže
Aplikovaná statistika 2.
Základy firemních financí (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 1,4,10,11) Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU.
Model struktury strategického managementu
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základy firemních financí
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Stanovení ceny v marketingu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

1 Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008 Úloha ekonomické analýzy při stanovení výše náhrady škody Daniel Donath* Generální ředitelství pro soutěž, Evropská Komise * Tato prezentace obsahuje jen názory autora, které se nemusejí nutně ztotožňovat s postoji Generálního ředitelství pro soutěž či Evropské Komise.

22 Úvod n Evropská Komise vypsala během léta tendr na vypracování rámce pro vyčíslení výše náhrady škody způsobené porušením článků 81 a 82 n Cílem vypracování těchto pravidel je, aby vznikly praktické a „jednoduché“ pokyny, které by usnadnily poškozeným výpočet výše náhrady škody, jelikož toto vyčíslení je obvykle velmi složité n V této prezentaci si tedy představíme standardní ekonomické postupy, které nám mohou pomoci překonat úskalí, která jsou spojena s těmito výpočty

33 Rámec hodnocení škod způsobený porušením antimonopolních pravidel ES n První klíčová otázka: Jaká by byla situace na trhu, kdyby nebyla narušena hospodářská soutěž? – Zodpovězení této otázky je obvykle velmi obtížné, protože vyžaduje stanovení úrovně hospodářské soutěže, která není známa n Druhá klíčová otázka: Kdo je ovlivněn nesoutěžním chováním? – Přímí zákazníci: platí vyšší ceny a mají tak vyšší náklady n Zároveň mohou zvýšit ceny svým zákazníkům (tzv. nepřímým zákazníkům) a přenést tak na ně určitou část vyšších cen n Je rozdíl mezi celkovým a čistým dopadem na přímé zákazníky – Nepřímí zákazníci: platí vyšší ceny za meziprodukt

44 Kartely n Celkový dopad na přímé zákazníky = X + Y n Pokud je poptávka velmi neelastická, Y je malé a vyhodnocení se zaměřuje na X – X = (P H -P L )*Q H n P H and Q H jsou cena a množství produkce během trvání kartelu a jsou známé n P L je cena „při neexistenci kartelu“ a musí být odhadnuta Poptávka PLPL PHPH P Q X Y QHQH

55 Kartely - odhad cen “při neexistenci kartelu” (1/2) n Pro odhad ceny při neexistenci kartelu je zapotřebí, aby existovalo období bez kartelu n Potom je možné použít ceny v období bez kartelu a vyvodit z nich ceny během trvání kartelu n Rozdíly v podmínkách v těchto dvou obdobích mohou mít také vliv na cenové odchylky, a proto je musíme vzít v úvahu – Základní ekonomický postup spočívá ve stanovení vztahu mezi poptávkou a nabídkou (cena, objem výroby) v období bez kartelu – Např. ceny mohou být specifikovány jako funkce variabilních nákladů, konkurenčního prostředí, kapacity, a cen na souvisejících trzích.

6 Kartely - odhad cen „při neexistenci kartelu” (2/2) 0 Euro za kg CenaCena „bez kartelu“ Formální konec kartelu