Madrigal a Fuga.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Impresionismus v českých zemích
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Název Harmonie Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
HUDBA V RENESANCI.
Život a dílo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Kantáta.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Fagot Eva Michalisková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 20 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ANTONÍN DVOŘÁK.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BAROKO.
ICT – 2 – 3 – 39 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vltava
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Český hudební romantismus
BEDŘICH SMETANA (hudební skladatel).
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Baroko Mgr. Jakub Tomala.
BEDŘICH SMETANA.
Elektronická učebnice - II
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Anotace Žáci se rozdělí do 3 skupin. Skupiny si jedna po druhé volí otázku. Pokud na ni odpoví dobře, připočítávají se jí příslušné body. Pokud ne, má.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_10:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební romantismus.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Test k ověření znalostí z HV
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Hudba Test Poslech POJMY
Název školy: Základní škola Netvořice
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/16 
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Dějiny hudby a její osobnosti
Baroko 17. a 18. století.
Název školy: Základní škola Netvořice
Transkript prezentace:

Madrigal a Fuga

Fuga italsky útěk, únik) je kontrapunktická, polyfonní, imitační, dvouhlasá až šestihlasá jednovětá hudební skladba. Jedná se o vrcholnou formu kontrapunktu, která důsledně dodržuje rovnost všech hlasů. Mezi její charakteristické rysy patří: instrumentální skladba, tzn. je určena nástroji nebo hudebnímu tělesu téma – dux/vůdce, odpověď – comes/průvodčí (reálná, tonální), protivěta (volná, stálá), trojdílnost skladby – expozice, provedení, závěr, tonální plán, podle něhož jednotlivé hlasy po sobě nastupují (reperkuse).

Trojdílnost skladby Expozice předvedení tématu v hlavní tónině, rozdělení: prostá – téma nastoupí v každém hlasu pouze jednou, rozšířená – alespoň v jednom z hlasů znovu zazní Dux nebo Comes. Provedení změna tóniny, kromě dominanty i subdominanty, paralelní tónina, obsahuje mezivěty, sekvence, prodlevy (nejčastěji na dominantě – příprava nástupu závěru (tónika).

Trojdílnost skladby Repríza čtyři znaky reprízy: nástup hlavního tématu na tónice (Dux) přítomnost jedné těsny nebo více těsen prodleva na konci (tonika) vybočení do subdominanty (i moll)

Typy fugy Fughetta malá fuga, někdy chybí provedení. Fugato  práce s fugovým tématem. Invence  kratší imitační polyfonní skladba. Ricercar  řada fugových expozic propojených mezivětami, je to původce fugy. http://www.youtube.com/watch?v=NEKF08t3mW4

Užití Fugy se vyskytují v hudební literatuře jako samostatné skladby, jsou však též často sdružovány do jednoho celku spolu s tokátou, preludiem či fantazií, a to především v období pozdního baroka. Z českých skladatelů se tomuto hudebnímu útvaru věnoval např. František Xaver Brixi. Fuga se objevuje i v dílech autorů dalších hudebních období, v romantismu např. u Johannese Brahmse. Fuga se vyskytuje též jako součást cyklů, např. ve 2. smyčcovém kvartetu D dur, op. 35 Vítězslava Nováka i jako díl kombinované formy, např. v symfonické básni Bedřich Smetany Z českých luhů a hájů.

Madrigal Slovem Madrigal se označuje několik uměleckých forem pozdního středověku a raného novověku, vycházejících především z italské kultury. Jsou to: Madrigal čtrnáctého století (trecenta), poměrně jednoduchá, většinou dvouhlasá písňová forma, živá zhruba mezi roky 1300 až 1370. Jejím nejdůležitějším představitelem je Francesco Landini.

Madrigal Madrigal jako lyrická literární forma, používaná zhruba ve stejné době, tj. ve čtrnáctém století, především pro psaní milostné poezie. Vrcholným mistrem literárního madrigalu byl Francesco Petrarca. Tato literární forma má 6 - 13 veršů, tři rýmy, rýmovaná je podle libovolného schématu. Veršová forma není dána, obvyklé jsou ale verše jambické. Myšlenka by měla být duchaplná a vyjádřená uhlazeně, se stylistickou pečlivostí.

Madrigal Renesanční a raně barokní madrigal, čtyř až šestihlasá vokální nebo později vokálně instrumentální forma komorní světské hudby vzniklá kolem roku 1530 (první sbírku madrigalů vydal Philippe Verdelot roku 1533) a dovršená dílem Claudia Monteverdiho, jenž své vrcholné madrigalové dílo Madrigaly válečné a milostné uveřejnil roku 1638.

Děkuji za pozornost!