Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
B) Nabídková funkce.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Příklady posunu funkce nabídky:  Množství.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh přírodních zdrojů (trh půdy)  Co.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Poptávka a poptávané množství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a management I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Posuny poptávkové funkce:  Poptávané.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.12 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO 15 Název.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka  Dělení poptávky  Poptávková funkce

Definice poptávky: Poptávka je množství zboží, které jsou spotřebitelé ochotni koupit při určité ceně. Dělení poptávky: Individuální – poptávka jednoho spotřebitele po jednom zboží Dílčí – poptávka všech spotřebitelů po jednom zboží Agregátní – poptávka všech spotřebitelů po veškerém zboží Poptávková funkce (křivka): Vznikne tak, že zkoumáme, jak se mění množství výrobků, které spotřebitelé nakupují při určitých cenách. Matematicky vyjádřeno - poptávané množství je funkcí ceny QD = f (P)D – demand poptávka Q – quantity množství P – price cena

Sestroj graf nabídky výrobce piva podle tabulky. Na osu x nanášej množství, 1 cm = 100hl, na osu y nanášej cenu 1 cm = 10Kč. Cena za 0,5 litruMnožství poptávané v hl

Graf by měl vypadat takto: D Zákon poptávky Poptávková křivka je klesající, protože při růstu cen, klesá množství poptávaného zboží.

Faktory ovlivňující poptávané množství: 1. CENA  čím je cena vyšší, tím nižší je poptávané množství a naopak 2. ZMĚNY CEN KOMPLEMENTU  komplement je zboží, jehož spotřeba je spojena se spotřebou jiného zboží, spotřeba jednoho vyvolává spotřebu druhého zboží, např. káva a cukr. 3. ZMĚNY CEN SUBSTITUTU  substitut je zboží, které je schopno nahradit při spotřebě jiné zboží, např. káva a čaj. 4. ZMĚNY V DŮCHODECH  čím vyšší důchod, tím větší poptávka 5. ZMĚNY V POPULACI  čím více lidí, větší poptávka 6. ZMĚNY VKUSU, PREFERENCE LIDÍ, MÓDA, TRADICE aj.

Všechny tato faktory se projeví na změně poptávaného množství. Na to reaguje i grafické vyjádření. Vždy, když se mění cena a ostatní faktory jsou neměnné, jde o posun bodu po křivce. Když dochází ke změně jiných faktorů, než je cena, jde o posun celé křivky. Znázorněte: - růst ceny okurek - co se děje s poptávkou po okurkách, když se zdraží ocet - co se děje s poptávkou po okurkách, když klesnou mzdy - co se děje s poptávkou po okurkách, když okurky shnijí.