Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nabídka práce a trh práce
Mikroekonomie I Zásahy státu do cen
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie I Externality Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Trhy výrobních faktorů
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Působení státu na mikroekonomické subjekty
Ekonomická gramotnost
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Mikroekonomie I Volné zdroje, volné statky a veřejné statky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU. Základy ekonomie Koordinace ekonomiky 1. příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2. trh – TE:
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Ing. Martin Petříček, MBA
Základy ekonomie Seminář 6..
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Ekonomie 1 Magistři Osmá přednáška Čistý přebytek na trhu výrobních faktorů.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Tržní rovnováha a její dosahování Kupující si konkurují a jejich vzájemná konkurence žene ceny vzhůru. Cena, kterou jsou kupující maximálně ochotni platit, je dána jejich mezním užitkem. I na straně nabídky je mnoho prodávajících, kteří si navzájem konkurují. Jejich konkurence naopak tlačí cenu dolů. Minimální cena, kterou jsou prodávající ochotni akceptovat, je ohraničena jejich mezními náklady.

Tržní rovnováha a její dosahování Funkce poptávky nám ukazuje mezní užitek a funkce nabídky nám ukazuje mezní náklady. cena cena D D S S přebytek B E E A nedostatek D D S S množství množství

Tržní rovnováha a její dosahování Tržní rovnováha nastává v průsečíku křivky poptávky a křivky nabídky, neboť tam se poptávané množství právě rovná nabízenému množství, a na trhu nevzniká ani nedostatek, ani přebytek zboží. Cenu v tomto bodě nazýváme rovnovážnou cenou. Na trhu mohou vzniknout dva typy nerovnováhy : Nedostatek Přebytek Při nedostatku poptávané množství převyšuje nabízené množství. Nedostatek vzniká, když je cena nižší než rovnovážná cena. Při přebytku nabízené množství převyšuje poptávané množství. Přebytek vzniká, když je cena vyšší než rovnovážná cena.

Změna rovnováhy ze strany poptávky D´ D S E´ E D´ D S

Změna rovnováhy ze strany nabídky P S´ E E´ S D S´ Q

Arbitráž a zákon jediné ceny Zákon jediné ceny – cena statku se blíží ke stejné výši na všech trzích. Je-li na různých místních trzích rozdílná cena, budou se kupující snažit přecházet na levnější trhy a prodávající naopak na dražší trhy. To nakonec vede k eliminaci cenového rozdílu. Arbitráž – činnost, kdy obchodníci nakupující na levnějších trzích a prodávají na dražších trzích. Platí pro více vzdálené trhy. Neobchodovatelné statky – příliš vysoké náklady na arbitráž nebo na cestování.

Shrnutí Kupující si na trhu mezi sebou konkurují, což tlačí cenu vzhůru. Prodávající si na trhu také mezi sebou konkurují, což zase tlačí cenu dolů. Cena, kterou jsou kupující maximálně ochotni platit, je dána mezním užitkem. Cena, na které budou prodávající minimálně trvat, je dána mezními náklady. Tržní rovnováha je taková situace, kdy na trhu není ani nedostatek, ani přebytek statku. Nastává v průsečíku křivky poptávky a křivky nabídky, kde je poptávané množství rovno nabízenému množství. Cena, při které je toto splněno, je rovnovážná cena. Nerovnováha trhu je přechodnou situací. Jedinou stabilní situací na trhu je tržní rovnováha. Tržní rovnováha je efektivní situací, protože vyrovnává mezní užitek statku s mezními náklady.