KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE George Kelly Jean Piaget Lev Vygotskij
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE George Kelly (1905 – 1966) teorie osobních konstruktů (forma buď –anebo) události reálného světa vnímá (konstruuje) každý člověk rozdílně člověk rozvíjí vlastní soustavu konstruktů jejím postupným přetvářením a ověřováním ve styku s okolním světem
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE Jean Piaget Pojmy: učení, zrání, sebeuvědomění v každém věku osobnost člověka poznává a chápe svět typickým způsobem názor: dítě cítí stejně, ale myslí odlišně než dospělý Vývojová stadia: senzomotorické (narození – 2 roky) odlišuje sebe od objektů začíná jednat záměrně uvědomuje si stálost a existenci věcí, i když je přímo smysly nevnímá
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE předoperační (2 – 7 let) učí se používat jazyk myšlení egocentrické, ještě plně nechápe názory druhého třídí předměty podle jednoho systému stadium konkrétních operací (7 - 12 let) dokáže logicky přemýšlet o operacích, objektech, událostech chápe stálost počtu (6 let), množství (7 let), hmotnosti (9 let) třídí předměty podle různých vlastností a dokáže je seřadit podle jedné stadium formálních operací (12 a více let) myslí logicky o abstraktních pojmech testuje hypotézy zabývá se abstrakcí, budoucností,…
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE Lev Vygotskij (1934 – 1986) 2 úrovně kognitivního vývoje aktuální = schopnost řešit problémy teď potenciální = schopnost řešit problémy pod vedením dospělého nebo zkušenějšího vrstevníka egocentrická řeč (řeč pro sebe) = důležitá při učení