OD ZKUMAVKY K CHEMICKÉ VELKOVÝROBĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

Vědecký výbor fytosanitární a životního prostředí (prezentace člena) Mgr.S.Sýkorová,CSc. VÚRV Praha, Oddělení šlechtitelských metod.
Národní technologická platforma pro udržitelnou chemii
Christina Bočáková 3. ročník
Chemičky    .
Doktorské studium na AF
Chemie.
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Fakulta bezpečnostního inženýrství VŠB–TUO
VÝZKUMNÝ PROGRAM č.6 Experimentální ověřování nových technologických postupů u kovových materiálů s vyššími kvalitativními parametry. VÝZKUMNÝ PROGRAM.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu vlastností vodíku. KLÍČOVÁ SLOVA:
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Úloha transferu technologií v inovačním procesu Pavel Švejda CTT UTB ve Zlíně, 27. března 2014.
ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Jan Kofroň Seminář Galerie inovací FOR INDUSTRY,
Chemické prvky-nekovy č.1
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
Halogeny.
Kyseliny a zásady.
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Pavel Machač,
Mapa České republiky Univerzita Karlova / Charles University (Praha, Plzeň, Hradec Králové) Jazykové kurzy – 1 rok – placené (po nich vstup.
Předmět studia chemie, historie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Zplyňování odpadů v cementárně Prachovice
Chemie a její obory.
Chemická výroba Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Dusík, N.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Kyseliny.
Praktická analytická chemie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kyseliny.
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
1 Představení projektu ENET – Energetické jednotky pro využití netradičních zdrojů energie Prof. Ing. Václav Roubíček, CSc., Dr.h.c. prof. Ing. Radim Farana,
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Program průmyslového výzkumu a vývoje IMPULS
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
CHEMIE KOLEM NÁS.
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
OBOR ENERGETICKÉ INŽENÝRSTVÍ
Společenské a hospodářské prostředí
Energetika, těžký průmysl Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Chemie Čím se zabývá Druhy chemie Chemická laboratoř Konec
Průmysl Složka socioekonomické sféry – zabývá se produkcí výrobků
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Základní pojmy organické chemie
Doktorské studium na AF
Základy chemických technologií 2014 TECHNOLOGIE…..ANEB JAK SE CO DĚLÁ CHEMICKÁ TECHNOLOGIE - SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KTERÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Chemizace Ch_066_Chemický průmysl_Chemizace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
NEKOVY UHLÍK, SÍRA, FOSFOR chemie 8. ročník UHLÍK základní stavební kámen všech organických sloučenin (tzn. všech živých organismů) základem uhlí, zemního.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
NEKOVY: uhlík, síra, fosfor Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 29 Anotace.
Základy organické chemie
TVIP 2017 Institut environmentálního inženýrství
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Chemie Čím se zabývá Druhy chemie Chemická laboratoř Konec
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Dusík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-15
Harmonogram přezkumů integrovaných povolení, BREF a závěrů o BAT Ing
Transkript prezentace:

OD ZKUMAVKY K CHEMICKÉ VELKOVÝROBĚ Prof.Ing.Kamil Wichterle, DrSc. Vysoká škola báňská – Technická Univerzita Ostrava

Chemie je stavebnice Stavebními díly jsou atomy

Chemie je stavebnice Organická chemie používá nejčastěji jen 4 stavební prvky (C,H,O,N), ale přes 23 milionů látek z nich sestavených je už aspoň částečně prozkoumáno.

Chemie je stavebnice Anorganická chemie má přes 100 dalších prvků. Běžný chemik se v životě potkává pravidelně jen asi s 60 z nich. Je už popsáno asi 3 miliony anorganických látek.

Vymýšlení nových sloučenin Může vymyšlená sloučenina existovat ? Je možno tu sloučeninu nějak připravit ? Jaké bude mít tato sloučenina vlastnosti ? Může být nějak užitečná ?

Chemie zábavná

Chemie zábavná

Chemie zábavná

Chemie zábavná

Historická laboratoř (G. Agricola 1540)

Historická laboratoř (C.W. Scheele 1742 - 1786)

Studentská laboratoř Chemická olympiáda Ostrava 2006

Chemie méně zábavná Co se stane ???

V chemii jako v přírodě : čas požadovaný produkt následné reakce meziprodukty počátek vedlejší reakce

? Chemie méně zábavná Co vznikne ? Kolik toho vznikne ? Jak rychle to vznikne ? Kvalitativní analýza Kvantitativní analýza Chemická kinetika ?

Moderní laboratoř

Několik význačných současných českých chemiků

Vymýšlení nových sloučenin Jak sloučeninu připravit ? Jaké bude mít tato sloučenina vlastnosti ? Může být nějak užitečná ?

Preparativní chemie

Prof.RNDr Antonín Holý, DrSc. Ústav organické chemie a biochemie AV ČR, Oddělení chemie a biochemie analogů složek nukleových kyselin Výzkumné centrum: Nová antivirotika a antineoplastika DUVIRAGEL antiherpetikum VISTIDE, VIREAD, TRUVADA a HEPSERA antivirové preparáty Hepsera proti virové hepatitidě B Viread, Truvada proti AIDS

Prof.RNDr Antonín Holý, DrSc. 1984 Státní cena 1998 Hanušova medaile České společnosti chemické 1999 Čestný doktorát Univerzity Palackého v Olomouci 2002 Descartova cena Evropské unie; Státní medaile ČR „Za zásluhy“ I. stupně 2003 Čestné členství v Rega Institute (Belgie) 2004 Cena Praemium Bohemiae; Jmenování profesorem organické chemie; Medaile AV ČR „De scientia et humanitatis optime meritis“ 2005 Čestný doktorát Univerzity v Gentu (Belgie); Medaile „Za zásluhy“ Přírodovědecké fakulty UK v Praze 2006 Člen Evropské akademie věd a umění (Salcburk)

Podle čeho se pozná dobrý laboratorní chemik ? Podle toho, kolik dá někdo (státní grantová agentura, mezinárodní vědecké instituce, soukromé grantové agentury, průmyslové podniky, neziskové organizace, jednotliví mecenáši,…) prostředků jeho výzkumnému pracovišti (na laboratoře, přístroje, chemikálie, platy)

Co vyrobit ? Jak to vyrobit ?

Proč to tak vyrábět ? Jak vyrobit něco ještě lepšího ? Teoretická chemie

Vymýšlení nových sloučenin Jak drží molekuly pohromadě ? Může vymyšlená sloučenina existovat ? Jaké může mít tato sloučenina vlastnosti ?                                                                                                                                                     (1)

prof. Ing. Pavel Hobza, DrSc. Ústav organické chemie a biochemie AV ČR, Oddělení molekulárního modelování Praemium Academiae 2007 (5 000 000 Kč) Centrum biomolekul a komplexních molekulových systému

Podle čeho se pozná dobrý teoretický chemik ? Hlavně podle toho, kolik napíše zajímavých článků do světových odborných časopisů. Jak se pozná, že článek je zajímavý ? Podle toho, kolik lidí si článek přečte a naváže na jeho výsledky. (To každý uvádí v seznamu použité literatury.)

University of Colorado at Boulder prof. Josef Michl University of Colorado at Boulder Department of Chemistry and Biochemistry

Proč vyrábět chemické látky ? Roční spotřeba na osobu (ČR 2004): 60 m3 pitné vody, 20 t kameniva, 5000 kg uhlí, 3000 l kapalných paliv, 1300 kg obilí, 600 kg oceli, 400 kg cementu, 400 kg brambor, 350 kg koksu, 180 l piva, 100 kg plastů, 80 kg mouky, 60 l mléka, 40 kg papíru, 30 kg detergentů, 8 kg nátěrových hmot, 4 kg cukru, atd. Potřebujeme 20-100 kg/rok ? kyselinu sírovou, hydroxid sodný, kyselinu fosforečnou, vodík, amoniak, kyselinu dusičnou, chlor, benzen, ethylen, styren, butadien, atd. ???

Koncové produkty Ušlechtilá paliva (bezpopelná, bezdýmá, odsířená…) Polymery (plasty, pryž, textilní vlákna,…) Hnojiva (dusíkatá, fosforečná, draselná, kombinovaná) Silikáty (sklo, keramika, cement, maltoviny…) Kovové materiály, Speciální materiály (polovodiče, membrány,…) Voda, Papír, Barviva, pigmenty, nátěrové hmoty Léčiva Konzervační prostředky Zemědělské přípravky (hmyz, hlodavci, plísně,…) ………..

Co potřebujeme k výrobě dortu ? máslo mouka cukr

Základní chemické látky Chemická energie: Kyseliny (sírová, dusičná, …) Zásady (hydroxid sodný, vápno, amoniak,…) Oxidovadla (kyslík, chlor, kyselina dusičná, …) Redukovadla (vodík, methan, koks, paliva,…) Prvky v čisté a reaktivní formě: Plynné prvky, čisté kovy Reaktivní sloučeniny

Chemické inženýrství

Vymýšlení nových výrob Jaké suroviny potřebujeme na výrobu sloučeniny ? V jakém zařízení se to dá provést? Kolik na to potřebujeme energie ? Jak je proces náročný na obsluhu a jak je bezpečný ? Vznikají nějaké odpady a co s nimi ?

Nejde jen o to dobře uvařit, ale také si suroviny připravit - a potom uklidit

Prof.Ing. Josef Pašek, DrSc. Vysoká škola chemicko technologická v Praze Ústav organické technologie Zavedení výroby: isopropylamin (MCHZ Ostrava 1967, 1985), furfurylalkohol (Spolek Ústí 1964), mastné polyaminy (Spolek Ústí 1979), chlordodekan (Petrochema Dubová 1974), dodecylbenzen (Petrochema Dubová 1980), acetanilid (Chemopharma Ústí 1986), ¨2-aminothiazol (Chemopharma Ústí 1986), tetramethylpiperidinol (Chemko Strážske 1991), methylisobutylketon (MCHZ Ostrava 1991) Originální výroby: anilin (1995) a cyklohexylamin(1962, 1977, 1987) v BC-MCHZ Ostrava antiozonanty na bázi 4-aminodifenylaminu v Duslo Šala (1980,1985,1990) Česká hlava 2004

Podle čeho se pozná dobrý chemický inženýr ? Podle výrob, vybudovaných na základě jeho návrhu. Podle počtu přijatých patentů a uskutečněných licencí.

Průmyslová „zkumavka“

(Stavba absorpční kolony Průmyslová „zkumavka“ průměr 5,4 m, výška 62 m (Stavba absorpční kolony pro 645 000 m3/h plynu Sasol, Jihoafr.Rep.)

Výroba amoniaku 60 000 kg/h 3 H2 + N2 = 2 NH3 Průmyslová „zkumavka“ Výroba amoniaku 60 000 kg/h 3 H2 + N2 = 2 NH3

Průmyslová „zkumavka“ 2 SO2 + O2 = 2 SO3

Chemie špinavá Výroba sody před sto lety

Chemie čistá Rafinerie Kralupy

BC - MCHZ 2 NO2 + H2O = HNO3 + HNO2

Obsluha chemické výroby

1. ÚKOL CHEMIKŮ V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ Neškodit chemickými výrobami – bezodpadové, energeticky nízkonáročné výroby

Odpadní sádra z výroby umělých hnojiv

2. ÚKOL CHEMIKŮ V ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ Uklízet po velkých znečišťovatelích energetika, metalurgie, zemědělství, potravinářský průmysl, zpracovatelský průmysl,…

Odpadní pneumatiky

Jaká je tedy chemie ?

Chemie Už se toho ví mnoho Nikdo už nestačí všechno přečíst Ale část z toho patří k všeobecnému vzdělání

Oppau 1921

Chemie Pořád se objevují nová dobrodružství 30 % chemiků se věnuje výzkumu Chemici úzce spolupracují s fyziky, biology, strojaři, materiálovými inženýry,… Je zde prostor pro lidi různého zaměření (experimentátoři, teoretici,…)

Chemie potřebuje vzdělané lidi Průmyslováci Bakaláři Magistři, inženýři Doktoři Vysokoškolské vzdělání Přírodovědné Technické

Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava

Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství Procesní inženýrství Chemické a fyzikální metody zkoušení materiálu Chemie a technologie paliv   Chemické inženýrství Chemie a technologie ochrany životního prostředí           

Děkuji za pozornost