Mediální výchova pro U3V ZS 2010/2011 Kultura mezilidské komunikace V

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Environmentální výchova pro základní školu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská výchova Tematická oblast: Člověk.
Vývoj reprodukce zvuku a obrazu před 2.světovou válkou
Řeč, jazyk, mluva.
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Počítačová grafika - úvod
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vyšší odborná škola Jana Ámose Komenského Nádražní 120, Ostrava.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
funkce médií ve společnosti moc médií
Komunikace.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
UŽITÍ DÍLA § 12. (4) Právem dílo užít je a) právo na rozmnožování díla (§ 13), b) právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14), c) právo.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Firemní komunikace Obsah 1.Pojem firemní komunikace 2.Tvorba podnikové komunikace 3.Komunikace formou marketingových aktivit 4.Podniková kultura 5.Otázky.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
marketingový komunikační mix, propagační mix, podpora, promotion
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
Školní vzdělávací program výuka informatiky
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. SCICOM – BASIC RNDr. Anna Matoušková, Ph. D.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_2901_typy.reklamy Téma: Typy reklamy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Masová komunikace 2 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Odbor médií a audiovize MK ČR * audiovize/default.htm
PRAKTICKÁ PODPORA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY S VYUŽITÍM AUDIOVIZUÁLNÍCH PROSTŘEDKŮ reg.číslo:CZ.1.07/1.1.00/ Člověk v tísni o.p.s. vzdělávací program.
TMKSSK. Co vlastně je masová komunikace? 1.1 Mediální komunikace (MK)1.1.  Médium z latiny (= prostředek, zprostředkující činitel) – médium je to,
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
NEPOČÍTAČE – DALŠÍ DIGITÁLNÍ PŘÍSTROJE. OBSAH 1) Počítače Počítače 2) Pojem „digitální“ Pojem „digitální“ 3) Využití dig. technologií ve spotřební elektronice.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Peklo x ráj POZNÁVÁNÍ PRAVIDEL SPOLEČENSKÉHO SOUŽITÍ, POROZUMĚNÍ ZÁKLADNÍM PROJEVŮM NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE OBVYKLÝM V TOMTO PROSTŘEDÍ.
Základy mediální výchovy
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Petr Fodor.
Chronologický přehled vývoje médií
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Sociologie pro SPP/SPR
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Média - jak s nimi a jak na ně?
Konflikt, koření života
Vnímání, pozornost, soustředěnost, paměť
Název: VY_32_INOVACE_ICT_5B_12 Škola:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Mediální výchova pro U3V ZS 2010/2011 Kultura mezilidské komunikace V PhDr. Marie Hádková, Ph.D. KBO PF UJEP v Ústí nad Labem

Komunikační výchova zaměřená na oblast mediálního sdělování.

Úkoly komunikační výchovy Rozvíjet komunikační kompetenci posluchačů kurzu ve všech oblastech dorozumívání (i v oblasti mediální). Komunikační výchova se dotýká nejen verbálních sdělení, ale i frekventovaných typů sdělení neverbálních. Cílem je vybudovat schopnost kritické recepce sdělení (včetně schopnosti odhalovat manipulativní tendence).

Typologie mezilidské komunikace (roviny komunikace)

Intrapersonální komunikuji sám se sebou, zpracovávám nový poznatek, zvažuji výhody a nevýhody různých řešení, uvažuji o efektech (záměrech a efektech komunikace), uvědomuji si svoje možnosti…

Interpersonální dyadická (dva lidé), triadická (tři)

Skupinová - uvnitř skupiny (rodina, zájmová skupina, církev, politická strana směrem dovnitř …)

Meziskupinová - mezi ustavenými skupinami (mezi rodinami, sousedy, komunitami, třídami ve škole, politická strana směrem ven, mezi zájmovými skupinami …)

Institucionální / organizační - uvnitř instituce (uvnitř firmy, školy, zdravotnického zařízení…)

Celospolečenská - potenciálně dostupná celé společnosti (sem patří i masová a mediální)

Prvky komunikačního aktu Komunikátor (sdělovatel) Příjemce Směr komunikace (živost) Komunikační kanály Obsah komunikace Vyjadřovací prostředky Záměr Efekt

MV Výchova, jejímž cílem je vybavit posluchače kurzu tak, aby byl schopen jednak přežít v mediálním světě s minimem ztrát, jednak také vytěžit z možností, které mu média dávají, maximum užitku pro svůj osobní rozvoj.

MV jako složka vzdělávání na ZŠ a SŠ Ve světě od 80. let 20. stol. V ČR poněkud jiná situace: vliv stavu mediální scény, připravenost veřejnosti, připravenost školy, stav výzkumu, stav pregraduální/postgraduální přípravy pedagogů.

1. pol. 90. let velká nevyspělost a proměnlivost mediální scény, začíná se prosazovat bulvár, počátky debaty o násilí v médiích a jejich vlivu na děti a mládež

V mediální výchově jde konkrétně o: dovednosti: dovednost vyhledávat v různých médiích informace různého typu, dovednost přijímat mediální sdělení s porozuměním co největšímu množství přenášených významů, dovednost přijímaná sdělení analyzovat a kriticky je hodnotit, postoje - formovat pozitivní, kritický a diferencovaný přístup k médiím.

Je třeba umět a naučit ROZLIŠOVAT text věcný od subjektivně či propagandisticky laděného, ODHALOVAT eventuální manipulativní tendence a účinně se jim bránit, KRITICKY HODNOTIT konkrétní média s ohledem na kvalitu, bohatství, zajímavost, spolehlivost a objektivnost jimi přenášených sdělení.

Jak se MV realizuje v české škole? Průřezová témata RVP Výchova demokratického občana Environmentální výchova Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Osobnostní a sociální výchova Mediální výchova

Obvyklá strukturace MV podle šesti pojmů: Mediální instituce Typy médií a mediálních textů Mediální technologie Jazyk médií Příjemci mediálních sdělení Mediální reprezentace

Mediální instituce KDO KOMUNIKUJE A PROČ? Provozují média nebo mají vliv na vznik, výběr a šíření mediálních sdělení. Posluchače vedeme k rozeznávání různých subjektů spjatých přímo s příslušným médiem: majitel a vedení (určitý program a cíl), skupina, která zaplatí za sdělení, osoby, které se přímo podílejí na tvorbě sdělení.

Př.: Ekologická nezávadnost těžby tiskový mluvčí příslušné důlní společnosti, ministerstvo hospodářství, ministerstvo životního prostředí, představitel místní samosprávy, organizace ochranářů

Typy médií a mediálních textů uvědomit si různost médií (např. rozdíl mezi čtenou pohádkou a podle ní natočeným filmem, pohádkou v rozhlasové adaptaci atd.), uvědomit si rozlišení funkčních kategorií (rozlišit zpravodajství, zábavu apod.), uvědomit si rozlišení žánrové…

Mediální technologie Dražší a složitější jsou vždy v rukou bohatších skupin. Technologie dávají autorům různé vyjadřovací možnosti. Technologie vyžadují vybavení a jisté kompetence příjemců. VOLBOU technologie volí autor i cílovou skupinu.

Jazyk médií typický pro určitá média, různé způsoby vyjádření stejné myšlenky, analýza jazyka

Příjemci masa individuálních příjemců, převážně pasivní role, opožděná zpětná vazba

Mediální reprezentace Vztah mezi textem a realitou v pojetí autora a v pojetí příjemce. Stereotypizace zobrazování (např. mužů, žen, příslušníků určité skupiny, sterotypizace války…)

Cíle MV Mediální tvorba Analýza mediálních sdělení Technické dovednosti

Mediální tvorba Dovednost vyjadřovat se písemně, ústně, obrazem a kombinací uvedených prvků.

Analýza mediálních sdělení Odhalit účel a cíl různých mediálních produkcí.

Technické dovednosti Zpracování textu, fotografování, úprava fotografií, tvorba popisků, ovládání příslušných programů, PC, práce s videokamerou, záznamovou technikou atd.

Klima MV Lektor nepředává své názory, ale zadává posluchačům aktivity a předává takové materiály, na jejichž základě si sami utvoří úsudek. Žádný názor nemůže vyvolat výsměch (nezlehčují posluchači, ale ani učitel). Každý se může svobodně vyjádřit a reagovat na něčí názor. Všichni nemusejí mít doma přístup ke všem médiím – umožňujeme využívat školní techniku. Posluchačům jsou jasná pravidla využívání techniky.

Technika TV, videopřehrávač digitální fotoaparát videokamera přístroje k pořizování zvukových záznamů PC reproduktory software na střih, grafiku, fotografie, střih videa.. dataprojektor

Časová přímka Období ORÁLNÍ KULTURY (do r. 1500), někde i dnes KULTURA PÍSMA (1 500 – 1 900) OBDOBÍ ELITNÍHO PUBLIKA KULTURA TISKU (1 450 – Gutenberg) 1 848 rotačka (vysokonákladové šíření letáků a novin = masmédium) 19. stol. ELEKTRICKÁ KULTURA 1 848 telegraf asi 1 876 telefon 80. léta 19. stol. fotografie přelom 19. a 20. stol. film a kino 50. léta televize OBDOBÍ MASOVÉHO PUBLIKA, OBDOBÍ SPECIALIZOVANÉHO PUBLIKA KULTURA DIGITÁLNÍ (od konce 20. stol.) - internet OBDOBÍ INTERAKTIVNÍHO PUBLIKA

Úkoly (pro posluchače) 1 Jaké médium používáte? Jak často? Jak dlouho každý den? Které z médií nejčastěji, nejdéle? Proč je vaše volba právě taková?

Úkoly (pro posluchače) 2 Představte si, že žijete v 15. stol. Jak se budete dorozumívat s přáteli? Jak byste trávili volný čas? Kde byste hledali informace? Srovnejte priority. ….

Úkol (pro posluchače) 3 Vytvořte svůj mediální portrét: Já Média kolem mne Já a média kolem Já X média kolem

Úkol (pro posluchače) č. 4 Navrhněte stránku v časopise (upoutávku) k ................. (prodej nového výrobku ....) Popište ve třech bodech postup akcí: 1)……………… 2) …………….. 3)………………

Řešení – č. 4 Kdo je čtenář časopisu? Jaká je cílová skupina? Co mu chci svým sdělením říct? Co vím o novém výrobku ...? Čím (jakými prostředky) toho chci dosáhnout? Proč právě takový návrh?

Úkol (pro posluchače) č. 5 Analýza televizní reportáže ?

Co je obsahem reportáže? Co nám chce sdělit? Existují strany, které stojí proti sobě? Jsou tam hodní a zlí? Jsou tam poškozující a poškození? Odpovídá rozdělení na „jedny“ a „druhé“ realitě? Neexistuje ve skutečnosti ještě „třetí“ strana? Je/není v reportáži zamlčena? Kdo jsou lidé, kteří tzv. říkají svůj názor? Promlouvají k reportáži odborníci? Proč promlouvají právě k této reportáži? Jsou zastoupeni lidé „ z ulice“? – Jací jsou? Promlouvají slavné osobnosti? – Na čí straně jsou? Čím je zajímavé téma? – Proč bylo zařazeno? Popište skupinu, pro kterou je téma zajímavé? Měly všechny instituce v reportáži stejný prostor? Bylo vidět „nadřazování“? Napadá vás, co v reportáži chybělo? Poznáte, komu fandili novináři? Máte pocit, že se vám tvůrce snaží něco vnutit?

Internet – virtuální realita Blog = web+log Webový deník Záznamník Blog(g)er Komunita blogerů Proč blog zakládal? Co chtěl publikovat? Kdo a proč bude právě tento blog navštěvovat? Kdo a proč bude právě do tohoto blogu přispívat? Kdo bude o obsahu rozhodovat?

Analýza fotografií a popisků (moje fotky) Vymyslete popisky k fotografiím: Neutrální Pozitivně působící Negativně působící Působící jako senzace

Skupinová reflexe fotografií Co jste prožívali při prohlížení fotografie? Který titulek vás oslovil a proč? Změnil popisek váš náhled na snímek a proč? Vraťte se ke svému titulku. – proč Vás napadl jako první (byl první)?

Užitečná data 1 Cca 3000 př. n. l. – PÍSMO 1450 KNIHTISK Poč. 17. stol. PRVNÍ NOVINY První železnice Manchester má historické prvenství v provozování železniční dopravy, protože zde roku 1830 vznikla první železniční linka pro přepravu cestujících Liverpool and Manchester Railway

1838 první plavby parníků přes Atlantik 1849 první silnice z asfaltu (Francie) 50.-70. léta 19. stol. vývoj fotografie 1855 dálnopis tisknoucí telegrafovaný text 1876 telefon 90. léta 19. stol. automobily se spalovacími motory, perforovaný film, kamery, promítačky 1918 první letecké linky 1920/27 pravidelné vysílání rozhlasu 1925 ruční fotoaparát 1927 pokusný televizní přenos

1935 první veřejné televizní vysílání (Německo), magnetofon 1938 patent na fotokopírku 40. léta 20. stol. počátky počítačů 1947 polaroid 1948 LP deska 1949 barevná televize 1951 počítače na trhu GB 1953 barevné vysílání TV 1982 CD kompaktní deska 1983 internet, mobily (internet myšlenka 1964) 90. léta 20 stol. digitální záznam zvuku a obrazu, DVD, teletext, dig. rozhlas a televize 1995 rozšíření internetu

Děkuji za pozornost Marie.Hadkova@seznam.cz +420 723 852 508