Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 25. 2. 2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Několikanásobné větné členy
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_033_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská.
Přívlastek (Pk).
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Pravidla interpunkce.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_740_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ
Větné členy PŘÍSUDEK.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI.01 ČÁRKA V JEDNODUCHÉ VĚTĚ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_16_Přístavek.
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy přívlastku Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Název prezentace (DUMu) Psaní čárky ve větě jednoduché
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Digitální učební materiál
Zvláštnosti větné stavby
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
Pravidla interpunkce.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Jazyk a komunikace Tematický okruh: Opakování a procvičování pravopisu Téma: Interpunkce ve větě jednoduché Metodický list/anotace: Seznámení se zásadami psaní čárky v jednoduchých větách, procvičování s použitím interaktivní tabule

INTERPUNKCE ČÁRKA VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ

I.Čárkou se oddělují složky několikanásobného větného členu, tj. větné členy ve vztahu souřadnosti, nejsou-li spojeny spojkami a, i, ani, nebo, či s významem prostě slučovacím. Jednotlivé složky takového několikanásobného větného členu jsou: 1.Přiřazeny k sobě bez spojek: Šel pomalu, klidně, s úsměvem na tváři. 2. Spojeny různými spojovacími výrazy: Je to poučná, ač poněkud nudná kniha. 3.Spojeny dvojitými spojovacími výrazy: Vyniká jak pracovitostí, tak pečlivostí.

Čárkou se neoddělují: a)Složky několikanásobného větného členu spojené spojkami a, i ani, nebo, či s významem slučovacím: Zítra ani pozítří není knihovna otevřená. b) Členy ustálených spojení : křížem krážem, c) Přívlastky postupně rozvíjející: krásná mladá dívka, d) nesouřadná, i když stejnorodá příslovečná určení: loni v létě, vpravo dole; e) Údaje místa a času v datech: v Brně (dne) 2. září 2012;

II. Čárkou se oddělují větné členy i jiné výrazy jen volně připojené nebo do věty volně vložené. 1.Závazně se odděluje: a)výraz, který tvoří s členem předcházejícím volné přístavkové spojení. Je k němu buď prostě přiřazen, nebo je přístavkový vztah vyjádřen výrazem spojovacím. Do přístavkového spojení vstupuje jako jeho druhá složka slovo nebo spojení, které označuje:

aa) stejnou skutečnost jako předcházející člen: Malše, přítok Vltavy, protéká Kaplicí. ab) výčet toho, co předcházející člen označuje souhrnně: Přišli oba dva sousedé, Petr a Pavel. ac) shrnutí toho, co bylo v předcházejícím členu vypočteno: Vysela mrkev, petržel, celer, tedy kořenovou zeleninu. ad) část celku označeného předcházejícím členem, která je uvedena jako příklad, hlavní složka atp.: Ovoce, zejména citron, obsahuje vitamin C.

b) osamostatněná část výpovědi: ba) ve větě zastoupena zájmenným výrazem: Hrával na housle, to byla jeho radost. bb) k větě připojena výrazem spojovacím: Přišel dříve, dokonce o deset minut. c) vokativ (5. pád): Evo, přines tu knihu! d) volný přívlastek, vyjadřuje se nejčastěji přídavným jménem, někdy infinitivem: Tento dům, postavený v 15. století, patří k nejstarším ve městě.

e) volný doplněk, vyjádřený podstatným jménem ve 4. pádě nebo v 1. pádě: Na větvi sedí kos, hlavičku na stranu. f) Citoslovce (pokud není větným členem): Ach, to je krása! 2. Některé členy je možné čárkou oddělit, chápe-li pisatel informaci, kterou výrazy přinášejí, jen jako doplňující, dodatečně připojenou atp., zejména jde-li o výraz bohatěji rozvitý nebo rozšířený. Čárkou lze tedy oddělit:

a) vsuvku, pokud se uchovává větnou povahu: Pošli mi, prosím, své telefonní číslo. b) Doplněk vyjádřený ba)přechodníkem: Zanechav za sebou otevřené dveře(,) vyšel do zahrady. bb)příčestím nebo jmenným tvarem přídavného jména: Požehnáním přátel provázena, odjela na venkov. c) Dodatkově připojený větný člen: Pracovala v nemocnici, jako sestra.

Doplňte čárky Na zahradě rostly červené žluté a bílé růže. Dýchali jsme osvěžující mořský vzduch. Padaly velké těžké dešťové kapky. V Budějovicích bylo postaveno nové rozlehlé obchodní centrum. Mountfieldu budějovickému hokejovému klubu se v letošní sezóně celkem dařilo. Peníze vybírá Eva Nová učitelka matematiky a třídní 2. ročníku ve svém kabinetě. V parku svítily jasně zeleně natřené lavičky. Široká cesta vinoucí se pod kopcem se najednou změnila v úzkou kamenitou stezku. Evo podej mi tu knihu. Bedřich Smetana klasik české hudby se narodil v Litomyšli. Jana byla vždy povrchní lehkomyslná dívka. Počkej Pavle tady. Ve finále se střetneme buď s Italy nebo Maďary.

Řešení Na zahradě rostly červené, žluté a bílé růže. Dýchali jsme osvěžující mořský vzduch. Padaly velké, těžké dešťové kapky. V Budějovicích bylo postaveno nové rozlehlé obchodní centrum. Mountfieldu, budějovickému hokejovému klubu, se v letošní sezóně celkem dařilo. Peníze vybírá Eva Nová, učitelka matematiky a třídní 2. ročníku, ve svém kabinetě. V parku svítily jasně zeleně natřené lavičky. Široká cesta, vinoucí se pod kopcem, se najednou změnila v úzkou kamenitou stezku. Evo, podej mi tu knihu. Bedřich Smetana, klasik české hudby, se narodil v Litomyšli. Jana byla vždy povrchní, lehkomyslná dívka. Počkej, Pavle, tady. Ve finále se střetneme buď s Italy nebo Maďary.

POUŽITÁ LITERATURA MARTINCOVÁ, Olga a kol. Pravidla českého pravopisu. Praha: Fortuna, 2011, ISBN