Vodní doprava v ČR Patří historii, nebo….
se stane platným oborem dopravy?
Výsledky prognózy přepravní intenzity na německých vodních cestách v roce 2025
Ostrava - HamburgOstrava - Rotterdam Ostrava - Constan ţ a Přes Děčín (souč. stav Labe) Přes Děčín (bud. stav Labe) Přes Hodonín Přepravní vzdálenost po želez. (km) Přepravní vzdálenost po vodě (km) Přepravní vzdálenost celkem (km) Náklady přepravce (€/t) Střední náklad (t) Převezený náklad za rok (t) Tržby rejdaře (€/rok) Personální náklady (€/rok) Náklady na poh. hmoty a maziva (€/rok) Náklady na opravy (odhad) (€/rok) Poplatky za použití vodní cesty (€/rok) Pojištění (odhad) (€/rok) Náklady na management (odhad) (€/rok) Odpisy (nebo splátky úvěru) (€/rok) Náklady rejdaře (€/rok) Hospodářský výsledek rejdaře (€/rok)
Jak zachovat vodní dopravu na Labi? Má-li se ekonomická efektivnost zlepšení splavnosti Labe alespoň přiblížit uspokojivým ukazatelům ekonomické efektivnosti, je třeba: o Snížit řádově potřebné investiční náklady, což nabízí koncepce, nevyžadující výstavbu jezů. Ta je současně přijatelnější z hlediska ochrany přírody. o Trvat na současném řešení celého úseku od státní hranice po Střekov a předejít tak znehodnocení dřívějších investic na kanalizované trati (jejich hodnota se odhaduje na 160 mld. Kč). o Hledat další a účinnější cesty ke zlepšení ekonomické úrovně labské plavby.
Příklad travel-liftu Výrobci nabízejí podobná zařízení pro různé nosnosti (od 15 do t)
Zabráníme úplnému kolapsu vodní dopravy v ČR? Rozvoj jakéhokoliv dopravního oboru není myslitelný bez infrastruktury, plně odpovídající konkrétním přepravním nárokům po stránce kvantitativní i kvalitativní. V případě vodní dopravy je podmínkou jejího rozvoje – ne-li existence – odpovídající vodocestná síť. V ČR však neexistuje logická vazba mezi skutečnými potřebami dopravy a investicemi ve sféře vodních cest – prioritou je budování zajímavých vodních děl. Podle současných představ má být na nepotřebná a vodní dopravě nic nepřinášející vodní díla (jež vůbec nepřispějí k napojení na konzistentní síť) vynaloženo v příštích letech asi 18 mld. Kč, avšak na přípravu napojení k této síti, jež by si vyžádalo maximálně asi 17 mld. Kč, se neplánuje nic. Budováním nákladného skanzenu nelze ovšem kolapsu zabránit.