Mariana Bažantová Jan Bažant

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
Hodnotová orientace svobodné generace
P ř ítel Přítel, to je nejkrásnější věc, kterou můžete mít a nejlepší věc, kterou můžete být.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
„Test“ schopnosti imaginace
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
PSYCHICKÉ JEVY.
Čím lze charakterizovat Boha – Hospodina?. Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ… Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ…
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Specifická příprava na závod Aneb jak porazit stavitele a ne sám sebe.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Stres – jak jste na tom vy ?
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
(komentovaný přehled)
Humanistické a existenciální teorie v SP
Zvládnu i náročné životní situace I.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
P u s i n k y Jednej se mnou laskavě, můj pane. Žádné srdce na světě není vděčnější za laskavost než moje milující srdce.
Deprese Diagnostika a léčba
Teorie motivace Adéla Furiková.
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Vliv Dunning-krugerova efektu na přijímání a prosazování reforem a veřejnou volbu.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Deprese Táborská, Kubátová V7A.
Psychologické aspekty zdraví
Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla  uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“,
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
P ř ítel Přítel to je nejkrásnější věc, co můžete mít a nejlepší věc, kterou můžete být.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Od bestselleru k výzkumu
SCHIZOFRENIE.
Poradenský proces Plánování akce. Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného problému Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného.
Generátory tvorby hodnoty
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Organizace Screeningových Programů z Pohledu MZ ČR Josef Vymazal Poslanecká sněmovna září 2015.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Rozhodování jako manažerská funkce
Přítel.
Přítel.
Vyrovnávání se stresem
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Stres a jeho zvládání.
Stres.
Náročné životní situace
Ochrana životního prostředí
Bibličtí objevovatelé (Discovery Bible Study)
Transkript prezentace:

Mariana Bažantová Jan Bažant Využití metafor v KBT Mariana Bažantová Jan Bažant

Muž (27) po psychotické atace „Zdroj energie ve třech šuplících“ „Zvolit správný šuplík – zvládnout stres“ šuplík – v běžných, každodenních situacích šuplík – v náročnějších situacích šuplík – v ohrožení Volba 3. šuplíku v běžné situaci. axiální model průběhu nemoci A (stres)  B (ataka)  C (remise) citlivost na stres (rozpoznat o jaký typ situace jde) schopnost ho zvládat (zvolit správný šuplík)

George P. Lakoff lidské myšlení je do značné míry metaforické podstatou metafory je chápání a prožívání jednoho druhu věci z hlediska jiné věci metaforické výrazy jazyka jsou systematicky vázány na metaforické pojmy metafory zvýrazňují nebo zakrývají části skutečnosti

KBT model psychiky Situace Metafora Arousal Automatické myšlenky Emoce Chování Tělesné prožitky

Žena (63) po suicidálním pokusu „Domov jako kůlnička na dříví“ „Mravenčí, sisyfovská práce“ chaotické, zatuchlé místo, plné špíny a věčného nepořádku prožívání: úzkost důsledky: obava z návratu domů, vyhýbání se domovu, hospitalizační tendence, katastrofizace nekonečná, vysilující práce, bez užitku, prováděná za nevýslovného utrpení prožívání: frustrace důsledky: neuspokojení z práce, ztráta cílu a motivace, pocit nemožnosti dokončit úkol

Metafory obsahů mysli Společné rysy Aplikace mysl je úložiště, které si sebou neseme životem sklad zkušeností a prožitků, přesvědčení mysl lze otevřít/uzamknout mysl se dá organizovat myšlenky a pocity můžeme porovnat, přetřídit, „prohrabat se jimi“ mysl má svou „váhu“ Batoh možnost nahlédnout na obsahy, vybrat ty nejnápadnější srovnání s ostatními Kufr obdoba batohu možnost odložení a uzamknutí nepotřebných nebo škodlivých přesvědčení

Metafory průběhu problémů Společné rysy Aplikace problém je cesta průběh, cíl, motivace začátek a konec, směřování problém je překážka brání v postupu, je náročný na zdolání test sebevědomí problém je rána osudu stane se náhle, nelze ovlivnit fatální prožívání i ostatních částí života uvěznění, bezvýchodnost Hora zdolávání problému (cesta nahoru) prostřednictvím postupných kroků (postupové tábory), které má cíl a odměnu (vrchol), rozkrývá perspektivu zdrojů a možností (rozhled), a po kterém následuje odpočinek a normální život (cesta dolů) modifikující faktory pozitivní (potřeby na cestu) negativní (nástrahy, pasti) Houpačka výkyvy nálad při expozicích Bludný kruh

Žena (46) s chronickou GAD zdolává problémy, protože si ostatní myslí, že by měla výstup na horu podstoupí, protože jdou ostatní nesmí si nic užívat, je špatné se smát, nemyslet na starosti cítila by se provinile – „jak vykolejím, je to hned špatný“

Metafory řešení Imunita Společné rysy Aplikace řešení je zázrak není v mých rukách pochází zvenčí, z cizího, ne- lidského zdroje labyrint světa a ráj srdce zalézt, schovat se, vyhýbat se držím řešení ve svých rukách konkrétní činnosti konkrétní objekty jednotlivé, postupné kroky sebeřízení Imunita obranyschopnost – schopnost bránit se, strategie obrany Úkolové imaginace zadání úkolu strukturované zvládnutí

Metafory nároků Společné rysy Aplikace nároky jsou základním kamenem závazná pravidla pro svět a pro mne nediskutuje se o nich, neodporuje se jim, nepochybuje se o nich nároky jsou životně důležité jsou srostlé s naší existencí, nedá se bez nich přežít jsou naprosto samozřejmé jako základní životní funkce Prokrustovo lože normy, do kterých se nemůžeme vejít za to se buď trestáme, nebo se trápíme, namáháme a stupňujeme nároky na sebe Svatý a jeho seznam nesplnil jsem – deprese nestačím – úzkost ostatní neplní – vztek, sebelítost Chyby v hodnocení chyba „Ježíška“, zlého psa, velblouda, chyba z opatrnosti

Metafory prolínají celou terapií použití: screeningové a assesmentové postupy, edukační modely, terapeutické techniky