ZDROJE INFORMACÍ Rozdělení informačních zdrojů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deník veřejné knihovny na rok 2013/2014 Setkání knihovníků okresu Liberec dne
Advertisements

Kde najdete informace o volných pracovních místech?
Geografie cestovního ruchu
Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová
Základy informatiky úvod
Inf Média, reklama a technologie
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Přínosy a druhy počítačových sítí. Jednou z nejvýznamnějších technologií používaných v oblasti výpočetních systémů jsou již řadu let počítačové sítě.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Název Informace a média Předmět, ročník ICT, sekunda Tematická oblast
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Téma lze vyučovat i v jiných oborech.
funkce médií ve společnosti moc médií
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_20 Název materiálu: Reklama Tematická oblast: Estetika, 1. ročník Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Relační databáze.
Anotace Materiál slouží k: objasnění pojmu MÉDIA rozšíření povědomí o nich Zdokonalení schopnosti třídit jednotlivá média pochopení významu médií v lidském.
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Pro předmět Jazykový projev (2014/15) připravila Eva Cerniňáková Jabok - Vyšší odborná škola sociálně.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Získáváme fotografie pro práci Odkud a jak…. Kde se používá počítačová grafika tiskoviny – časopisy, noviny, knihy, letáky reklama – billboardy, propagační.
Marketingová komunikace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_246 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Oborová brána TECH tech.jib.cz Seminář „Okna oborů dokořán! Proč a jak využívat oborové brány & jak dál v CPK? “ Praha, NTK PhDr. Lenka Hvězdová.
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Vyhodnocení ankety „Kde a jak hledáte odborné informace?“
Informace a informační zdroje. informace obecně = obsah zprávy či sdělení V informatice = kódovaná data, která lze vysílat, přijímat, uchovávat či zpracovávat.
Michal Vondráček, Pavla Zadáková. Psychologické pohnutky Propagace Reklama Zkušenosti Módnost.
Média v ČR Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
Buďte v obraze Služby pro veřejnou správu oblasti monitorování médií NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o. Politických vězňů 10, Praha 1
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Osnova Prezentace.
Rešerše. Bibliografické databáze Web of Science ISI Web of Knowledge – WoS + Journal Citation Report Placené – PřF MU je uživatelem Bibliografická citace.
Dana Mazancová Databáze Anopress a ČTK ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_01 Název materiáluReklama.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_2901_typy.reklamy Téma: Typy reklamy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST REKLAMA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Městská knihovna Čelákovice a její historie. Městská knihovna v Čelákovicích byla založena jako obecní zařízení v prosinci 1920 na podkladě zákona o knihovnictví,
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Konsorcia knihoven a knihovnické systémy pro jejich podporu Martin Ledínský Univerzita Karlova v Praze Ústav výpočetní techniky
Inf Informační zdroje a jejich kvalita. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
Inf WWW – World Wide Web. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Sociální sítě Facebook. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Inf Tvorba webu – struktura webu. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Software,hardware,data,biti a bajty.  Software je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Redakční systém Číslo DUM: III/2/VT/2/2/40 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika.
Informační prameny I. část
Ústřední knihovna FSS MU Úvod do elektronických informačních zdrojů
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Petr Fodor.
Textový Editor.
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_17_16_internetový vyhledávač.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Procházka po knihovnách
Ústřední knihovna FSS MU Úvod do elektronických informačních zdrojů
Knihovnická procházka Prahou Petra Ambrušová a Ivana Šnoblová K1
Inf Formáty grafických souborů
Jednotná informační brána (JIB)
Marketingová komunikace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
INFORMACE Berenika Novotná. Informace Mnoho význam ů Není jednozna č ná definice “zpráva (sdělení) nesená médiem, které může být hmotné nebo energetické.
Transkript prezentace:

ZDROJE INFORMACÍ Rozdělení informačních zdrojů Výběr informačního zdroje Knihy a knihovny Média a reklama

ROZDĚLENÍ INFORMAČNÍCH ZDROJŮ Informační zdroje se dají rozdělit podle: smyslů − zvuková sdělení, obrazová sdělení míry masovosti – největší množství lidí pravděpodobně oslovuje televize, méně výklad ve škole, dialog dvou lidí informačního média − noviny, časopisy, televize, Internet periodicity (opakovanosti) − jednorázové (vícekrát se neopakující) informace, pravidelné (opakující se nebo aktualizující se) informace

VÝBĚR INFORMAČNÍHO ZDROJE Kvalitní informační zdroj má 5 základních vlastností: Správnost Odbornost autora Objektivnost Aktuálnost Ucelenost

VÝBĚR INFORMAČNÍHO ZDROJE Správnost Kvalitní zdroj veškeré informace předem ověřuje. Uvádí informační zdroje a způsob jimž byly informace získány. V článcích se nedopouští odborných chyb.

VÝBĚR INFORMAČNÍHO ZDROJE Odbornost autora Veškeré informace mají svého autora. O autorovi se čtenář může dozvědět jak je odborně způsobilý k danému tématu. O odbornosti svědčí gramatická správnost a úroveň článků.

VÝBĚR INFORMAČNÍHO ZDROJE Objektivnost, nezaujatost Nenadržování firmám, politickým stranám nebo zájmovým skupinám. Reklamní články jsou od zbývajícího obsahu jednoznačně odděleny.

VÝBĚR INFORMAČNÍHO ZDROJE Aktuálnost Každá zveřejněná informace je datována. S pojmem aktuálnosti souvisí také stárnutí informace. Zdroje zveřejňující zastaralé informace působí nevěrohodně.

VÝBĚR INFORMAČNÍHO ZDROJE Ucelenost Informace nejsou vytaženy z kontextu jiného článku. Informace nejsou účelově sestavovány. Články obsahují odkazy na jiné články s podrobnějšími informacemi. Psané informace jsou obvykle kombinovány s obrázky, grafy, schématy, mapami apod.

KNIHY A KNIHOVNY Kniha je stále zdroj největších informací. Kniha má vlastnosti díky, kterým vydrží ještě mnoho let: Příjemně se s ní pracuje, je přenositelná Nevyžaduje napájení ani datový kabel Kvalita zobrazení písem a obrázků je oproti současným počítačům několika násobně vyšší Často má velkou uměleckou hodnotu

KNIHY A KNIHOVNY Největší ručně psaná kniha Codex Gigas, Ďáblova kronika

KNIHY A KNIHOVNY Za účelem vypůjčování knih jsou zřizovány knihovny. Knihovny poskytují nejčastěji tyto nástroje a služby: Vyhledávání podle katalogu Pokud víme jak se kniha jmenuje, kdo ji napsal nebo kdo jí vydal lze ji v katalogu knihovny snadno vyhledat

KNIHY A KNIHOVNY U mnoha knihoven lze procházet katalogem i na dálku přes Internet (Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, MSVK)

KNIHY A KNIHOVNY Vyhledávání podle klíčových slov Například klíčová slova pro učebnici výpočetní techniky mohou být: učebnice − počítače − hardware − software Meziknihovní výpůjční služba Umožňuje objednat si knihu v místní knihovně (například MSVK) a získat knihu, která je majetkem jiné knihovny (např. Vědecké knihovny v Olomouci). Knihovny sdružené v této službě vytvářejí často společný katalog (například Jednotná informační brána, www.jib.cz)

KNIHY A KNIHOVNY Knihy se dnes vydávají i v elektronické podobě (e-books)

MÉDIA A REKLAMA V minulosti lidé získávali informace bezprostřední osobní zkušeností nebo od někoho kdo byl přímým účastníkem událostí. Dnes velmi často získáváme značnou část informací ze sdělovacích prostředků. Díky tomu máme k dispozici mnohem více informací okolo sebe, Na druhou stranu je zde mnohem větší prostor pro manipulaci.

MÉDIA A REKLAMA Soukromá média Patří sem: téměř všechen tisk rozhlas televize některé webové časopisy

MÉDIA A REKLAMA Soukromá média Jsou často založena za účelem zisku nikoli kvůli objektivní informovanosti. Informace jsou tak objektivní jak dovolují jejich čtenáři. Ředitelé a šéfredaktoři těchto médií jsou určováni majitelem.

MÉDIA A REKLAMA Veřejnoprávní média Jsou zřizována zákonem a mají za úkol rozvíjet kvalitní informovanost a kulturu v zemi. V ČR působí tři veřejnoprávní média: Česká televize Český rozhlas Česká tisková kancelář

MÉDIA A REKLAMA Veřejnoprávní média Jsou placeny z koncesionářských poplatků. Vedení veřejnoprávních médií je určováno politickou reprezentací. Tedy tato média také nejsou tedy úplně nezávislá.

MÉDIA A REKLAMA Objektivita (neboli spolehlivost a přesnost) médií Nejméně objektivní jsou bulvární média. Zde objektivita není na prvním místě a čtenáři není ani vyžadována.

MÉDIA A REKLAMA Objektivita Nejobjektivnější jsou veřejnoprávní média Mezi těmito dvěma se pak pohybují různá soukromá média (od odborných časopisů až po společenské časopisy)

MÉDIA A REKLAMA Reklama reklamní články (říká se jim také často PR články) Tyto články obsahují informace o firmě a jejich produktech. Jsou vyzdvihovány jejich kladné vlastnosti a přednosti. Základní zásadou (dobrým mravem) je, že každé reklamní sdělení je výrazně odděleno od vlastních redakčních informací.

MÉDIA A REKLAMA Reklama plošná inzerce Vidíme ji všude kolem sebe, u dálnic, silnic, na domech na automobilech, na webových stránkách.

MÉDIA A REKLAMA Reklama Cílem reklamy je: zvýšit prodej určitého výrobku zvýšit povědomí zákazníků o určité firmě. Informace jsou poskytovány cíleně, jen v nezbytné míře. Reklama může přehánět, zatajovat negativní vlastnosti nebo působit na city. Aby reklama nezacházela za hranice zákona a slušného chování je nutná její regulace.