Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Diagnostika ve sportovních hrách
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Systémy pro podporu managementu 2
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Podniková ekonomika Personální činnost.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Rozdíly mezi osobnostmi
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Metody pedagogické diagnostiky
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
Osobnost – situace – predikce chování
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Psychologie koučování
Pedagogická diagnostika
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
TALENT ..
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Modely mentální retardace
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Vývojový přístup k hodnocení školní neúspěšnosti.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
9. Tvorba individuálního plánu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Psychologie výchovy a vzdělávání
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Psychologie koučování
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením Prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc.

Obecné cíle vyšetření inteligence: Posouzení aktuálního stavu Posouzení předpokládaných příčin odlišnosti vývoje a výkonu Posouzení prognózy dalšího vývoje

Důležitý je především adekvátní psychodiagnostický přístup: Kontextuální, musí brát úvahu biologické a sociální podmínky Komplexní a integrující: vzít v úvahu všechny dostupné informace Stimulující a motivující: zaměřovat se jak na nedostatky daného jedince, tak na jeho přednosti

Metody, které lze použít pro diagnostiku inteligence Testové metody, které využívají možnosti kvantitativního hodnocení Klinické metody jako je pozorování, rozhovor a analýza výtvorů, které využívají možnosti kvalitativního hodnocení

Vymezení pojmu inteligence Inteligence je komplexní schopnost, která zahrnuje: Obecnou schopnost myslet a účelně zpracovávat dostupné informace Schopnost učit se ze zkušeností a využívat svoje znalosti a schopnosti k lepšímu zvládnutí požadavků okolí

V rámci inteligence lze diferencovat různé faktory: Obecnou inteligenci (faktor g) Podle míry závislosti na dědičných vlivech a vnějších faktorech lze rozlišovat krystalické a fluidní schopnosti Specifické schopnosti, které mohou být důležité pro zvládnutí výuky

Inteligenci lze měřit jen prostřednictvím výkonu a způsobu reagování na jasně vymezené situace Diagnostika rozumových schopností je měřením způsobu jejich využití při řešení standardních, jasně definovaných úkolů, např. testových položek. Výsledek umožňuje srovnat výkony určitého jedince s normami standardizační skupiny (populační skupiny vrstevníků)

Cílem vyšetření inteligence je: Posouzení celkové úrovně rozumových schopností Posouzení individuálně typické struktury dílčích schopností, tj. předností i nedostatků vyšetřovaného jedince

Výsledek vyšetření může mít různý stupeň přesnosti a spolehlivosti Vliv faktoru vývoje: Vývoj rozumových schopností není nikdy zcela plynulý Jednotlivé dílčí schopnosti se nevyvíjejí stejně rychle Celková úroveň inteligence se stabilizuje kolem 10-11 roku života

Důležitá je i správná volba vhodné testové metody Každá metoda má své typické vlastnosti, které do určité míry spoluurčují charakter výsledku: Testy, které jsou kulturně závislé Testy, které jsou na zkušenosti relativně nezávislé

Shrnutí výsledků a formulace závěru Získané výsledky je třeba interpretovat s ohledem na chování dítěte při plnění testových úkolů. Posoudit různé aspekty úkolového chování a přístup k různým testovým úkolům Důležitá je i analýza chyb

Výsledek vyšetření je vždycky ovlivněn i mimointelektovými faktory Emočními Motivačními Úrovní pozornosti Specifickými vlastnostmi dítěte

Důležitou součástí vyšetření inteligence je informace o míře její aktuální využitelnosti Inteligence je pouze předpokladem, který z nejrůznějších důvodů nemusí být plně využit

Vyšetření inteligence dětí s mentálním postižením Je třeba vzít v úvahu, že mentální postižení je spojeno s limitovaným rozvojem myšlení a řeči a omezenou schopností učení Vyšetření je vhodné zaměřit na posouzení rozumových i adaptivních schopností

Cílem vyšetření je: Zhodnocení stupně mentálního postižení, tj. globální odhad úrovně zachovaných rozumových schopností Posouzení dynamiky vývoje inteligence Posouzení specifické struktury dílčích schopnosti Posouzení míry využitelnosti zachovaných schopností

Znalost dynamiky vývoje inteligence Vývoj rozumových schopností je určen interakcí vrozených dispozic a vnější stimulace Vzhledem k tomu může u dětí s mentálním postižením kolísat ještě víc než za normálních okolností

Kvalitativní hodnocení inteligence u dětí s mentálním postižením Důležitým faktorem je příčina vzniku mentálního postižení, která do určité míry předurčuje rozvoj obecné inteligence i dílčích schopností Geneticky podmíněné syndromy Perinatální postižení CNS

Důležitým faktorem vývoje rozumových schopností je kvalita rodinného prostředí Míra podnětnosti výchovy a vzdělanostní úrovně rodičů ovlivní rozvoj schopností Vzdělaní a ambiciózní rodiče, kteří dítě nadměrně stimulují Nevzdělaní rodiče, kteří nemají ani schopnosti dítě adekvátně rozvíjet

Míra využitelnosti zachovaných schopností se projevuje: Individuálně typickou úrovní aktivace, osobním tempem a kvalitou pozornosti Míry unavitelnosti a tolerance k zátěži Rozdílnou adaptační schopností a ochotou spolupracovat Emoční stabilitou Specifickým přístupem k úkolovým situacím

Profil dílčích schopností mentálně postižených bývá často nevyrovnaný Relativně nejobtížnější jsou úlohy vyžadující myšlení a učení s porozuměním Relativně nejlepších výsledků dosahují v manipulaci s konkrétním materiálem Dobrá tolerance k jednoduché mechanické činnosti

Diferenciální diagnostika mentální retardace a výchovného zanedbání Je třeba posoudit především učenlivost, schopnost dítěte využít aktuální informace, tj. zhodnotit potenciál dalšího rozvoje inteligence U některých dětí může jít jak o kombinaci obou faktorů: nižší genetické dispozice a menší podnětnost prostředí

Komplexní přístup k hodnocení inteligence Závěrečné zhodnocení by mělo vzít v úvahu všechny získané poznatky: Výsledky vyšetření Informace získané od rodičů i učitelů (vychovatelů) Informace získané od lékaře (z lékařské zprávy) Posouzení úrovně rodinného prostředí