Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “  Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a.
Advertisements

VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.13.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Péče o pracovníky.
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Andrea Havlíková Název materiálu: Reflexní masáže – zásady a provedení.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 28. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Nemoci oběhové soustavy
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Koncepce péče o staré občany
Klinická propedeutika
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
KOMUNIKACE S NEVIDOMÝM
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ANTIKONCEPCE Dana Mastíková - porodní asistentka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_9C2 CIVILIZAČNÍ CHOROBY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Fakultní nemocnice Ostrava
Klinická propedeutika
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
DMO Olga Bürgerová.
Pedagogická diagnostika
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Romana Hlinecká Název materiálu: Vyšetření tělesné hmotnosti Označení materiálu:
Anamnéza III. ročník Chirurgická propededeutika. První kontakt s nemocným (pohled ze strany pacienta) Strach z nemoci Strach z lékaře Strach ze snížení.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Komunikační východisko
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Glomerulonefritis.
Psychiatrické vyšetření
Bolestivé stavy pohybového aparátu
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
GYNEKOLOGICKÉ VYŠETŘENÍ DOSPÍVAJÍCÍCH DÍVEK
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Anamnéza Označení materiálu: VY_32_INOVACE_REK.MU2.1216 Datum vytvoření: 5.9. 2013 Vzdělávací oblast: Rekondice Ročník: druhý – Rekondiční a sportovní masér Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Úvod do problematiky, pečlivě vedený rozhovor, zásady postupů při odběru anamnézy, přehledné schéma pro vyšetření bolesti, rozdělení anamnézy.

Metodické pokyny Jedná se o teoretickou výuku. K využití materiálu je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor. Zrakově postiženým přenést prezentaci do ozvučených čtecích zařízení.

Zdroje HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 135 s. ISBN 80-701-3237-X. GÚTH, Anton. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. [1. vyd.]. Bratislava: Liečreh Gúth, c1995, 448 s. ISBN 80-967-3830-5. KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Vyd.1. Praha: Galén, 2009, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1

Zdroje JENDRICHOVSKÝ, Marián. Neuro-muskulo-skeletálny koncept diagnostiky pre fyzioterapeutov. Vyd. 1. Stará Lubovňa: Physioplus, 2013, 232 s. ISBN 978-80-971433-5-0 Fotografie z archivu autorky

Anamnéza

Anamnéza Řecky – anamnesis = rozvzpomínání se Je souhrn údajů o zdravotním stavu nemocného získaných při rozhovoru s ním, případně jeho příbuznými. Přesná anamnéza je mimořádně důležitá část diagnostiky. Dobrá anamnéza je 60% stanovené diagnózy. Anamnéza má důležitou cenu i proto, protože navazujeme první osobní kontakt s nemocným. V první fázi rozhovoru necháváme pacienta samostatně hovořit o jeho zdravotních problémech. Později rozhovor usměrňujeme. Klademe cílené otázky, kterými analyzujeme konkrétní problémy pacienta.

Anamnéza Odběr anamnézy patří mezi činnosti, které můžeme důkladně zvládnout až praxí. Musíme si uvědomit, že se nedozvíme víc než to, na co a jak se ptáme. Důležitý je druh otázek, který pacientovi dáváme. Nevhodné jsou sugestivní otázky. Např. jste si jistý, že vaše levá ruka je pouze bolestivá, není i oslabená?

Odběr anamnézy

Nacionály Jméno, příjmení Datum narození Rodné číslo Trvalé bydliště Pojišťovna Stav (ženatý/vdaná, rozvedený/á) Zaměstnání

NO: Nynější onemocnění V klinické praxi se anamnéza většinou začíná nynějším onemocněním. Jde o onemocnění, res. problémy, které jsou důvodem návštěvy ambulance anebo zdravotnického zařízení. Nejčastější příčinou návštěvy v rehabilitační a masérské praxi je bolest a porucha funkce některého orgánu. Při odběru anamnézy u bolestivých stavů (například vertebrogenních) nám může pomoct mnemotechnická pomůcka, podle pořadí písmen v abecedě P, Q, R, S, T.

PQRST P – provokující faktory (co bolest zhoršuje?), paliativní faktory (co bolest mírní?) Q – kvalita bolesti (jaká je bolest, čemu se podobá?) R – radiace bolesti (šíří se někam?) S – síla bolesti (jaká je síla bolesti?) T – trvání bolesti (jak dlouho trvá?)

RA: Rodinná anamnéza Zjišťujeme zdravotní stav příbuzných Ascendentní – pokrevní příbuzní směrem nahoru (děti, sourozenci) Descendentní – směrem dolů (rodiče) Pojem familiární se používá, pokud jde o častější výskyt některých onemocnění v rodině (ischemická choroba srdeční, diabetes mellitus, mozkové příhody, hypertenze, rakovina aj.).

OA: Osobní anamnéza Poskytuje informace o zdravotním stavu od narození až po nynější onemocnění. V případě dětských onemocnění zjišťujeme už průběh prenatálního vývoje a postnatální vývoj. Zaznamenáváme v chronologickém sledu přehled onemocnění, úrazů, operací. U operací je vhodné zjistit průběh, případně komplikace. U úrazů zjišťujeme mechanismus úrazu, způsob řešení (konzervativní, chirurgický, délku a způsob fixace).

PA a SA: Pracovní a sociální anamnéza PA je pro maséra hodně důležitá Zjišťujeme charakter práce, zařazení, pracovní podmínky, polohu při práci, rizikové vlivy, škodliviny - průvan, výkyvy teploty, vibrace a otřesy, hluk, prach (azbest), aerosoly, kovy aj., ale i mezilidské vztahy a poměry na pracovišti. SA zajímáme se o sociální podmínky rodiny, bydlení. V případě invalidity zjišťujeme příčiny, integrovanost, využívání sociálních služeb, zjišťujeme úroveň kontaktů s příbuznými. Hodnotíme celkovou spokojenost (zda má člověk cíl se co nejdříve uzdravit nebo má spíše zájem o invalidní důchod).

GA: Gynekologická anamnéza Zaznamenáváme nástup první menstruace (menarche), charakter menstruačního cyklu, poslední menstruaci, nástup menopauzy. Důležitý může být i údaj o těhotenství, porodech, potratech, antikoncepci.

SA: Sportovní anamnéza Druhy provozovaných sportů, intenzita, cíleně se ptáme na poranění. Sporty, které nám pomáhají (nejlepší chůze, plavání). Sporty, které nejsou optimální (aerobik – rotace, špatné na klouby, otřesy. Podobně jako squash, tenis – jednostranné přetížení jedné strany).

FA: Farmakologická anamnéza Zaznamenáváme všechny léky, které pacient užívá. Zajímáme se o to, jak dlouho je užívá. Především analgetika a jejich efektivitu, psychofarmaka, nesteroidní antiflogistika aj., protože u těchto léků může být největší interakce s fyzikální léčbou.

AA: Alergická anamnéza V současné době vzrůstá počet alergií na léky, potraviny, setkáváme se i s alergií na masážní emulze, gely, dezinfekční roztoky, aerosoly, koupelové přísady aj. Abusus: nadměrné používání látek Jsou to látky modifikující osobnost, chování pacienta (alkohol, cigarety, aj.).

ReA: Rehabilitační anamnéza Získat informace o všech dosavadních vyšetřeních, měřeních, testech (svalový test, goniometrie) – umožní vyjádření k dynamice vývoje poruchy, handicapu. Zjistit, které procedury pacient absolvoval a zda mu přinesly úlevu a zlepšení či nikoliv. Informujeme se o kompenzačních a rehabilitačních pomůckách, protézách, ortézách, vozících – pacient sám zhodnotí vhodnost, účelnost, zlepšení kvality života. Zjišťujeme bytové poměry, architektonické bariéry

FF: Fyziologické funkce Poruchy močení, stolice, sexuálních funkcí Chuť k jídlu, váha, eventuálně váhový úbytek Spánek a kvalita spánku

Opakování Cílem anamnézy je Stanovení diagnózy Jaká je nejčastější příčina pro odběr anamnézy Bolest a porucha funkce Co uvádíme do anamnézy jako první zápis Nacionály pacienta Co znamená abusus Nadměrné požívání látek (alkohol aj.