Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Interview II příprava, techniky,otázky, etika a etiketa.
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
AV stručná prezentace.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Dramaturgie dotazníku
Sociologický výzkum.
Tazatelská síť.
Marketingový výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Základy pedagogické metodologie
1 Metody a techniky výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - II. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
PROCESNÍ PŘÍSTUP K ŘÍZENÍ PODNIKU Ing. Filip Samek Copyright © 2005 Stav procesního řízení v podnicích v ČR.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Metody pedagogické diagnostiky
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
MIS = marketingový informační systém
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Zdroje empirických informací v sociologickém a sociálně psychologickém výzkumu Do jakých oblastí nebo na jakou třídu jevů se zaměřit při získávání empirických.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Marketing sportu obecná část
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Lektor: Ing. Ludmila Brestičová Vítejte na dnešní přednášce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Metody psychologie.
Dotazník. Dotazník Může být v písemné nebo elektronické podobě Může být předán osobně Může být součástí balení výrobku, v obchodě, příloha novin, časopisů.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Katedra řízení podniku
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití: Individuální osobní rozhovor Psychologická extrapolace Dotazování na ulici Skupinový rozhovor Písemné dotazování – dotazník Telefonické dotazování Elektronické dotazování

Dotazovací techniky II. Tvorba dotazovacích technik řeší problémy: Forma otázky Formulace otázek, jejich správné znění Stanovení pořadí otázek Zpracování scénáře rozhovoru, grafika dotazníku Organizační zajištění dotazování: sběr dat, tazatelé

Formy otázek Otázka uzavřená: K dotazu jsou navrženy varianty odpovědí. Otázka otevřená: Odpověď na dotaz je vlastními slovy. Otázka polootevřená je spojením uzavřené a otevřené otázky.

Formy otázek – otázka uzavřená Vyšší homogenita odpovědí. Zmenšení rozdílů mezi variantami, zvýrazňuje méně intenzivní jevy. Nabízí odpovědi, které by dotázaní nepoužili. Je málo pružná, obtížně reaguje na změnu. Užití při dobré znalosti sledované skutečnosti Ve škálovacích technikách

Formy otázek – otázka otevřená Značná heterogenita odpovědí. Obtížné zpracování. Odpověď je obtížnější, a proto se jí dotázaní vyhýbají. Nesmí být složitá a obtížná. Užití Při nutnosti zachytit spontánní projev. V nových nepopsaných situacích, kdy nejsou zmapovány významy. Když se očekává velká nepředvídatelná dynamika sledované skutečnosti. Pro zvýraznění toho, co je skutečně významné a důležité.

Požadavky na otázky Otázka musí motivovat k odpovědi. Nesmí provokovat a vynucovat si odpovědi. Otázka musí odpovídat realitě, v otázce může být jen to, co skutečně existuje. Formulace otázky musí být jednoznačná. Kombinování několika skutečností zvyšuje počet nutných variant a komplikuje otázku.

Řazení otázek Úvodní vstupní otázka/y: Navozuje téma i situaci, musí zaujmout, nesmí odradit ani obsahem ani obtížností. Při řazení otázek je nutný přirozený spád otázek, nutná vnitřní propojenost obsahů. Otázky nesmí být stereotypní. Střídání typů otázek, používání názorných pomůcek (karty, seznamy apod.). Střídání jednodušších a složitějších témat.

Typy otázek I Otázka meritorní – je směřována k předmětu dotazování. Jejich prostřednictvím se popisuje nebo měří. Otázka instrumentální – je určena pro zlepšení dotazování. Uvádějí téma, rozvětvují téma, vytvářejí atmosféru, identifikační. Otázka přímá – v dotazu je předmět v nezastřené podobě a vyjádření se vztahuje k respondentovi Otázka nepřímá - pravý význam je skryt nebo vyjádření nepředstavuje popis dotázaného.

Typy otázek II Otázka zjišťující Otázka posuzovací Otázka projekční Otázka tréninková Otázka doplňovací Otázka filtrační

Zásady kladení otázek Otázky musí být jednoduché, jednoznačné a srozumitelné. Otázky nesmí být sugestivní. Formulace otázky musí přinést jen jeden výklad obsahu. Musí být umožněno hodnocení na celé stupnici odpovědí. Otázky nesmí být dlouhé. Pokud ano, musí se užít pomůcek. Uzavřené otázky musí mít varianty odpovědí na stejné úrovni obecnosti. Dotazovaný problém je vhodné mít časově a místně co nejpřesněji určený. Vzdálenost při návratu do minulosti musí odpovídat významu dotazované skutečnosti pro respondenta. Použité obecně neznámé pojmy je nutno přesně vysvětlit. Každá otázka musí být podle dotázaného důležitá. Otázky musí být sociálně přijatelné.

Práce tazatele Osoba tazatele musí být pro dotazování vhodná Tazatel musí být pro dotazování připraven Tazatel musí dbát na to, aby podmínky pro dotazování byly vhodné. Tazatel dotváří pouze nestandardizované dotazování. Ve standardizovaném nesmí nic měnit. Tazatel za rozhovor vždy poděkuje. O výzkumu je možné poskytovat pouze ty informace, které jsou pro toto uvolněny. Práce tazatele musí být kontrolována, ale zárukou úspěchu je kvalitní tazatel.