Kyseliny Mgr. Helena Roubalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak se tvoří názvy kyselin
Advertisements

Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Sloučeniny vodíku a kyslíku
Názvosloví anorganických sloučenin
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KYSELINY.
Kyseliny a zásady.
KYSELINY.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Opakování kyseliny a zásady
Názvosloví solí.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Názvosloví anorganických sloučenin,
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
KYSLÍKATÉ KYSELINY OBECNÝ VZOREC : H X O
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
Neutralizace.
bezkyslíkaté, kyslíkaté
Kyseliny.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Dusík, N.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Názvosloví oxidů Mgr. Helena Roubalová
Kyseliny.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kyselinách Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
KYSELINY a)kyslíkaté ( HNO3 b)bezkyslíkaté (HCl, HF, HI, HBr)
Kyseliny.
NÁZVOSLOVÍ DVOUPRVKOVÝCH SLOUČENIN
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL205 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Názvosloví anorganických sloučenin
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_240 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH SLOUČENIN I
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kyslíkaté kyseliny.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22 Autor: Lenka Poláková
Názvosloví halogenidů Mgr. Helena Roubalová
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o oxidech
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Vlastnosti a reakce kyselin
Kyseliny Richard Horký. Použití a pojmy Názvosloví 2Názvosloví 1BezkyslíkatéKyslíkaté
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Bezkyslíkaté kyseliny
Kyslíkaté kyseliny.
Kyseliny Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Kyseliny. Látka, která má hodnotu pH nižší než 7 Látka, která je schopna v roztoku disociovat, odštěpit proton H + + H 2 O  H 3 O +
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Kyseliny – názvosloví H 3 PO 4 HCl HNO 3 H 2 SO 4 H 2 CO 3 H2SH2S sírová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (bezkyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (kyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
KYSELINY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_26.
08 kyseliny – bezkyslíkaté kyseliny
Názvosloví anorganických kyselin
Transkript prezentace:

Kyseliny Mgr. Helena Roubalová Chemie 8. ročník Kyseliny Mgr. Helena Roubalová

Vlastnosti kyselin - jejich roztoky jsou vodivé; vodivost způsobují vodíkové kationty H+, které se ve vodě uvolňují HCl → H+ + Cl- H2 SO4 → 2H+ + SO42-

Vlastnosti kyselin - lakmus (indikátor) barví červeně - reakcí s kovem vzniká vodík - žíraviny – 1. pomoc při poleptání – umýt proudem vody, polít roztokem jedlé sody, popř. mýdla, a znovu umýt vodou

Bezkyslíkaté kyseliny Rozdělení kyselin Bezkyslíkaté kyseliny HCl HBr Kyslíkaté kyseliny H2 SO4 HNO3

Bezkyslíkaté kyseliny - dvouprvkové sloučeniny, které vždy začínají písmenem H (vodík) - prvek na druhém místě dává kyselině název H Cl kyselina chlorovodíková H Br kyselina bromovodíková

Kyslíkaté kyseliny - tříprvkové sloučeniny - na začátku vzorce je vždy H (vodík), na konci O (kyslík). Uprostřed je značka prvku, který dává kyselině pojmenování H2 SO4 kyselina sírová H NO3 kyselina dusičná

Názvosloví kyslíkatých kyselin Tvoření názvu kyseliny 1. určíme oxidační čísla jednotlivých prvků ve sloučenině (vodík má vždy I, kyslík -II; prostřední prvek má kladné oxidační číslo a při jeho určení vycházíme z pravidla o součtu oxidačních čísel ve sloučenině, které je vždy nula ) HI2 SVI O-II4 2. I + x + 4.(-II) = O 2. sloučeninu pojmenujeme: a) název vždy začíná slovem kyselina b) na druhém místě je přídavné jméno, které je odvozeno od prostředního prvku a je zakončeno koncovkou podle příslušného oxidačního čísla kyselina sírová

Názvosloví kyslíkatých kyselin Tvoření vzorce kyseliny kyselina dusičná 1. pořadí prvku ve vzorci - na prvním místě vždy značka vodíku, uprostřed prvku, který dává kyselině název, na třetím místě značka kyslíku H N O 2. určení oxidačních čísel – vodík vždy I, kyslík -II; u dusíku určíme dle koncovky přídavného jména - ičná , tzn. V HI NV O-II 3. vzorec upravíme podle pravidla o součtu oxidačních čísel ve sloučenině (vždy nula) – sečteme kladná oxidační čísla a vydělíme -II. Výsledek zapíšeme vpravo dolu ke značce kyslíku HI NV O-II3

Kyselina chlorovodíková HCl kyselina solná - bezbarvá, těkavá kapalina, max. 37%; technická zbarvena dožluta příměsmi FeCl3 - 0,3% obsažena v žaludeční šťávě, kde se podílí na štěpení bílkovin - použití: - čištění kovů před letováním - výroba plastů, barviv - v koželužském a potravinářském průmyslu

H2 SO4 Kyselina sírová - bezbarvá, olejovitá, silně žíravá kapalina, max. 98% - přírodním látkám odebírá vodu (dehydratuje) → látka zčerná - použití: hnojiva, barviva, plasty, výbušniny

HNO3 Kyselina dusičná - bezbarvá kapalina, nestálá na světle (žloutne) - silná žíravina, max. 65% - použití: hnojiva, výbušniny, barviva - využití: prubířská zkouška (zlatnictví)

Opakování 1. Vyjmenuj základní vlastnosti kyselin. 2. Zapiš rovnicí štěpení kyseliny chlorovodíkové ve vodě. 3. Jak bys dokázal/a roztok kyseliny. 4. Popiš, jak bys poskytl/a 1. pomoc při poleptání kyselinou.

Opakování 5. Z následujících sloučenin vyber vzorce kyselin. Podle čeho je poznáš? Li2O , Fe Cl3 , Pb (OH)2 , HNO3 , Mn2O 7 , HCl , Fe(OH)3 , CaF2 , NaBr , SO3 6. Doplň: Kyselina chlorovodíková má vzorec _________ a patří mezi _______________ kyseliny. V lidském těle se nachází v _________________, kde se podílí na štěpení_____________________ .

Opakování 7. Kyselina sírová je: A/ pevná látka E/ olejovitá kapalina B/ plyn F/ odebírá látkám vodu C/ bezbarvá G/ černé barvy D/ žíravina H/ nestálá na světle 8. Pojmenuj následující sloučeniny: HClO4 HF H2 SO3 H3 PO4 9. Napiš vzorec následujících kyselin: a) kyselina jodovodíková c) kyselina uhličitá b) kyselina jodičná d) kyselina dusitá