Vlivy cestovního ruchu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
7 Nezaměstnanost.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Objektivní faktory.
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
GEOGRAFIE KRAJINNÁ SFÉRA
Mimoprodukční funkce lesa
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Agregátní poptávka a nabídka
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Vliv dopravy na životní prostředí
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Inflace.
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
Volnočasové projekty a EU financování
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
pro integrovaný projekt
Půda – složka životního prostředí
Složky krajiny a životní prostředí
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Daňový dopad a přesun „Žádný daňový subjekt netouží být zdaněn a vždy se bude pokoušet přenést daň na někoho jiného.“
Marketingové prostředí
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
2.Marketingové prostředí
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Petra Jarábová Markéta Kanisová
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
SPECIFIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Krajina a životní prostředí
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY V
Venkovská turistika podnikatelské minimum
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
ČESKO a jeho krajina.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Vztahy geografie k ostatním vědám
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Mgr. Jan Charousek Liberec Cestovní ruch je otevřený a dynamický systém, který tvoří dva podsystémy: Subjekt cestovního ruchu Objekt cestovního.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_12.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Krajina Co to je krajina?
Ekonomika životního prostředí
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Úvod, základní principy a cíle
Geografie Krajinná sféra
Postavení CR v hospodářství
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Demografie je věda, která se zabývá:
Transkript prezentace:

Vlivy cestovního ruchu

Vlivy CR na geografické prostředí: úvodní poznámky Ve významných rekreačních oblastech se cestovní ruch řadí k těm hospodářským činitelům, které znehodnocují přírodní prostředí Za posledních dvacet roků zaznamenáváme výrazný vzestup negativního působení cestovního ruchu na přírodní prostředí ve všech význačných rekreačních oblastech cestovního ruchu světa Za účelem vysoké návštěvnosti se trvalé objekty cestovního ruchu budují v přírodně nejatraktivnějších rekreačních prostorech, v místech přírodně nejzachovalejších a nejhodnotnějších Vysoká návštěvnost zpětně ovlivňuje všechny krajinné složky přírody Dopad negativních vlivů se kromě přírodního prostředí projevuje i v estetické, hygienické a sociálně-psychologické sféře

Vlivy CR na geografické prostředí: úvodní poznámky Negativní důsledky cestovního ruchu na přírodní prostředí se projevují zabíráním zemědělské a lesní půdy V některých exponovaných oblastech cestovního ruchu zabírání dosahuje až stovek hektarů (vznikají tam velké rekreační osady, které jsou tvořené individuálními a podnikovými chatami, poškozují přírodní prostředí bezprostředně i esteticky)

Klasifikace vlivů CR Pozitivní x negativní Podle složky geografického prostředí Environmentální (vlivy na krajinu) Ekonomické Socio-kulturní Vlivy působící na organizaci prostoru

Klasifikace vlivů CR na geografické prostředí Hledisko hierarchické úrovně Globální Národní Regionální Lokální Hledisko času Krátkodobé Dlouhodobé Hledisko charakteru Vratné změny (vlivy) Nevratné změny (vlivy)

Pozitivní vlivy CR na přírodní prostředí CR může: enhance public awareness of natural values, environmental heritage and the need to protect them, help to raise finances that could be used for protection and conservation, support research of the environment, and ecological processes, by its existence motivate protected area establishment and thus contribute to protection and conservation of environmental values, contribute to landscape character maintenance, contribute to improvement of local infrastructure in order to reduce negative impacts of human activities (e.g. emissions etc.)

Negativní vlivy CR na přírodní prostředí Projevují se v 5 oblastech biodiversity, physical damage of landscape and erosion, pollution and waste, natural resources, visual and structural changes of landscape character

Vlivy CR na přírodní prostředí Biodiverzita (ekosystémová i druhová) Ničení ekosystémů – ztráta stanovišť rostlinných a živočišných druhů Šíření alochtonních druhů, tedy rostlinných a živočišných druhů, které se na daném místě nevyskytovaly a byly na ně zavlečeny aktivitami lidí V případě cestovního ruchu jde často o neúmyslné aktivity návštěvníků, kdy jsou semena rostlin, mikroorganismy, drobní živočichové a zárodky živočichů přenášeny na botách, oděvu, v potravinách, uvnitř trávicího traktu a na povrchu dopravních prostředků Vědomé zavlečení představuje rozptyl rostlinných a živočišných druhů do místních ekosystémů z míst, kam byly umístěny např. provozovateli zařízení cestovního ruchu a vlastníky rekreačních objektů za účelem zvýšení atraktivnosti (exotičnosti) místa (zahrady, parky, sady, obory, rybníky atd.) Extrémním příkladem lokalizovaného (tedy kontrolovaného) zavlečení druhů jsou botanické a zoologické zahrady a uměle vytvořená safari

Vlivy CR na přírodní prostředí Fyzické poškození krajiny a eroze Proces narušování povrchu přírodnin, zejména odstraňováním vrchní vrstvy půdy, povrchu hornin působením větru, vody, sněhu, ledovce, živých organismů včetně člověka (kombinace fyzikálního a chemického působení) Sešlap a destrukce vegetačního krytu (týká se i architektonických památek) Odlesnění a změna odtokových poměrů Fragmentace krajiny Kromě klasických významů existuje i „eroze“ kulturních a duchovních hodnot

Vlivy CR na přírodní prostředí Turistické znečištění Emise Proces uvolňování látek nebo energií (pevných, kapalných, plynných, aerosolových imisí) uvolňovaných ze zdrojů znečistění do složek životního prostředí) Ovzduší, voda, světlo, zvuk Odpady

Vlivy CR na přírodní prostředí Přírodní zdroje Především voda (pitná i užitková) Prostor Visuální a strukturní změny krajinného rázu Především nevhodná architektura v krajině Převody ploch z běžných způsobů využívání na plochy rekreační

Vlivy CR na přírodní prostředí Záměrné poškození přírodních hodnot Vandalismus Nápisy či grafity na skalních a jiných přírod­ních útvarech, poškozováním či sběrem vzácných živočišných či rostlinných druhů, nerostů, hornin a či fosilíí (zkamenělin) Typickým projevem tohoto poškozování v rozvojových zemích je tzv. „hon za suvenýry“ („souvenir hunting“) a provozování motorových člunů a potápění, zejména v případě korálových útesů

Vlivy CR na socio-kulturní prostředí Dopady CR se neprojevují zpravidla tak zřetelně a bezprostředně, jsou hůře identifikovatelné a měřitelné, méně medializované a zatím ne důsledně zkoumané Psychologické, sociální, kulturní, ekonomické, urbanistické efekty Projevují se jako materiální i imateriální (např. ztráta génia loci)

Sociální efekty Demonstrační efekt Módnost Dualizace společnosti Napodobování vzorců chování návštěvníků rezidenty a účast rezidentů na konzumaci služeb cestovního ruchu Módnost Jak ze strany investorů tak návštěvníků Ovlivnění procesu rozhodování člověka výběrem a vztahem dalších jedinců k produktu a způsobem jeho propagace, vytvářením obrazu produktu, který je populární, žádoucí, moderní St. Tropez, Davos, Aspen, Špindlerův Mlýn (dříve třeba Brighton, Jevany) Dualizace společnosti Proces, v němž se rozděluje společnost v základních rysech na dvě odlišné socio-ekonomické třídy, na chudé a bohaté Duální společnosti často vznikají v intenzivně navštěvovaných destinacích, kde vrstva podnikatelů v cestovním ruchu výrazně profituje z intenzity cestovního ruchu, zatímco zbytek místních obyvatel spíše trpí zvýšenými životními náklady, především díky cestovním ruchem způsobené inflaci

Sociální efekty Marginalizace obyvatel Proces vytlačování rezidentů z prestižnějších (zpravidla historických) částí sídel nebo z ekonomicky či sociálně významnějších pozic, přičemž uspokojování jejich potřeb bývá též odsunováno na poslední místa v agendě místní politiky a funkce území obecně Dochází k přímému či nepřímému (např. cenovou politikou, strukturou maloobchodní nabídky a výší nájmů) vytlačování rezidentů podnikatelsky neangažovaných na rozvoji cestovního ruchu do periferní zóny destinace a na okraj místní společnosti, a to ekonomicky (vyšší cenová hladina v intenzivně navštěvovaném místě – zpravidla městě) i společensky Důsledkem tohoto jevu často bývá zvýšený výskyt sociálně patologických jevů, mezi které patří např. prostituce, dále kriminalita, toxikomanie a gamblerství

Sociální efekty Turistická iritace Užší pojetí Širší pojetí Míra „nevraživosti“ rezidentů ve vztahu k návštěvníkům, Širší pojetí Vztah rezidentů k vývoji CR na území dané destinace obecně Doxeyho „iritační index“ (iridex) Odstíny postojů rezidentů: euforie, apatie, znechucení, antagonismus

Etnické efekty Etnocida Xenofóbie Proces vyhlazování prvků typických pro místní etnikum jako výsledek globalizace, často však s výrazným či stoprocentním podílem působení aktivního CR, spojeného s uspokojováním potřeb zahr. návštěvníků a požadavků zahr. Investorů Xenofóbie Strach a obavy z cizinců, jiných ras, neznámých míst CR na jednu stranu přispívá k překonávání xenofóbie, vyplývající z neznalosti a historické, politické, ekonomické nebo společenské izolovanosti CR na straně druhé xenofóbii zvyšuje zejména při vysokém rozdílu v životní úrovni návštěvníků a hostitelské komunity nadřazený způsob chování návštěvníků (daný vyšší kupní silou)

Kulturní efekty Akulturace Proces změn kultury a společnosti vůbec v důsledku dlouhodobějšího či opakovaného styku kulturně odlišných společenských skupin, v němž jedna skupina má výrazně nižší technickou úroveň Nejčastěji vliv anglo-americké (západní) kultury na původní kulturu méně vyspělých společností Rezidenti přijímají prvky kultury návštěvníků, zatímco prvky jejich vlastní kultury jsou postupně vytěsňovány Může však vést i ke zvýšení životní úrovně rezidentního obyvatelstva

Kulturní efekty Inscenizace Spektakularizace, staged autenticity, phoney culture, falzifikace prostoru i času Komerčně motivované předvádění tradic a obyčejů zpravidla ve smyslu vžitých představ návštěvníků o kultuře daného etnika „Macdonaldizace“, „disneylandizace“, „hiltonizace“, „industrializace dědictví“ či dokonce „kulturní prostituce“ Specifická forma: folklorizace (tance v lidových krojích, lidové slavnosti vytržené z tradičních časoprostorových souvislostí a reálného života místní komunity) Obřadní tance domorodců zejména v exotických lokalitách – předváděné indiánské svatby, africké tance, náboženské slavnosti U nás podhradí Karlštejna, Karlův most atp.

Kulturní efekty Komercializace Komodifikace Stereotypizace kultury Proces zařazení primárních zdrojů cestovního ruchu do nabídky cestovního ruchu, tj. do nabídky produktu cestovního ruchu Komodifikace Tradiční výrobek se stává masově vyráběným a ztrácí se jeho jedinečnost Stereotypizace kultury Přibližování místních kultur globální kultuře Ztráta autenticity Proces mizení nebo oslabování původnosti, reálnosti, pravdivosti Architektonické znečištění

Vlivy CR na ekonomické prostředí Pozitivní dopady Příliv investic Tvorba pracovních příležitostí Potenciální dopady na HDP, obchodní bilanci atd. Diverzifikace ekonomických rizik Příliv cizí měny

Vlivy CR na ekonomické prostředí Kongesce veřejných prostor a komunikací Situace, kdy dochází k přetížení, resp. nadměrnému využívání prostranství a infrastruktury návštěvníky destinace Ekonomické úniky Pokles příjmů státu nebo regionu, místa, způsobený nutností importovat zboží, služby nebo finanční prostředky z okolních států nebo regionů Také daňové zisky do velké míry plynou do míst sídel firem, ne do lokalit jednotlivých provozoven Typické především pro mezinárodní hotelové řetězce, restaurační řetězce a velké mezinárodní touroperátory, kteří dovážejí zboží a služby do destinace na úkor místního zboží a služeb a odčerpávají zisk Destabilizace pracovního trhu (sezónnost, různé finanční ohodnocení, odsátí pracovních sil z jiného odvětví) Destabilizace cenových poměrů (především v neprospěch domácího obyvatelstva) Spekulace s nemovitostmi

Vlivy CR na ekonomické prostředí Sezónní a jádrová inflace Jev zvýšení cenové hladiny důsledkem zvýšené časoprostorové koncentrace nabídky, zpravidla na území destinačního jádra a období turistické sezóny Efekt turistické pasti Nežádoucí působení neregulovaného cestovního ruchu, který svými podnikatelskými aktivitami znehodnocuje svůj vlastní kapitál (kulturní a přírodní hodnoty destinace) a tím i předpoklady pro svůj ekonomicky, ekologicky i společensky udržitelný rozvoj Intenzita dopadu tohoto efektu je dána zejména následujícími faktory: relativní návštěvnost (vztažená na počet obyvatel), sezónnost, zranitelnost ekosystémů, míra ekonomické závislosti rezidentů na CR míra regulace CR. Tento sebedestruktivní jev může výrazně ovlivňovat životní cyklus destinace.

Vlivy CR na organizaci prostoru Urbanizace rekreačního prostoru Vysoká koncentrace rekreačních zařízení a počet návštěvníků vytvářejí paradox Lidé opouštějí prostředí měst za rekreací, oddechem a tichem, ale postupně v přírodním prostředí vytvářejí nová „města“ v podstatě s takovými problémy, pro které alespoň na krátký čas opouštějí město Obecně má urbanizace 4 polohy Ekonomická (neustálé zvětšování počtu obyv. zaměstnaného v nezemědělských odvětvích) Demografická (urychlený vývoj městského obyvatelstva, který souvisí s přemísťováním lidí z venkova do měst) Technická (souvisí s rozmístěním městských systémů infrastruktury v prostoru a s jejich městskou zástavbou) Sociální (osvojení městského způsobu života jako osobitého sociálního znaku i na venkově) Všechny polohy se projevují i v oblasti CR

Urbanizace prostoru Vznik a rozvoj turistických ghett změna funkcí kompaktní části území sídla, při níž postupně došlo k vytlačení (resp. potlačení) běžných funkcí sídla (nejen obytné) funkcí komerční, navíc ve značné míře úzce zaměřenou na nabídku služeb CR Tento jev je zpravidla doprovázen zvýšením cenové hladiny (turistická inflace), snížením dostupnosti zboží běžné denní potřeby, kongescí veřejných prostor a komunikací atd. Tento proces je specifickým projevem pozitivní ghettizace

Urbanizace prostoru Derezidencializace proces vytlačování obytné funkce zpravidla v turisticky vyhledávaných či jinak přitažlivých historických jádrech měst, a to zejména zařízeními cestovního ruchu a souvisejícími službami. Jde o určitou kombinace procesů depopulace a marginalizace a součást procesu turistifikace

Urbanizace prostoru Turistifikace Souhrnný proces, jehož nejvýraznější efekty jsou převážně urbanistického charakteru, ale zahrnuje i ekonomické, socio-kulturní, estetické a psychologické efekty Komplexní dopad CR na geografické prostředí destinace a tedy o soubor mnoha dílčích vzájemně provázaných a doplňujících se efektů CR, působících ve vzájemné synergii. Funkční změna území z původní rezidentské funkce na funkci turistickou Preferováno je uspokojování potřeb návštěvníků destinace na úkor každodenních potřeb a životního stylu rezidentů Proces turistifikace oblasti (střediska) CR: proces i důsledek nadměrné míry aktivace jejího potenciálu pro rozvoj CR, která tak omezuje aktivaci jejího potenciálu pro další využití či dokonce vytváří tlak na snižování využívání území pro stávající land use s již aktivovaným potenciálem