Manažerské informační systémy Informační strategie MIS Bezpečnost IS Ing. Dagmar Řešetková resetkova@seznam.cz
Holistický pohled na IS Neformalizované informace IS/IT Formalizované informace
IS z pohledu úrovně řízení
Cíle IS strategické (plánování investic…), taktické (vedení, kontrola rozpočtů…), operační (každodenní rutina)
Úlohy IS manažerské (EIS - Executive IS) taktické (DSS - Decision Support System) vedení (MIS - Management IS) expertní (KWS - Knowledge Work System) kancelářské (OIS - Office IS) operativní
Kdo používá informace? všichni manažer, zaměstnanec zákazník, dodavatel, odběratel, vláda Informace jsou důležité! Informací je mnoho!
Informace Načasování a četnost Formální a neformální Zdroje Přenos Kvantitativní a kvalitativní
Vlastnosti informací Relevance Správnost Včasnost Aktuálnost Úplnost Přiměřenost Nákladová přiměřenost
Informace vs. řídící úrovně Různé řídící úrovně vyžadují různé informace, které je nutné doručit včas a do míst jejich potřeby.
Charakteristika informací Strategická úroveň Taktická úroveň Operační úroveň Informační zdroj externí externí/interní interní Rozsah velmi široký průměrný úzký Podrobnost integrované veličiny částečně integrované podrobné Časovost budoucnost vše minulost, současnost Včasnost nejsou urgentní některé urgentní urgentní Četnost nízká (ročně) pravidelně (měsíčně) často (denně, hod.) Přesnost nízká přiměřená přesná
Úrovně řízení řízení na základním stupni (lower management) středně liniové řízení (middle management) vrcholové řízení (top management)
Orientace činností Úrovně řízení TOP 75% 20% 5% MIDDLE 60% LOWER STRATEGIE TAKTIKA OPERATIVA TOP 75% 20% 5% MIDDLE 60% LOWER
Rozhodovací problémy Typy problémů na jednotlivých úrovních se liší složitostí. strategická úroveň = nejsložitější problémy Důsledky na jednotlivých úrovních jsou prověřeny časem operační rozhodnutí = krátkodobý dopad strategické rozhodnutí = dlouhodobý dopad
Kvalitní informace = konkurenční výhoda identifikace nových konkurentů, výrobků, potřeb a přání zákazníků znalost vlastních i dodavatelských slabých a silných stránek znalost potenciálních hrozeb znalost nových materiálů, postupů, IS/IT
Informační a firemní strategie
Strategické řízení a plánování rozvoje IS Proces strategického řízení a plánování rozvoje IS je činnost, která se periodicky opakuje a vede k neustálému cyklu inovací IS/IT. Probíhá v těchto základních krocích Firemní strategie Informační strategie Reengineering firemních procesů Reengineering /inovace IS/IT
Firemní strategie Firma Poslání Co chceme? Vize Kam směřujeme? Jak toho dosáhneme?
Firemní strategie Určuje poslání (vize) organizace Základní dlouhodobé cíle Směr rozvoje organizace Alokaci zdrojů
Firemní vize Obraz budoucnosti Smysl a účel existence každé firmy Definuje předmět podnikání Zaměřuje se na potřeby zákazníka
Poslání firmy Sjednocení představ vlastníků, managementu a zaměstnanců Vychází z firemní vize Odpovídá na otázky: Kdo je náš zákazník? Jak úspěšně podnikáme? …
Stanovení cílů Cíl – Co chci? Plán – Jak to udělám? Realizace Měření výsledku – bylo dosaženo cíle?
Informační strategie Informační strategie by měla obsahovat vizi, cíle a hlavní charakteristiky budoucího stavu IS/IT firmy a mimo to by měla účinně přispívat k omezení chaotického řízení jejich vývoje a provozu. Příprava a rozvoj informační strategie jsou důležité nejen z pohledu účinného fungování informačního systému, ale také z pohledu správného, systematického a cíleného vkládání investic do informačních technologií a programových prostředků
Schéma informační strategie Analýza interních zdrojů Makroprostředí Firemní strategie Mikroprostředí Firemní cíle Informační strategie Informační požadavky IS strategie IT strategie Cíle IS strategie
Řízení IS CIO – Chief Information Officer - hlavní manažer IS/IT firmy Top Management CIO Systémový integrátor CIO – Chief Information Officer - hlavní manažer IS/IT firmy Systémový integrátor – pracovník, odpovědný za integritu IS firmy zvláště v případě budování IS formou nákupu hotových produktů Útvar IS/IT
Řízení IS Strategické řízení Příprava informační strategie Výběr dodavatelů a nákup IS/IT Řízení financí IS/IT Taktické řízení Orgware Dodržování legislativy Ochrana dat Operativní řízení Zajištění provozu Zajištění školení a podpory zaměstnancům Zajištění bezpečnosti provozu CIO
Bezpečnost IS Data a informace jsou to nejcennější z celého IS.
Funkce IS Hlavní funkce IS: Poskytovat oprávněným uživatelům pevně definované služby v pevně definované kvalitě
Narušení funkce IS ŠKODY Narušení IS způsobuje: omezení funkčnosti systému někdy až jeho nedostupnost ŠKODY
Prvky IS Dekompozice jednotlivých subsystémů na samostatné prvky IS: Hloubka (úroveň, detailnost) dekompozice společné vlastnosti společné potencionální hrozby rozlišovací úroveň Příklady dekompozice: celý počítač (SW + HW) diskové pole operační systém serveru…
Vlastnosti prvků IS Každý prvek IS má definované vlastnosti: strukturu vazbu na ostatní prvky IS chování množinu stavů, kterých může nabývat Jsou-li tyto vlastnosti změněny, mohou narušit funkci prvku IS a tím celého systému. Vlivy, které působí narušení funkcí prvku IS mohou být: vnější (útok hackera, výpadek napájení, teplota, …) vnitřní (skrytá vada HW, nekonzistentní data, chyba v programu, …)
Hrozby Hrozbou nazýváme možnost působení vlivů způsobujících změny vlastností prvků IS. Na každý prvek IS může být vázáno více hrozeb Jedna hrozba může být vázána na více prvků IS Realizace hrozby se nazývá INCIDENT
Bezpečnost IS Bezpečnostní Incident je realizovaná bezpečnostní hrozba. Bezpečnostní riziko je pravděpodobnost s jakou přeroste bezpečnostní hrozba v bezpečnostní incident. Součet bezpečnostních rizik jednotlivých prvků IS tvoří bezpečnostní riziko IS Bezpečnost IS = 1 – bezpečnostní riziko IS
Počítačová kriminalita Hacker Cracker Phishing Worm Spyware Trojský kůň Spam
Hacker Někdo kdo vytváří nábytek za použití sekery Profesionální programátoři (experti) Detailní znalost programových systémů Grayhat, Whitehat
Cracker Využívá získané znalosti a informace ke kriminálním účelům nebo pro osobní prospěch crack Blackhat Často jsou pojmy cracker a hacker zaměňovány
Phishing Rybaření, rybolov (rozesílání návnady) Podvodná technika používaná na Internetu k získávání citlivých údajů Principem je rozesílání e-mailových zpráv a sběr citlivých údajů pomocí nastrčené webové stránky Např. Česká spořitelna, a. s.
Worm Počítačový červ Zvláštní typ počítačového viru Šíří se v podobě infikovaných souborů např. e-mailem Velmi rychle se rozšiřuje dominový efekt zahlcení sítě Původně byl navržen k efektivnímu využívání jednotlivých procesorů v síti
Spyware Program, který využívá Internetu k odesílání dat z počítače bez vědomí uživatele (historii navštívených stránek, hesla) Často je součástí programů (např. shareware) a původně měl sloužit jako nástroj pro cílenou reklamu Druhy: adware, hijacker, dialer
Trojský kůň Počítačový program nebo jeho část Po spuštění zahájí škodlivou činnost Neumí se sám šířit Funkce: např. sledování znaků zadávaných z klávesnice
Spam Nevyžádané reklamní e-maily Diskusní fóra (ochrana např. CAPTCHA) Název pochází ze značky amerických konzerv lančmítu Od září 2004 zákon vyžaduje prokazatelný souhlas příjemce zprávy Další typy nevyžádané pošty: hoax (podvod, mystifikace, žert)
MIS – Manažerské informační systémy „Manažeři nemají málo interních dat, pouze je neumí využít.“
MIS Úkolem MIS je zpracování agregovaných (seskupených, spojených) dat za delší časové období Výstupem jsou většinou tabulky a grafy k zachycení trendů
MIS – rozšířený model ERP SCM ERP CRM
Datové sklady Důležité pro implementaci MIS Skládá se z několika vrstev: Primární datové zdroje ETL procesy Datový sklad OLAP prezentace
Základní rysy datového skladu Sjednocení dat z primárních zdrojů Databáze Sjednocení dat z různých části firmy Časové razítko Agregační úroveň dat
Účel datového skladu Zpřístupnit data širšímu spektru uživatelů Jednotná „pravda“ společnosti Historie firmy Oddělení analytického a transakčního systému Různé pohledy na data
Proces vytváření datového skladu Zdroje primárních dat ETL procesy Extrakce dat Transformace dat Rozdělení atributu Standardizace Odstraňování duplicit Sloučení atributů Uložení dat Datový sklad
Návrh schématu skladu Tabulky faktů Tabulky dimenzí Prodej zboží Dimenze zákazníka Prodej zboží Dimenze času Dimenze výrobku
INFORMACE = vjem lidského mozku Datový model Převod reálných objektů na datové Používají se databázové programy pro efektivní práci s daty DATA = fyzický záznam INFORMACE = vjem lidského mozku
Tvorba datového modelu Které datové objekty nás zajímají? věty, tabulky Jaké údaje o datových objektech nás zajímají? struktura věty, položka věty Jaký je vzájemný vztah datových objektů? vazby
Položka věty a její atributy je určena TYPEM a DÉLKOU pro určení typu položky existují pravidla délka položky se určuje odhadem
Délky položek Délka se určuje kvalifikovaným odhadem Dva extrémy: Bude příliš dlouhá Bude příliš krátká
Relační datový model Zkoumáme relační vztahy mezi jednotlivými datovými objekty Kolik záznamů v tabulce jedné odpovídá kolika záznamům v tabulce druhé?
DĚKUJI ZA POZORNOST.