ZÁKLADNÍ HISTORICKÉ MEZNÍKY V PŘÍSTUPECH K LIDEM S POSTIŽENÍM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Evropská kultura na prahu moderní doby
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Egyptské pyramidy.
Speciální péče na naší škole
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Ing. Eva Horejcová Honza Smolík. Skotsko 14. století.
Historie mapování světa
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Romantismus.
Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
KLASICISMUS VY_32_INOVACE_ 15 Klasicismus.
Kultura na počátku novověku
Sociální patologie SCPT SCPA
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Alternativní a augmentativní komunikace
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Základy speciální pedagogiky
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Historie a současnost speciální pedagogiky. Periodizace dějin Podle prof. Sováka (1983) rozlišujeme období: Represivní – odložení, opuštění, zabití Represivní.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Druh učebního materiálu
Edukace žáků na praktických a speciálních školách KPG/4065
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
PhDr. Lenka Gajzlerová Úvodní hodina.
Historie péče a vzdělávání u sluchově postižených PhDr
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Pedie Co mají společné?.
Teorie a metodika výchovy
Základní pojmy speciální pedagogiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Speciálně pedagogické metody
Narušená komunikační schopnost
Struktura pedagogiky.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ HISTORICKÉ MEZNÍKY V PŘÍSTUPECH K LIDEM S POSTIŽENÍM

RŮZNÉ VZTAHY K LIDEM S POSTIŽENÍM  pronásledování, zabíjení  odsuzování  litování  odpor, strach, nejistota  předsudky  podceňování  přeceňování a připisování mimořádných až nadpřirozených vlastností  fascinace monstrem

PERIODIZACE PŘÍSTUPŮ  regresivní přístup  charitativní přístup  humanistický  rehabilitační  preventivně integrační  inkluzivní

K prvním historicky známým jedincům trpícím dětskou mozkovou obrnou patřil římský císař Claudius (vládl v 1.½ 1.století n.l.). Jeho vzhled byl natolik abnormální, že ho jeho okolí považovalo za slabomyslného. Měl poruchu hybnosti, špatně chodil, jeho řeč nebyla dostatečně koordinovaná, zejména v dechové regulaci – koktal. Sama matka o něm řekla, „že nebyl od přírody dodělán, ale jen započat“. Ani v dospělosti mu nebyla přiznána svéprávnost. Byl terčem opovržení a výsměchu nejen v rodině, ale i v celém Římě. Nikdo jej nebral vážně, platil za jakéhosi dvorního šaška. Není pak divu, že se stal plachým a uzavřeným. Byl považován za podivína, nepraktického, směšného a v zásadě méněcenného člověka. Z jeho dalšího chování však vyplývá, že inteligentní nepochybně byl. Claudiova vláda byla na svou dobu osvícena a jeho schopnosti politika svědčily nejen o nadprůměrné inteligenci, ale i o určitém rozhledu.Měl zájem o historii a výborné znalosti z této oblasti.

STRUČNÁ HISTORIE TYFLOPEDIE  od počátku snaha o písemný způsob komunikace  v 1. stol. po Kr. – zmínka o rytém písmu  ve 4. stol. po Kr. – zmínka o vyřezávaném písmu  ve 14. stol. znalost rytého, vyřezávaného písma a dále možnost psát hustým inkoustem  od 18. stol. zakládány „ústavy pro slepé“  19. stol. – bodové písmo

STRUČNÁ HISTORIE SURDOPEDIE  stol. před Kr. – Hippokrates – zabývá se fyziologií sluchu a vztahem řeči a sluchu  dva základní proudy: francouzská metoda – ZJ německá metoda – orální přístup

STRUČNÁ HISTORIE LOGOPEDIE  Hippokrates se zabýval tvořením hlasu, měl povědomí o poruchách řeči, které souvisejí s poruchami mozku  Demosthenes, Cicero, Avicenna  Jan Amos Komenský – upozorňoval na nevhodné mluvní vzory  19. století objev specifických řečových center v mozku

STRUČNÁ HISTORIE SOMATOPEDIE  zabíjení  novorozenci byli likvidováni  starší děti prodány od otroctví či k žebrotě (Egypt či Athény stály proti tomuto a snažili se o prvky veřejné péče)  feudalismus – snaha o péči – jednotlivci či dobročinné organizace

STRUČNÁ HISTORIE PSYCHOPEDIE  starověk – tupost a neschopnost jsou poměrně vzácné – dítěti je dána od přírody rozumová činnost a chápavost  16. století – snaha o první variabilitu individuálních zvláštností: Jsou takoví, kteří učiní lehce prvé kroky, ale pak jsou dezorientováni, protože v plné práci je jejich duch zahalen do jakési mlhy, která tu ještě nebyla, když jako začátečníci a nováčci počínali své dílo.  Jan Amos Komenský rozlišuje šest stupňů dětí: děti bystré, povolné a chtivé vědění děti vtipné, avšak hravé, ale přece poslušné – třeba motivace vtipné a učenlivé, ale zatvrzelé a vzpurné povolné a chtivé učení, ale jsou zdlouhavé a těžkopádné tupé, vlažné a liknavé děti děti tupé, hloupé a vzpurné

STRUČNÁ HISTORIE ETOPEDIE  starověk – Sparta – přísné tresty  čína – Konfucius – kladný příklad a myšlenka obecně dobré společnosti  antika – úzkostné dodržování pravidel ne však tělesné tresty, ale spíše pozitivní motivace  středověk – velice přísné až kruté tresty – utnutí paže, usmrcování, oslepení, pranýř  renesance – změna – důraz na pozitivní motivaci  druhá pol. 19. století – ochranovny a polepšovny – osiřelé, opuštěné, žebrající, ale i zpustlé a mravně narušené