Úvod Ana lyzovány jsou texty Život Krista Pána, Pasionál a Životy svatých Otců v jejich nejstarších dochovaných opisech. Naše úvahy se ubírají dvěma směry.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Advertisements

Navštivte hlavní město České republiky
Elektromagnetická indukce
Dnes jdu k tobě Pane můj 1. Dnes jdu k tobě, Pane můj,tak jak Ty mne zveš a chválím Tě, dnes jdu k Tobě, Pane můj, tak jak Ty mne zveš a chválím Tě, dnes.
Literatura do doby Karla IV.
Minimální poměr: Exaktní metrika pro kolokace, klíčová slova atd.
ROD JMENNÝ.
Znám, zemi znám 1. Znám, zemi znám, tam se touha má vrací, tu kterou Bůh lidem dávno dal. Znám, zemi znám, kde se trápení ztrácí, tam není místa pro žal.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
Svatí jako duchovní vůdcové modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Vývoj počtu obyvatel V rámci Libereckého kraje. Příklady grafů znázorňujících vývoj počtu obyvatel na území ČR.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Gotická kultura.
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
naslouchání Bohu.  Je naslouchání Bohu. Ježíš často také při své modlitbě mlčí naslouchá Otci. – naslouchá Otci.
TRÉNINK KOMUNIKAČNÍCH A PREZENTAČNÍCH DOVEDNOSTÍ V OBLASTI VELETRHŮ SPORTOVNÍ SOUKROMÁ ZÁKLADNÍ ŠKOLA.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
Spytihněv II..
Věřím v Ducha.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
Milost přijímám od druhého přijímám od druhého můžeme ji druhým předávat můžeme ji druhým předávat spasení je zdarma - vstup dveřmi spasení je zdarma -
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIACHRONIE A KORPUSY (DČNK) Úvod do korpusové lingvistiky 10.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Každý vstup ke mši svaté je obřadním a slavnostním vstupem. Každé.
Autorem materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jan č ová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Krásnou vlast 1. Krásnou vlast připravil pro svůj lid milý náš Spasitel v nebesích. Budeme radostně, věčně žít, v Kristových nebeských příbytcích. Ref:
POSVĚŤ SE JMÉNO TVÉ Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
1. Kristova krev a spravednost | je svatební můj šat a skvost, | jímž pro nebe se ustrojím | a před Bohem tak obstojím.
Téma: Přímá úměrnost - úvod Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_086.
Graf nepřímé úměrnosti
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
1. Křti nás ohněm lásky svaté svojí, | zaněť srdce naše plápolem! | Přepaš horlivosti bedra naše k boji, | navštěv zase, | Pane, tuto zem!
1. Jak ovce zašlá z pastvy své, | ze svého stáda zaběhlá, | tak člověk bloudí bez cíle, | když duše Krista vzdálena. | Lásko ty svatá, jež snímáš hříchu.
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Lineární funkce VY_32_INOVACE_056_Lineární funkce
Graf nepřímé úměrnosti
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
VARIANTNÍ PROSTŘEDKY PŘI ÚPRAVĚ PUBLICISTICKÝCH TEXTŮ NA MATERIÁLU MF DNES Mgr. Barbora Albrechtová Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
KŘESŤANSTVÍ AKTIVITY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Počátky písemnictví na našem území
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Kapitolka o čase pro žáky 4. ročníku ZŠ.
KŘESŤANSTVÍ AKTIVITY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Slovo života Květen 2012.
Vaření za dob Karla VI..
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
1. Za ty, kdo hladem trpí a bídou, prosíme: Zjev svoji slávu
Obnov svoje brány!.
VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ. VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ.
Sprievodca prípravou na birmovku
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Já chtěl bych tam být 1. V den kdy skončí naše dlouhá cesta, přijde pro nás Ježíš Král. otevřou se brány jeho města, řekne nám: „Tak pojďte dál.“ Ref:
Pokus. konec.
PSANÍ ÚŘEDNÍHO DOPISU KROK ZA KROKEM
Úvod do učiva dějepisu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Daniela Chmelíková, Martina Bryxová, Tomáš Zedník, Veronika Haková
Vlastivěda – dějepisná část
Transkript prezentace:

Úvod Ana lyzovány jsou texty Život Krista Pána, Pasionál a Životy svatých Otců v jejich nejstarších dochovaných opisech. Naše úvahy se ubírají dvěma směry. Prvním je snaha o postihnutí takových kolokací, které by zřetelněji vypovídaly o tolikrát zmiňované potencialitě jednoho autora Pasionálu a Života Krista Pána. Druhým je pokus o podchycení průniku potenciálně synonymních a antonymních lexémů. U vytipovaných lexémů a jejich odvozenin je specifikován jejich první pravý kolokát. Do úvahy jsou brány kolokace, které se ve zkoumaných textech vyskytly nejméně třikrát a jedná se autosémantika. Kolokace v počátcích staročeské prózy Martin Stluka, Ústav Českého národního korpusu FF UK Graf znázorňující synonymické průniky uvedených lexémů a jejich odvozenin skutekbýtičin(u)činitičlověk (lidé)vó(uo)lebydloradajmieticěstamysldielonravnebsěrúchověcpříkladmistrslovoduchmyšleniediábelvierasvětúmyslsmrtpomyšlenie(ne)dobrýJulianpříhodažiddušětrpěti dobrý 487 (235 výskytů) <3 zlý 385 (198 výskytů) < ajemujáktakajcoóžeizajistésvatýtokdyžtenvtehdajestnaopětbuo(ó)hJežíšstařecabyanitehdynebježkakale -vecě pověděti/-iedati řé(ie)ci/-ie(é)kati Analýza Následující grafy znázorňují potenciální synonyma vyskytující se ve všech třech výše zmíněných textech jako celku (bez verbálních substantiv) odvozená od sloves vecě (1765), pověděti, poviedati (1054), řé(ie)ci, řie(é)kati (2782). Odvozeniny včetně základních podob vybraných lexémů jsou v textech zastoupeny přibližně v poměru 1,5 : 1 : 2. Vzhledem k velkému dokladovému materiálu zde však u četnosti kolokace nepracujeme s lemmaty, jako je tomu u adjektiv dobrý a zlý, ale s pouze s jednotlivými doloženými tvary. Ačkoli existuje dost společných kolokací pro odvozeniny od všech lexémů (tedy potenciálních synonymických průsečíků), je patrné, že odvozeniny od sloves pověděti/-iedati se vyčleňují od odvozenin dvou zbývajících sloves. Výrazně je to vidět na nejfrekventovanějším kolokátu a. Odvozeniny od sloves pověděti/- iedati, ačkoli jsou ve srovnání s odvozeninami od druhých dvou sloves doloženy nejméně, velmi významnou měrou je ve frekvenci užití s kolokátem a převyšují. Důvodem je časté užívání konstrukce: subjekt + (ot)povědě a řka (popř. i řka). Tvar (ot)povědě zde nelze nahradit žádnou z odvozenin sloves vecě a řie(é)ci/-ie(é)kati. Totéž platí naopak pro tvar (ot)povědě, který zde nemůže nahradit tvar řka. Tento tvar (popř. řkúci, řkú c, řkúce) je však často zaměnitelný s tvarem vecě, jelikož se jedná o jednotky uvozující přímou řeč. Přímou řeč výjimečně uvozují i odvozeniny od pověděti/-iedati, nikoli však ve výše uvedené konstrukci, která je v počátcích staročeské prózy dominantní. Odvozeniny sloves pověděti/-iedati se od odvozenin dvou dalších uvedených sloves odlišují velmi malým množstvím kolokací, které by byly specifické jen pro ně. Poměr shodných kolokací u odvozenin vytipovaných lexémů (včetně základních tvarů): První levý kolokát lexému hodina v jednotlivých textech tutúžjednupřišlajestnízkotadevátúšestéšestútřetítymaléjténižnižto KristA <3 OtcB< PasMuzA < Analýza U zkoumaných textů vyjma OtcB představuje 1. levou kolokaci hlavně zájmeno, popř. sloveso, které následný lexém hodina sémanticky specifikuje jako ‚určitý (krátký) časový okamžik‘ – významovými ekvivalenty jsou zde,tehdy, v tu chvíli, v ten okamžik‘. Oproti tomu je u OtcB 1. levou kolokací téměř výhradně číslovkový výraz, který lexém hodina specifikuje jako ‚časový úsek, dovršenou dobu 60 min.‘. Graf znázorňující společné první pravé kolokáty potenciálních antonym dobrý a zlý Na základě porovnání prvních pravých kolokátů větších nebo rovnajících se třem u lexémů dobrý a zlý (bez komparativu a superlativu) je možné je považovat za antonyma zhruba v 15 % zjištěných případů. Tyto kolokace jsou však nejfrekventovanější (tvoří celkem 53 % všech kolokací větších nebo rovnajících se třem). Výjimku tvoří lexém duch, který je nejčastějším pravým kolokátem lexému zlý, ale u lexému dobrý se na této pozici vyskytuje méně než třikrát. Život Krista Pána a Pasionál versus Životy svatých Otc ů Studium kolokací by mohlo také něco napovědět o možném společném autorovi Života Krista Pána a Pasionálu, ačkoli nelze předpokládat, že by tato hypotéza byla někdy stoprocentně potvrzena nebo vyvrácena. Z několika vytipovaných lexémů a jejich kolokací je v grafu uvedeno srovnání první levé kolokace větší nebo rovnající se 3 (v tomto případě se opět nejedná o lemmata, ale o tvary) u lexému hodina, kde je velmi blízký vztah mezi Životem Krista Pána a Pasionálem ve srovnání s Životy svatých Otců mimo jakoukoli pochybnost. Takovýchto případů je však patrně možné najít jen velmi málo, a není z nich proto možné vyvozovat nějaké zásadnější závěry. Celkové shrnutí možný velký potenciál při zkoumání nejen starších vývojových fází jazyka. V tomto případě byly kolokace využity ke zjištění synonymních a antonymních průniků vybraných lexémů, resp. jejich odvozenin. Přínosná by jistě byla další formální, sémantická aj. specifikace zjištěných kolokací ap. I přes poměrně přesvědčivý graf vypovídající o těsném vztahu textu Života Krista Pána a Pasionálu není možné tvrdit, že mají společného autora, jelikož jiné kolokace tuto hypotézu nepotvrzují. Pro specifikování autorství nejen staročeských textů se nabízí využití tzv. bigramů, které je možné charakterizovat jako svým způsobem specifické kolokace. Bigramy chápeme jako skupinu dvou slov, které se v daném textu vyskytují s největší frekvencí. Ty však v uvedeném příspěvku s ohledem na jeho rozsah nebyly podrobně analyzovány. Na ukázku je zde uvedeno 10 nejčastějších bigramů v každém z analyzovaných textů. Nejméně vlastních kolokací mají odvozeniny lexému pověděti/-iedati. Charakteristické pro ně naopak je, že se hojně vyskytují také u odvozenin od dvou zbývajících sloves. Zhruba ve stejném množství jako vlastní kolokace jsou zastoupeny kolokace společné jen s kolokacemi odvozenin lexému řie(é)ci/-ie(é)kati. Zcela marginálně se vyskytly kolokace společné s kolokacemi od odvozenin lexému vecě. Jako jistý protipól k odvozeninám od lexému pověděti/-iedati, zejména pokud jde o množství vlastních kolokací, se jeví odvozeniny od lexému řie(é)ci/-ie(é)kati. Tento typ kolokací zde zcela znatelně převládá. Podstatně méně jsou zastoupeny kolokace společné pro odvozeniny z lexémů vecě a pověděti/-iedati. Více se naopak vyskytují kolokace, které se objevují jen u odvozenin lexému vecě. Marginálně se vyskytly kolokace společné s těmi, které jsou také doloženy u odvozenin od pověděti/- iedati. Někde na prostřední cestě mezi oběma výše uvedenými lexémy, resp. jejich odvozeninami, je počet doložených vlastních kolokací u odvozenin lexému vecě. U zbývajících tří položek je patrná korespondence s rozvrstvením kolokací u odvozenin z lexému řie(é)ci/-ie(é)kati. Nejvíce doložených kolokací je shodných s kolokacemi vyskytujícími se u odvozenin od řie(é)ci/- ie(é)kati; méně pak s kolokacemi doloženými společně u odvozenin z pověděti/-iedati a řie(é)ci/-ie(é)kati. Opět zcela marginálně se objevují společné kolokace s odvozeninami od lexému pověděti/-iedati. Použité prameny Pasionál (PasMuzA), Knihovna Národního muzea III D 44 (2. pol. 14. stol.) Život Krista Pána (KristA), Národní knihovna České republiky XVII A 9 (2. pol. 14. stol.) Životy svatých Otců (OtcB), Národní knihovna České republiky XVII D 36 (1. po. 15. stol.) Je možné konstatovat, že tato malá ukázka využití kolokací potvrdila jejich KristA OtcB PasMuzA a řka A když k němu K tomu a řkúc Ježíš vecě Matka božie praví svatý A to sě jest A když a řka i vecě k ňemu i počě A to A protož svatý Antoní A tu Tu on A když a řka V tu K tomu tu dobu tu hodinu a tu a řkúc A to svatý Petr