Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu. Situace autora textu Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti - předporozumění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Vysvětlení pojmů PROJEKT (ve vztahu s «mentálními gesty » - viz dokument o mentálních gestech) Vědomé projekty a.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Zpracovávání BP a DP Odborná praxe pro bakalářské studium
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Kvalitativní výzkum.
Regresní analýza a korelační analýza
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Hypotézy ve výzkumu.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Sociologický výzkum.
 Co je cílem projevu – co je třeba vysvětlit, vždycky vysvětleme.  Ke komu budeme mluvit:  Sledujme reakci posluchačů  Jeví-li známky nepozornosti,
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu. Situace autora textu Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti - předporozumění.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. PhD.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Kompozice Kompozice odborného textu. Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce  představení problému Jak se problém.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu. Autor má problém Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti Sebral k němu nějaké.
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme na základě.
Základy pedagogické metodologie
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Masarykova univerzita Filozofická fakulta Ústav hudební vědy US_34a / Proseminář PhDr. Dagmar Koudelková (s použitím podkladů od PhDr. Kristýny.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Odborný text a specifikace cíle práce. Odborný text jako žánr Žánr je skupinou textů vykazujících stejné znaky:  srovnatelný záměr (vědecky zkoumat,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Základní metodologická pravidla při zpracování odborného textu
Vzor individuální prezentace
Úvod do kvalitativního výzkumu
Základy právní argumentace, Výklad adekvátní, restriktivní a extenzivní; aplikace práva podle analogie a extenzivní výklad.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
Vzor individuální prezentace
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Katedra řízení podniku
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu

Situace autora textu Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti - předporozumění Stanovil si výzkumný cíl Vyhledal k němu nějaké dokumenty Učinil si vlastní výzkumné šetření Dozvěděl se zajímavé informace A nyní musí vše převést do lineárního textu, který bude sledovat jeden cíl souvislý a soudržný srozumitelný odpovídající žánru K tomu potřebuje znát a rozvíjet jednotlivé prvky, které utvářejí anatomii textu. Poznání Informace Rozhovory Pozorování Dotazniky Zkušenosti

Přehled prvků odborného textu Antitéma Tvrzení Argument Réma Cíl Téma

Cíl Text potřebuje centrální bod, ohnisko, kolem něhož se vše "točí". Tím ohniskem je přesně formulovaný cíl práce. Je to základní konkrétně formulovaný záměr, s kterým potom promýšlíme, kombinujeme a upravujeme všechny ostatní prvky. Cíl určuje obsah všech části textu a je v nich výslovně uváděn. Cíl musíme před začátkem práce konkrétně stanovit v průběhu si jej jasně uvědomovat všechny části práce k němu výslovně vztahovat Jakkoliv složité členění má text, sleduje vždy jen jeden cíl.

Téma a réma Ke stanovenému cíli postupujeme rozvíjením dvou základních prvků v textu téma-réma. Téma je tím, z čeho vycházíme. Východisko pro stanovení cíle, pro hledání pramenů. Réma je nový prvek. Nová informace a nové zjištění, ke kterému na základě stanoveného cíle a s ním souvisejících otázek a hypotéz docházíme. Réma je jádrem sdělení.

Model textu Téma a réma je uvnitř textu různě zpracováváno a lze identifikovat jeho jednotlivé části. Téma a réma bývá v textu zpracováváno postupně. Například: T1 Formulace cíle – co chci v rámci daného tématu zkoumat R1 Formulace otázek a hypotéz (jaká možnost řešení se nabízí) T2 Co už se o tématu vzhledem k cíli ví (z literatury a dokumentů) T3 Jak budeme k cíli postupovat (popis vlastního přístupu, výzkumu, pozorování) R2 Výsledky výzkumu R3 Formulace závěrů Antitéma AT Zde autor předkládá problémy, které jsou vzhledem k probíranému tématu vhodné k dalšímu zpracování.

Tvrzení a argumenty Různá tvrzení je třeba v textu dokazovat – formulovat argumenty, abychom nějakou skutečnost potvrdili jako správnou, nebo vyvrátili jako chybnou. Vnější argumenty - publikovaný úsudek odborníka - zákon - tvrzení kompetentních osob - historická fakta Vnitřní argumenty - definování dané věci - přímé souvislosti Vnější argumentace induktivní (zdůvodňujeme) Paní XY je závislá na alkoholu, protože to potvrdil odborný test, kterému se podrobila v protialkoholní poradně PL Bohnice v březnu t.r. Vnitřní argumentace deduktivní (uzuzujeme) Paní XY nemůže ráno začít s jakoukoliv činností, aniž by si dala svou skleničku vodky, stavy opilosti jí znemožňují získat práci a udržet si, aby získala svou denní dávku alkoholu, manipuluje s lidmi ve svém okolí a ztrácí důvěru nejbližších lidí. Z těchto skutečností lze usuzovat, že je již na alkoholu zcela závislá.

Tvrzení a argumenty Argument musí pocházet z věrohodného zdroje. Věrohodné argumenty jsou vystavěny: na základě citací z literatury s uvedením bibliografie. na základě výzkumného šetření s konkrétními výsledky na základě systematického pozorování na základě statistik podle obecně přijímaných metod v daném oboru Tvrzení: musí být přesně formulována musí být vymezena jejich platnost

Nevhodná argumentace Základní chyba Dochází k ní tehdy, když při svém dokazování vycházíme z nesprávného tvrzení, z informace, která je jednostranná, zkreslená nebo neúplná. Mimoběžné zacílení V argumentaci mířit jen k tomu, co chceme dokázat, co je naším cílem. (Nehovoříme o historii šikany ve světových organizacích, když je cílem zkoumat možné příčiny šikany.) Generalizace Malý počet jevů neumožňuje správné zobecnění. Pokud někde něco platí, nemůžeme z toho vyvodit, že to platí všude. Výpovědi je tedy třeba upřesňovat, odstupňovávat, podmiňovat. Nevhodná analogie Shodují-li se nějaké jevy v jistých znacích, neznamená to, že se shodují v ostatních. To je třeba při užívání příkladů a analogii odlišovat. Emocionální argumentace Vychází z autorových pocitů, z vlastního přesvědčení. Tento způsob argumentace narušuje věrohodnost práce. (Vegetariánství je jediný přijatelný způsob života, při kterém nejsou tak krutě zabíjena nevinná zvířata.)

Antitéma Nazýváme tak část v závěru práce, ve které sdělujeme: Jaké další výzkumné cíle by bylo žádoucí v souvislosti s daným tématem ještě zkoumat Jakých dalších témat se daný odborný text dotýká.