Národní strategie finančního vzdělávání (inspirovaná Koncepcí informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR)
Občan – finančně vzdělaný – krok za krokem 2005/2006 – vytvoření tezí, iniciace strategie, založení PS k finančnímu vzdělávání, mezinárodní spolupráce 2006 – vytvoření Strategie finančního vzdělávání + Standardů finančně gramotného občana 2007 – Systém budování finanční gramotnosti na ZŠ/SŠ 2008 – ČNB garantuje oblast vzdělávání vzdělavatelů 2010 (květen) – Národní strategie finančního vzdělávání – schválena vládním usnesením 338/2010
Finanční gramotnost Soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace. FG = Peněžní gramotnost + Cenová gramotnost + Rozpočtová gramotnost Rozpočtová gramotnost = Správa osobního/rodinného rozpočtu + (Správa finančních aktiv + Správa finančních závazků)
Priority Aktivní a zodpovědná účast na finančním trhu Prevence proti předlužení Zajištění na stáří
Principy Princip obecnosti Princip odbornosti Princip zacílení
Pilíře Finanční vzdělávání žáků v počátečním vzdělávání Finanční vzdělávání občanů v dalším vzdělávání
Klíčoví aktéři MF ČNB MŠMT (resp. NÚOV, VÚP) MPO MPSV MV profesní sdružení, sociální partneři, NNO, vzdělávací instituce, média KOORDINACE (MF) – pracovní skupina pro finanční vzdělávání
Další nutné.. Financování Hodnocení, měření (2007/2010) Akční plán Implementace Medializace Aktualizace
Děkuji za pozornost ! Michaela Dombrovská Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK