PŽP 3 4. 10. 2005 Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná moc a veřejná správa
Advertisements

Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Právní úprava ochrany přírody a krajiny v ČR – systém, prameny, orgány státní správy, účastníci řízení 8.přednáška Doc. JUDr. Vojtěch Stejskal, Ph.D.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Veřejná správa – úvod.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Organizace Státní správy
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Členění a organizace veřejné správy
Kurs v rámci projektu SFŽP Agentura Koniklec o.s. 2008
Likvidace starých ekologických zátěží
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Kontrola veřejné správy I.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Právní úprava ochrany lesa
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Ministerstva a jejich úloha ve státní správě Ing. Eva Tylová náměstkyně ministra žp ředitelka ČIŽP.
Finanční a rozpočtové právo
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Státní správa Petr Machala.
Nástroje ochrany životního prostředí
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Státní správa.
Veřejná správa v oblasti životního prostředí prostředí teze
1 Odpovědnost v právu ŽP Ivana Průchová. 2 Odpovědnost v právu ŽP Formy odpovědnosti: Formy odpovědnosti: Deliktní: Deliktní: Správně právní odpovědnost.
PŽP- KS-přehled konzultací PŽP-KS-I (30.9.) Právo životního prostředí – historické a společenské souvislosti vývoje právní regulace ve světě.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Institucionální, informační, koncepční a další vybrané nástroje ochrany ŽP 25. března 2009.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Odpovědnost v právu životního prostředí
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Vybrané otázky práva životního prostředí
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Odbor životního prostředí
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Organizace veřejné správy
I. Subjekty práva životního prostředí II
Odbor životního prostředí MHMP
Ochrana vody, půdy a lesa
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Právo životního prostředí podzim 2015 Ivana Průchová
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obecná část rozpočtového práva III
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Obecná část rozpočtového práva III
EKOLOGICKÉ REKULTIVACE
Transkript prezentace:

PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části

Ekologická újma Není vždy materiáIní (majetková/ekonomická ztráta) imateriální (nelze vyčíslit v penězích) – biologická, estetická, kulturní ztráta nebo oslabení přirozené funkce ekosystémů z důvodu poškození složek nebo narušení vnitřních vazeb a procesů Důsledek lidské činnosti V souladu či v rozporu s právem Staré ekologické zátěže

Odpovědnost za ekologickou újmu Protiprávní jednání Oprávněný je stát (veřejnoprávní nástroj) Hierarchie povinných subjektů –Původce –Vlastník –Stát Hierarchie forem nápravy –Naturální restituce –Kompenzace –Finanční plnění

Zákon o ŽP č. 17/1992 Sb. Základní zásady (stanovení přípustných mezí znečištění zákonem…) a povinnosti (monitoring, informace…) definice pojmů (ŽP, ekosystém, přírodní zdroj…) Princip trvale udržitelného rozvoje Ekonomické nástroje odpovědnost za ekologickou újmu, odpovědnost za delikty

Organizace ochrany životního prostředí v ČR Vykonávají správní úřady: Z hlediska územní působnosti –ústřední (působí na celém území státu) –oblastní (regionální) –místní (lokální) Z hlediska věcné působnosti v ochraně ŽP –všeobecné –zvláštní

Výkon veřejné správy Veřejná správa se dělí na –Státní správa –Samospráva (péče o zájem obce/kraje) Státní správa je vykonávána –Přímo státem, tj. orgány státní správy (MŽP, ČIŽP…) –Nepřímo orgány samosprávy (krajský úřad, obecní úřad), tzn. výkon státní právy v přenesené působnosti

Ústřední orgány státní správy Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy pro : ochranu přirozené akumulace vod, ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti povrchových a podzemních vod ochranu ovzduší ochranu přírody a krajiny (ZOO) ochranu zemědělského půdního fondu odpadové hospodářství, nakládání s obaly a odpady z obalů (zčásti) Ochranu horninového prostředí (nerostných zdrojů) geologické práce a ekologický dohled nad těžbou myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí koordinaci postupů všech ministerstev ve věcech životního prostředí vrchní státní dozor ve všech věcech životního prostředí,

Ministerstvo zemědělství –vodní hospodářství –zemědělství (včetně ekologického) –lesy, rybářství a myslivost mimo území národních parků –veterinární a rostlinolékařská péče Ministerstvo pro místní rozvoj – územní plánování a stavební řízení Ministerstvo zdravotnictví –ochrana veřejného zdraví (hluk, vibrace, neionizující záření), lázeňství Ministerstvo průmyslu a obchodu –nerostné bohatství, obaly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy –ekologická výchova, osvěta a vzdělávání Ministerstvo financí –Celní orgány – kontrola přechodu osob a věcí přes státní hranice (odpady, nebezpečné chemické látky, GMO, mezinárodně chráněné druhy živočichů a rostlin atd.)

Správní úřady s omezenou územní působností Krajské úřady (odbory životního prostředí) Orgány obcí (zákon o obcích) přenesená působnost - převažuje samostatná působnost Magistrát hl.m. Prahy

Speciální orgány státní správy ochrany životního prostředí Státní úřad pro jadernou bezpečnost Český báňský úřad – podřízen přímo vládě Česká inspekce životního prostředí – podřízena MŽP –Funkce : a) kontrolní, b) sankční, c) nápravná a d)výkonná (ovzduší) –Ústřední a oblastní inspektoráty Správy národních parků a chráněných krajinných oblastí Orgány hygienické, veterinární a rostlinolékařské správy apod. Veřejné stráže v ochraně životního prostředí

Lesní, rybářská, přírody, Mohou zjišťovat totožnost, zadržovat, vstupovat na pozemky

Odborné organizace Například: Český hydrometeorologický ústav, Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Výzkumný ústav vodohospodářský TGM ! Nemají pravomoc správního úřadu! –Nevydávají právní předpisy –Nevydávají ani nevykonávají rozhodnutí –Nevykonávají správní dozor

Státní fond životního prostředí České republiky Slouží k uplatnění ekonomických nástrojů Jeho příjmem jsou poplatky za využití přírodních zdrojů a pokuty za správní delikty Financuje akce související s ochranou ŽP Tzn., že prostředky získané jako platby za způsobenou ekologickou újmu jsou účelově vázány