Psychologie v dopravě 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
„Test“ schopnosti imaginace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Dopravní a liniové stavby
Psychohygiena seniora
Psychologie v dopravě 7 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Psychologie test.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
OSOBNOST.
Schopnosti, nadání a talent
Psychologie v dopravě 9 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Schopnosti Milana Reichlová.
Dopravní a liniové stavby
OSOBNOST SPORTOVCE.
Psychologie v dopravě 8 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologické aspekty zdraví
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Agrese a agresivita.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
Co je kognitivní psychologie?
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inteligence DUM_19.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Prázdniny bezpečnější
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie v obezitologii
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Sociální psychologie – CŽV 2012
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Témata kognitivní psychologie
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Psychologie v dopravě 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Schopnosti pro řízení Řídit - ustavičně reagovat na proměnlivé dopravní prostředí. Jedním ze stěžejních rozdílů v psychice řidičů spočívá v rychlosti zpravování podnětů, poznání toho klíčového. Schopnosti vyjadřují širokou škálu osobnostních dispozic (psychickou potenci), nutných k provádění určitých činností. Utvářejí se na vrozeném podkladě (vlohy) a mohou se rozvíjet sociálním a jiným učením. Schopnost je podkladem pro dovednost. rozumové – myšlení, poznávání, paměť, hodnocení, řešení, tvoření psychomotorické – zručnost, koordinace očí a rukou, reagování mechanické – porozumění vztahu mezi předměty a manipulaci s jejich částmi.

Každá profese vyžaduje určitý soubor a strukturu schopností. K základním schopnostem motoristy náleží: percepční – vnímání, prostorová orientace, koncentrace pozornosti psychomotorické – rychlost a přesnost reakce, koordinace pohybu intelektové – poznávání, hodnocení, logické, analytické, praktické i kritické myšlení, zraková paměť. Pozornost – smysly je vnímáno 3 mil.bitů/s, mozek zpracuje 16 bitů/s nezbytná je schopnost koncentrace pozornosti. Pro řidiče je klíčová vizuální pozornost. vrozená - bezděčná, neúmyslná, pasivní záměrná - vědomá, aktivní, svázaná s koncentrací. Koncentraci ohrožují nezkušenost, emoce, představy, napětí, únava, extrémní teploty, společnost v autě, konflikt, stres, požití návykových látek, bolest, nemoc aj.

Vidět neznamená vnímat Zrakové vnímání se liší od vidění, které je prostým odrazem toho, co působí na smyslový orgán. Člověk nemusí vnímat, co oko zachytilo, ba nevnímá stejné věci stejně jako druzí. Vnímání je zcela individuální, představuje výběr mezi tím, co dopravní situace nabízí k vnímání a tím, co řidič může, chce a potřebuje registrovat. Vedle pravdivých existují i vjemy falešné.

Na objektivitě vnímání nesou podíl i postoje řidiče k provozu. Člověk s odporem k autoritám zaujímá také negativní postoj k dopravním omezením, takže je nechce nebo nemusí vnímat. Vnímání bývá dokonalejší u řidičů: zkušených, s delší praxí, motivovaných profesí, s vyváženou osobnostní strukturou, psychosomaticky zdravých, koncentrovaných na určitou činnost.

Řidičské přeludy Zkušenost ovlivňuje vnímání. Nepřesný odhad prostoru je na pozadí většiny nehod. Prostorové vnímání ovlivňuje rychlost jízdy. S rychlostí se mění výseč zorného pole očí.

Když motoristu zradí zrak Nejméně z 90 % činností řidiče vychází z podmětů získaných zrakem a jejich psychického zpracování. Oči obsahují „slepé tečky“ na sítnici u kořene nosu. K získání skutečného obrazu je třeba otočit hlavu, nikoli jen oči. Mimo řidičů s vadou zraku (každý pátý) se vidění zhoršuje s potřebou spánku (mikrospánkem), únavou, chorobou aj. – projevit se může nerozeznáním chodce, překážky.

Rychlost a přiměřená reakce Závisí na psychické kapacitě, aktuálním duševním a zdravotním stavu, míře přizpůsobivosti i na vnímaném podnětu. Na neznámý a překvapivý podnět může být reakce řidiče instinktivní, zkratkovitá, opožděná, stereotypní = nesprávná nebo žádná.

Reagování Rychlé a bezchybné Rychlé a chybné Pomalé a bezchybné Pomalé a chybné Chyby souvisejí s pozorností a vnímáním. Spojí-li se poruchové schopnosti s narušenou osobností (sklony k agresivitě, egocentrismu, neodpovědnosti, úzkostí, oslabené stresové odolnosti) máme co dělat s řidičem se zvýšenou pravděpodobností způsobit dopravní nehodu.

Existuje motoristická inteligence? Umění předvídat Většina řidičů nabývá umění předvídat s léty praxe – umění myslet s předstihem na kratší a delší dobu. Nabádá k odpovědnosti za sebe i za druhé. Existuje motoristická inteligence? Míru inteligence vyjadřuje inteligenční kvocient (IQ), daný podílem mentálním (výsledky testů) a skutečným věkem (většinou 85 – 115). Významnou roli u řidiče hraje emoční inteligence – vnímání, zpracování a regulování emocí a využívání těchto emocí nesoucích informaci k dokonalejšímu poznání a ovlivňování reality.

Emoční inteligence zahrnuje: schopnost regulovat a kontrolovat emoční stavy, sebepoznání, racionálně využívat energii emocí, vcítit se do chování ostatních účastníků dopravy, vnímat emoce druhých a mít k sobě i k ostatním lidem pozitivní vztah, spolupracovat a jedna t zodpovědně, držet při řízení negativní emoce na uzdě a nakládat s city přiměřeně situaci, chápat chování jiných řidičů a neoplácet stejné stejným, tlumit zlobu, nenechat se vytáčet, rozum musí vítězit nad emocemi.

BEZPEČNOST SILNIČNÍHO PROVOZU Přechody pro chodce Křižovatky Úpravy průtahů Zastávky MHD

Průtah budoucnosti

Příklady v praxi častých faktorů usnadňujících vznik nehod Psychologická přednost, Velké kolizní plochy křižovatek, Nevhodné směrové či výškové vedení trasy, Špatný rozhled, Nevhodné pozadí dopravních značek, Pevné překážky, atd.

BEZPEČNOST SILNIČNÍHO PROVOZU Kolizní diagramy - dobrá a nedoceněná pomůcka pro analýzu nehod Symbolické zobrazení všech nehod na určitém místě za určité období, které obsahuje hlavní rysy nehod. Vzniká tak, že se do situačního plánu lokality schematicky zakreslují jednotlivé nehody pomocí dohodnutých značek a pravidel.

Princip kolizního diagramu Vykreslení celého průběhu kolizního děje – nenázorné Vykreslení průběhu kolizního děje jen do okamžiku střetu - názornější

Příklady používaných značek Následky nehody Stav povrchu vozovky Světelné poměry Doplňkové údaje

Příklad užití kolizního diagramu Problém tzv. zalomené přednosti

Příklad užití kolizního diagramu Křižovatka s psychologickou předností (dopravní značení)

Příklad užití kolizního diagramu Křižovatka s psychologickou předností (dopravní značení)

Příklad užití kolizního diagramu Křižovatka s psychologickou předností (přednost zprava)