Přísudek a podmět Český jazyk – 7. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Podmět (Po) - opakování
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Předmět (Český jazyk – 7. ročník).
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Větné členy, základní větné členy
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Přísudek Zpracovala: Mgr
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE (PODMĚT A PŘÍSUDEK)
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Věta jednočlenná a dvojčlenná
holé, rozvité, několikanásobné
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
OP – VVP- HUM – CJL – PAV – L VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Základní větné členy - podmět
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Transkript prezentace:

Přísudek a podmět Český jazyk – 7. ročník

Přísudek (lat. predikát) Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, 2008. V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY pro žáky základních i středních škol a studenty víceletých gymnázií, Olomouc, 1996. P. Jindra: Píšeme souvětí nejen v hodinách českého jazyka, Třebíč, 1999.

Přísudek P Otec spí. Sestra je lékařkou. Děti měly radost z výhry. vyjadřuje, co dělá podmět podtrhujeme jej vlnovkou

Rozlišujeme: přísudek jmenný se sponou přísudek jmenný beze spony přísudek slovesný přísudek jmenný se sponou přísudek jmenný beze spony

Přísudek slovesný slovesný tvar jednoduchý Studujeme. Bratr studuje. Matka je na venkově. slovesný tvar složený Bratr by studoval. Bratr bude studovat. Studoval jsem v Olomouci. Byl bych studoval v Praze. vyjádřený způsobovým = modálním = slovesem s infinitivem (moci, muset, smět, chtít, mít) Zdena nemůže tancovat. vyjádřený fázovým slovesem s infinitivem (začít, počít, přestat, ustat ….) Zdena začíná psát.

Sloveso mít je mám chodit včas plnovýznamové mám peníze (vlastním) způsobové ve spojení s infinitivem mám chodit včas plnovýznamové mám peníze (vlastním) sponové Evičku máme nemocnou.

Přísudek jmenný Beze spony Se sponou Mladost – radost. Vstup volný. Sliby – chyby. Se sponou být, bývat, stát, stávat se Radka je nejlepší žákyní ve třídě. Verča je zvědavá. Ten dům je náš. Tyhle boty mi jsou dobře. Aničce je smutno. Stal se kapelníkem.

Přísudek může být vyjádřen citoslovcem. Žába žbluňk do vody. (=skočila, žbluňkla) Kanárek frr (=vyletěl) z klece ven.

Přísudek je: holý Bratr studuje. rozvitý Bratr dobře studuje. několikanásobný Voda se vzdouvala, čeřila a pěnila.

Za několikanásobný přísudek považujeme hlavně: slovesa se společnými rozvíjejícími členy Ovce žerou a spásají všechnu zelenou trávu. synonymní nebo významově blízká slovesa Hosté se radují a jásají. doplňující a překrývající se významy sloves, která jsou složkami jednoho obrazu Chůva princeznu česala a hladila. stupňující se výrazy Jeho svaly rostly, sílily a mohutněly.

Za souvětí považujeme spojení: sloves samostatně rozvitých Hned po výstřelu vyrazili závodníci vpřed a řítili se nezadržitelně do cíle. sloves s různými významy Televize informuje, vzdělává a baví. sloves v jiném významovém poměru než ve slučovacím Odjíždíme, neboť musíme. přísudků rozdílných typů, slovesného a slovesně jmenného Tráva byla nízká a nevoněla.

Máme-li určen přísudek, hledáme Podmět (lat. subjekt, S)

Podmět vyjadřuje: Původce děje Tatínek čte Vítkovi pohádku. Nositele vlastnosti nebo stavu Sníh je bílý.

Na podmět se ptáme otázkou kdo, co?, podtrhneme jej rovnou čarou. Bývá vyjádřen: Přídavné jméno Modrá je nejhezčí barva. Podstatné jméno Žákyně píše test. Zájmeno Kdosi v sále vykřikl. Číslovka Čtvrtý přišel na řadu.

Infinitiv slovesa Žít znamená pracovat. Citoslovce V sále se ozvalo tichounké psst. Částice Jejich důrazné ne mě překvapilo. Příslovce Každé proč má své proto.

Podmět: vyjádřený Náš vedoucí je spolehlivý člověk. nevyjádřený Pracuji. (já) Vlaštovka seděla na drátě. Něco vypravovala. (Rozumí se vlaštovka) Pilně se učila. (Rozumí se žákyně, o které se mluví v článku.) všeobecný (ve všech osobách kromě 1. os. sg.) Jak si usteleš, tak si lehneš. Jako by hrách na stěnu házel. Sníh ušleháme v míse. Během letu nekuřte! Hlásili to v rádiu. Často se také stává, že podmět není vůbec vyjádřen.

Podmět bývá: holý otec rozvitý dobrý otec několikanásobný otec a matka Pavel s Jirkou šli hrát kopanou. ne však! Pavel šel s Jirkou hrát kopanou.

Shoda přísudku s podmětem Koncovka sloves v příčestí minulém se řídí rodem podmětu. Rod podmětu Koncovka M živ. -i M než. -y Ž S -a

M živ. Chlapci přijeli. -i M než. Autobusy startovaly. -y Ženský Rod podmětu Příklad Koncovka M živ. Chlapci přijeli. -i M než. Autobusy startovaly. -y Ženský Dívky si hrály. Střední Děvčata si hrála. -a

Tato podstatná jména jsou mluvnicky životná, přestože mají neživotnou koncovku. Lidičky (hrady) Rodiče (stroje) Koně (stroje) Rodiče jeli na dovolenou. Lidičky se vrátili. Bujní koně se vzpínali.

Dřevěné houpací koně stály na návsi. V tělocvičně byly připraveny koně.

Dny plynuly pomalu. Dni plynuly pomalu. Dnové plynuli pomalu.

davy tisíce skupiny miliony lidí stály.

Několikanásobný podmět Hoši, dívky i malé děti si hráli. -i Sešit a kniha ležely na stole. -y Kotě a štěně běhaly. Koťata a štěňata běhala. -a Na výlet jeli (jely) dívky i chlapci. -i,-y Večer šli (šla) matka i otec do divadla. -i,-a

Téma: Podmět, přísudek, shoda přísudku s podmětem – 7. ročník roč. Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)