Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012 Ročník/věková kategorie4. ročník OA Vyučovací předmět/klíčová slova Mikroprostředí, makroprostředí. Anotace Prezentace je zaměřena na externí a interní vlivy působící na podnik.
Marketing Prostředí marketingu Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státním rozpočtem České republiky. CZ.1.07/1.5.00/
Prostředí marketingu Každý podnik se nachází v určitém prostředí. = souhrn všech vnitřních a vnějších sil působících na podnik. Rozlišujeme: mikroprostředí makroprostředí
Prostředí marketingu Podnik
Vnitřní prostředí podniku Lidské zdroje, úroveň vedení podniku Finanční situace a schopnosti Surovinové a materiálové zdroje Image a Goodwill firmy
Mikroprostředí podniku = síly v bezprostřední blízkosti podniku Existuje zde oboustranné ovlivňování: mikroprostředí působí na podnik a podnik ovlivňuje jednotlivé prvky mikroprostředí.
Mikroprostředí podniku Dodavatelé: poskytují zásoby pro další výrobu produktů Distributoři: zajišťují skladování, přepravu pro další prodávání produktů Zákazníci: dělí se na tzv. cílové trhy (spotřebitelské trhy, průmyslové, trhy státních zakázek, mezinárodní trhy) Konkurence: soupeření o zákazníky Veřejnost: určité potřeby, hodnoty, trendy
Veřejností rozumíme: místní komunita – obyvatelé bydlící v oblasti, organizace a úřady zájmové skupiny – občané prosazující společenské zájmy (Greenpeace, Hnutí na ochranu zvířat,…) sdělovací prostředky – tisk, rozhlas, TV ovlivňují pohled veřejnosti na činnost podniku široká veřejnost – nevystupuje vůči podniku organizovaně, představuje však celkový pohled veřejnosti na podnik
Makroprostředí podniku = širší společenské síly, které ovlivňují celé mikroprostředí Podnik samotný je nemůže ovlivnit, ale musí je sledovat a vhodně reagovat. S T E P analýza
Makroprostředí podniku Demografické prostředí: věk, pohlaví, rasy, zaměstnání, vzdělání Ekonomické prostředí: příjmy a změny, změny spotřebních zvyklostí, hosp. cyklus Přírodní prostředí: suroviny, ceny energií, růst znečištění, klima, reliéf
Makroprostředí podniku Technologické prostředí: technologické změny, vývoj a výzkum Politické prostředí: legislativa, politická stabilita Sociální a kulturní prostředí: zvyky, nálada
Zdroje informací: Vysekalová, J., Strnad, P., Vydrová, J.: Základy marketingu pro střední školy. Praha: Fortuna, ISBN Kotler, P., MARKETING PODLE KOTLERA Jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Praha: Management Press, ISBN
Děkuji za pozornost Ing. Liběna Krchňáková OA Ostrava-Poruba