Masmédia Budoucnost médií veřejné služby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aleš Pekárek Ústav informačních studií a knihovnictví, FF UK Současný stav využití Creative Commons v oblasti informací veřejného sektoru ČR CC Salon,
Advertisements

Technický plán přechodu A co dál?
Multiplex veřejné služby 2008 – Digimedia 2008 Ing.Pavel Hanuš Manažer programu digitalizace ČT.
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Stanovisko TV Nova K TPP TV Nova podporuje digitalizaci  Společnost CET 21 se jako jeden z vůdčích subjektů procesu přechodu zemského.
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
(Ne)diskriminace ICT v České republice
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_593_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Nový dětský okruh České televize
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Emancipace satelitního vysílání v ČR pro reklamní trh Leoš Pohl Czech Digital Group, a.s. 12. června 2008 DIGIMEDIA 2008.
v České republice po roce 1989
DIGIMEDIA 2013 Nové horizonty rozhlasového vysílání Marcel Procházka České Radiokomunikace a.s. 13. června 2013.
4. přednáška, PSI – informace veřejného sektoru Úvod do problematiky, historie, kontext, legislativa, členění PSI, jejich komerční využití.
Bilance české digitalizace Ing.Pavel Hanuš Manager programu digitalizace ČT.
MÉDIA II Mediální trh. Tiskový trh Je regulován velmi volně, k vydávání je potřebná pouze registrace. Vývoj deníků směřoval k postupnému grafickému zpřehlednění,
funkce médií ve společnosti moc médií
TELEVIZE PUBLIC Prezentace televize, sledovanost, kontakty Květen 2010.
Anotace Materiál slouží k: objasnění pojmu MÉDIA rozšíření povědomí o nich Zdokonalení schopnosti třídit jednotlivá média pochopení významu médií v lidském.
Specifika rozhlasu a televize
Mobilní televize ve službách veřejného zájmu Jiří Hašek, Senior manažer řízení kategorie obsahu Jaroslav Chaloupka, Manažer kategorie zodpovědný za Televizi.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Připojení k internetu (GPRS-EDGE-CDMA a Wi-Fi)
Ekonomické přežití nových médií Ekonomický a politický kontext fungování médií ve světě a v ČR Tomáš Prouza, Peníze.CZ.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Televizní vysílání v České republice
Digitalizace – Tisková konference Prima TV. Digitalizace – tisková konference Jak chápeme digitalizaci?  Vnímáme digitalizaci jako proces, který.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Struktura vlastnictví 100%. Parlament Vláda Nadační trust Správní rada Vzdělávací společnost Správa Švédského rozhlasu (SRF) Rozhlasová služba ve městě.
Teorie statků Ekonomický statek – zboží nebo služba soukromého nebo veřejného charakteru.
(2) Doporučení odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra k realizaci vybraných projektů prevence kriminality na místní úrovni.
Informace jsou základním předpokladem úspěšného podnikání.
Média v ČR Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
MARKETINGOVÝ MIX.
Masmédia.
Vývoj terciárního vzdělávání
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Masmédia a jejich budoucnost
Digitalizace v ČR ISSS, Hradec Králové, duben 2005.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_194.
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby Ubráníme se mediální manipulaci? Přednáška EKMA
Veřejnoprávní a komerční média
Svobodný přístup k informacím 21. října 2005 V.Jurmanová Volemanová.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška EKKU Simona Škarabelová. * Organizace semináře v ČT Brno * Definice, funkce, subsystémy masmédií * Vliv masmédií * Masmédia veřejné služby *
Strategie rozvoje pozemního televizního vysílání 1. prosince 2015 Konference Asociace regionálních a lokálních televizí Marcel Procházka Ředitel regulace.
Masová komunikace 2 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Odbor médií a audiovize MK ČR * audiovize/default.htm
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,7_17_MÉDIA.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Strategie rozvoje zemského televizního vysílání 3. prosince 2015 Volební výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Martin Gebauer Generální.
◦ Masmédia – současnost a budoucnost ◦ Evropská hlavní města kultury Ekonomika kultury, jaro 2016 Simona Škarabelová.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Základy mediální výchovy
Masmédia Masmédia – současnost a budoucnost
Masová média a jejich vliv
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby
Role ČT v rozvoji DTT.
Prezentace výzkumu Zbiroh 2018
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Masmédia Budoucnost médií veřejné služby Přednáška EKMA

Aby byl dnes člověk opravdu „vzdělaným“, musí být vzdělán v médiích. (Marshall McLuhan, 1966)

Masmédia masová média hromadné sdělovací prostředky prostředky komunikace, které jsou schopny oslovit velký počet lidí na velké ploše v jednom okamžiku dělí na subsystémy televize, rozhlasu a tisku

Slovo „medium“ znamenalo v latině „veřejnost“ Protože před vynálezem knihtisku čtenářská veřejnost neexistovala, lidé zřejmě měli sklon považovat čtenáře za – v širším slova smyslu – šiřitele „dorozumívacích prostředků“, tedy za „médium“. (Marshall McLuhan, 1973)

Funkce masmédií osvětová informační vzdělávací výchovná regulační kulturní zábavní.

Subsystémy masmédií Televize Rozhlas Tisk Kina/audiovize Internet

Pro uživatele televize se zprávy automaticky stávají skutečným světem, nikoliv náhražkou za skutečnost, samy jsou bezprostřední skutečností. (Marshall McLuhan, 1978)

Podle způsobů chování jednotlivých institucí rozlišujeme: masmédia na komerční bázi masmédia na nekomerční bázi = média veřejné služby, tj. veřejnoprávní média

Duální systém Koexistence veřejnoprávních a soukromých provozovatelů na základě státem udělených a kontrolovaných vysílacích licencí Licence uděluje Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání A to na základě zák. č. 231/2001 Sb. O provozování rozhlasového a televizního vysílání

Veřejná služba v oblasti médií média jsou tak mocnou silou v ovlivňování veřejného mínění, že by měla být využita k prospěchu co největšího množství lidí (tzn. k prospěchu, nikoli pro uspokojení nebo pro zvětšení možnosti výběru stát jako majitel frekvenčního a kmitočtového spektra sice jeho část může pronajímat formou licencí soukromým subjektům, neměl by se však vzdávat zodpovědnosti za něj.

Účinky nových médií na náš smyslový život se podobají účinkům nové poezie. Nemění strukturu našeho myšlení, nýbrž strukturu našeho světa. (Marshall McLuhan, 1969)

Od médií veřejné služby se dnes očekává mají publikum vychovávat, informovat, ale také bavit, musí sloužit rozdílnému vkusu, intelektuálnímu i lidovějšímu, mají pokrývat svými službami celou zemi a pokud to technologie dovoluje, nabízet přijatelnou kvalitu příjmu, jsou povinny vytvářet programy pro menšiny (regionální, etnické, jazykové, náboženské i generační).

Modely financování médií veřejné služby Metoda financování Země Provozovatelé Koncesionářský poplatek a vládní dotace Velká Británie Japonsko Kanada Austrálie BBC NHK CBC ABC Koncesionářský poplatek a tržní financování Německo Francie Itálie Holandsko Česká republika Nový Zéland ARD, ZDF FT RAI NOS ČT TVNZ Tržní financování Španělsko Portugalsko RTVE RTP

Veřejná kontrola médií Rada České televize Kodex ČT Etický panel ČT Rada Českého rozhlasu Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání Parlamentní komise pro sdělovací prostředky

Regulace a kontrola na úrovních nižších než je úroveň vlády: tři modely: oddělená regulace veřejnoprávní a soukromé televize (včetně kabelové a satelitní), systém s hlavním regulačním orgánem jehož pravomoc se vztahuje na veřejnoprávní i soukromou televizi jediný regulační orgán s pravomocemi v oblasti veřejnoprávní televize, soukromé televize a telekomunikací

Další typy omezení: udělování programové skladby regulace programové skladby kvóty pro nezávislou tvorbu programová náplň reklama a sponzorování omezení vlastnických podílů

Direktiva EU - vysílání bez hranic: programové kvóty reklama a sponzorování ochrana dětí a mladistvých právo na odpověď

Chcete-li porozumět povaze televize, udělejte si kompletní seznam všech věcí, které se změnily v uplynulých dvanácti letech v odívání, ve společenském chování a ve výběru programů. (Marshall McLuhan, 1966)

Média veřejné služby v ČR Česká televize zák. č. 483/1991 Sb. + novelou č. 39/2001 Sb. Český rozhlas zák.č.484/91 + novela č. 192/2002 Sb. Česká tisková kancelář zák. č. 517/1992 Sb. (zák. č. 46/2000 Sb. tiskový zákon – i pro soukromý tisk)

ČT plní své poslání 2 celoplošné okruhy + 100% zpravodajský kanál + digitální vysílání (ČT1, ČT1, ČT24, ČT4 Sport) Programovou skladbou Pokrytím 24 hodinovým vysíláním

ČRo plní své poslání 4 celoplošné stanice 11 regionálních stanic Digitální vysílání Vysílání po internetu – 4 stanice: Radion D-dur Radio Leonardo Radio Česko Radio Wawe

Rozdíl mezi rozhlasem a televizí lze dnes zkoumat různými způsoby. Abychom pochopili naprostou rozdílnost těchto médií, stačí si představit, jaký vliv by měl videotelefon na telefon. (Marshall McLuhan, 1971)

Neexistuje žádný svět, který . Neexistuje žádný svět, který leží vně tohoto, čeho si všímají média. (Norbert Bolz, 2002)

. Masová média prožívají etapu vývoje, pro niž je příznačná vysoká míra závislosti na jejich tržní úspěšnosti, tedy na schopnosti generovat zisk.

Tento trend bývá nazýván: komodifikací médií - média se stále více a více sama stávají zbožím komercionalizací médií - Důsledky této skutečnosti jsou stejné mediální produkty (zpravodajství, publicistika, komentáře či zábava) jsou svým charakterem stále více podřízeny tomu, aby byly tržně úspěšné. v ČR jako v jiných evropských zemích:

hluboká existencionální krize médií veřejné služby která má tři hlavní rysy: krize identity - k čemu vlastně jsou? krize organizace - proč jsou tak obrovská? krize financování - proč mají mít zaručený příjem z poplatků?

Diskutabilní otázky: Jakou vidíte budoucnost médií veřejné služby? Jak na vás působí současná česká média? Ubráníme se mediální manipulaci?