AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková JAN AMOS KOMENSKÝ VY-32-INOVACE-PED-111 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Jan Amos Komenský, Velká didaktika, Informatorium pro školy mateřské, Brána jazyků otevřená, Svět v obrazech
Jan Amos Komenský (1592-1670)-vynikající český myslitel, poslední biskup Jednoty bratrské, teolog, pedagog. Položil svým dílem základy novodobé pedagogiky. Zdroj: http://www.labyrint.cz/cs/komensky
narodil se 28.března 1592 na Moravě. Po studiu na univerzitách v Herbornu a Heidelbergu učil od roku 1614 na bratrské škole v Přerově a od roku 1618 byl duchovním správcem ve Fulneku. Po Bílé hoře roku 1620 se musel skrývat před pronásledováním. Roku 1628 byl nucen odejít natrvalo z vlasti, nejprve do polského Lešna, kde zvelebil bratrské školství, a kde žil s přestávkami (Anglie 1641-42, Švédsko 1642-48, Uhry 1650-54) do roku 1656.
Po požáru Lešna se roku 1656 uchýlil do Amsterodamu, kde 15 Po požáru Lešna se roku 1656 uchýlil do Amsterodamu, kde 15.listopadu 1670 zemřel obecný výchovný cíl viděl Komenský v přípravě k věčnému životu (v duchu svého náboženského přesvědčení) podle Komenského se člověk stává člověkem pouze výchovou (pedagogický optimismus) základním didaktickým zákonem Komenského, který důkladně uplatňoval v celé své nauce, byl požadavek učit všemu příkladem, pravidlem, praxí Komenský rozpracoval také základní didaktické principy, které jsou dosud platné
Hlavním principem Komenského didaktiky byl princip názornosti, vysoce zdůrazňuje také princip systematičnosti (hluboké návaznosti informací nejen v rámci jednotlivých předmětů, ale i mezioborově). Principem aktivnosti rozuměl především požadavek vycházet ze zájmu žáků. Moderně zní princip přiměřenosti jako požadavek respektovat při výuce věkové a individuální zvláštnosti žáků
v oblasti školské organizace doporučuje školu pro veškerou mládež členěnou na čtyři šestileté stupně: 1) do 6 let škola mateřská (kterou rozuměl soustavnou výchovu v rodině) 2) od 6 do 12 let škola obecná v mateřském jazyce 3) od 12 do 18 let škola latinská v univerzálním světovém jazyce 4) od 18 do 24 let akademie
Dílo: Velká didaktika – koncepční spis, který řeší základní cíle výchovy, její obsah, principy a metody a přináší návrh organizační struktury školství pro veškerou mládež. Informatorium pro školy mateřské – systematický návod pro matky, jak úspěšně rozvíjet výchovu nejmenších v rodině a jak je připravovat na školní docházku Brána jazyků otevřená – progresivní učebnice latiny a dalších cizích jazyků Škola na jevišti – soubor didaktických her
Nejnovější metoda jazyků – spis o jazykovém vyučování Nejnovější metoda jazyků – spis o jazykovém vyučování. Desátá kapitola tohoto spisu Analytická didaktika obsahuje nejkoncentrovanější Komenského analýzu základních didaktických problémů Svět v obrazech – mezinárodně proslavená obrázková učebnice, která v ilustrované podobě přináší vybrané partie z Brány jazyků Všeobecné porady o nápravě věcí lidských (Vševýchova – Pampaedia) – představuje Komenského ideu o celoživotním vzdělávání
POUŽITÉ ZDROJE: JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1997. 80 s. ISBN 80-85931-43-5 CHARVÁT,J.: Světové dějiny. 5.vyd. Praha: SPN, 1967. 584 s. www.glassschool.cz