1 XVIII. Seminář energetiků České teplárenství a řešené problémy Miroslav Krejčů
2 Teplárenské sdružení ČR zájmové sdružení právnických osob podnikajících v teplárenství. založeno v roce 1991 se záměrem podpořit podnikání v oblasti dálkového zásobování tepelnou energií (nyní i chladem). 102 členů, z toho 56 výrobců a distributorů tepelné energie dodávajících více jak 55 % dálkově dodávaného tepla. zásobováno více jak 1,2 mil. bytů, tj. cca 3,5 miliónu obyvatel.
3 Rozšíření dálkového vytápění v Evropě
4 Vedle největších měst dodávají členové Sdružení teplo i v desítkách dalších měst a obcí v ČR. Mapa lokalit dodávek dálkového tepla od členů TS ČR
5 Top Ten Teplárenského sdružení ČR
6 Základní body: energetický zákon ekologické daně regulace cen tepelné energie národní alokační plán
7 Energetický zákon I. V rámci novely EZ považujeme za nezbytné řešit: Povinnost odběratele uzavřít smlouvu s dodavatelem tepelné energie, která je v návrhu novely vypuštěna. Držiteli licence by zůstala povinnost uzavřít smlouvu o dodávce, na straně odběratele by však tato povinnost nebyla. Právo na připojení ke zdroji tepla by mělo být vázáno na povinnost uzavřít smlouvu s dodavatelem tepla a pro její uzavření by měl odběratel poskytnout nezbytné údaje.
8 Energetický zákon II. Odpovědnost DS za škody způsobené výrobci, který nemůže realizovat prodej vyrobené elektřiny v případech, kdy provozovatel změní nebo přeruší dodávku elektřiny z výroben. Výrobce tak je vystaven postihu z titulu neplnění smluvních závazků ze strany odběratele a snižuje se i jeho zisk z prodeje. Otázka měření teplé vody. Při novele v roce 2004 byla do EZ vložena držiteli licence povinnost zajistit v každém odběrném místě dodávky měření dodaného množství TV pro účely poměrného rozúčtování nákladů na TE na její přípravu a rozvod na jednotlivá odběrná místa. Je to drahé, zbytečné a ani evropská legislativa obdobnou povinnost nepožaduje.
9 Ekologické zákony I. Směrnice 2003/96/ES stanovuje minimální sazby daně pro elektřinu a paliva. V lednu 2007 schválen vládou ČR návrh Ekologické daňové reformy 1. etapa v letech etapa v letech etapa v letech MF ČR připraveny ekologické zákony, schváleny v rámci zákona o stabilizaci veřejných financí (zákon 261/2007 Sb.), platné od
10 Ekologické zákony II. Zákon o dani z pevných paliv: - osvobozeno je palivo pro KVET pokud je teplo z KVET dodáváno domácnostem. Zákon o dani ze zemního plynu a některých dalších plynů: - osvobozeno je palivo pro KVET pokud je teplo z KVET dodáváno domácnostem. - osvobozen je plyn pro výrobu tepla v domácnostech a v domovních kotelnách. Zákon o dani z elektřiny: - není osvobozena elektřina z KVET.
11 Regulace cen tepelné energie Tepelná energie je regulována od roku Po otevření energetických trhů a uvolnění regulace pro elektřinu a plyn teplárenské společnosti očekávaly, že regulace cen u tepla bude výrazně uvolněna, popř. zrušena, což se nestalo. Regulace cen tepelné energie svoji úlohu již splnila a podnikání teplárenským společnostem spíše komplikuje a omezuje jejich podnikatelské aktivity. Snaha o zrušení regulace (v rámci novely EZ).
12 Národní alokační plán Požadavky a potřeby teplárenského sektoru byly v návrhu NAP řešeny pouze částečně, zachovány nebyly bonusy, vyřešena nebyla otázka klimatických vlivů a přepojení existujících zdrojů nespadajících pod NAP na zdroje pod alokaci spadající. Snížení limitu na hodnotu 86,8 mil. tun a způsob rozdělení povolenek může ohrozit zabezpečení dodávek tepelné energie z centrálních zdrojů. Výše dodávek tepla je dána klimatickými podmínkami, které ovlivnit nelze.
13 “Přijatelnou tepelnou pohodu za přiměřenou cenu, při zachování rovnováhy v přírodě”. Teplárenské sdružení České republiky Bělehradská 458, Pardubice 9 (Masarykovo nám. 1554, Pardubice 2) telefon: fax: TEPLÁRENSKÉ SDRUŽENÍ České republiky