KONFLIKT Božena Genrtová
Obsah: definice konfliktu roviny konfliktu druhy konfliktu příklady konfliktů chování v konfliktu konstruktivní prvky optimální řešení řešení
„Hádka je nejhorší formou komunikace.“ Jonathan Swift
konflikt z lat. confligó, conflictum je srážka či střet zájmů a protichůdných sil na cestě k cíli konflikt sám je neutrální – o vývoji rozhodují jeho účastníci každý máme jinou povahu a jinak se chováme → je naprosto normální, že si nerozumíme, vzácné je porozumění, ztotožnění
učíme se, že konflikt je nežádoucí; naopak je přirozený Dave Logan: Jiné názory nejsou nepřáteli. Jsou to spojenci, kteří pomohou vytvořit lepší myšlenky.
Roviny konfliktu racionální emocionální (pocitová, interpretační) (obsahová, věcná) emocionální (pocitová, interpretační)
Druhy konfliktu Interpersonální Intrapersonální (mezi lidmi) (vnitřní) mezi dvěma pozitivními silami mezi pozitivní a negativní mezi 2 negativními silami dvojitý konflikt kladné a negativní motivace Interpersonální (mezi lidmi) konflikt není nežádoucí nevyhýbat se mu strach z mylného řešení
Příklady konfliktů konflikt vztahů konflikt hodnot konflikt zájmů konflikt informací konflikt role
Chování v konfliktu popření, únik řešení konfrontace
Konfrontace - nástroje podsouvání generalizace „podpásovky“ kvazi argumenty demagogie vytahování starých věcí urážení blízkých
Konstruktivní prvky konfliktu při dobrém vedení prověřuje kvalitu vztahu stimuluje zájem zdroj změn, zabraňuje stagnaci řeší problémy → zájem o řešení uvolňuje napětí ve vztazích dospívá se k cíli
Negativní prvky konfliktu pocity (ohrožení, vzteku, úzkosti, … ) stavy
Fáze hádky fáze úvodní : oznam, že se chceš hádat fáze střední: říkej, co si myslíš, odreaguj se a kritizuj fáze koncová: uznej vlastní chyby, najdi na druhém něco pěkného
Optimální řešení konfliktu je splnitelné, realistické předchází opakovanému vzniku konfliktu vstřícný krok – kompromis výsledek by měl být pro všechny přijatelný zákaz používání tzv. podpásovek
Předcházení konfliktu souhlasný výrok: souhlasíte s druhou osobou. změkčující výrok: dáte najevo, že chápete její stanovisko. náznak: naznačíte, že chcete také něco říci. důvody vašeho stanoviska: vysvětlíte svůj postoj. negativní výrok: řeknete ne. nabídka kompromisu: pokud můžete, nabídnete náhradní řešení.
Způsoby řešení konfliktů 1) dle Plamínka Pasivita Násilí Delegace Jednání
Uplatnění zájmů obou stran 2) dle Eggerta Uplatnění moci Uplatnění práv Uplatnění zájmů obou stran
Seznam použitých zdrojů EGGERT, M. A.; FALOZON, W. (2005): Řešení konfliktů. Praha, Portál. EGGERT, Max A.; FALZON, Wendy. Řešení konfliktů. [s.l.] : Portál, 2005. 112 s. ISBN 80-7367-011-9. S. 55-56. PLAMÍNEK, Jiří. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. [s.l.] : Copyright, 1994. 198 s. ISBN 80-85794-14-4. [online]. [cit. 2013-12-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98e%C5%A1en%C3%AD_k onflikt%C5%AF