VYPRAVOVÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Český jazyk (sloh) – 8. ročník
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na vypravování. Obsahuje stručnou definici prostého vypravování a reprodukce. Uvádí vhodné.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Slohové postupy.
umělecký styl a jeho charakteristika
Název projektu: Moderní škola
Rozbor uměleckého textu
Gramatika Vypravování
VYPRAVOVÁNÍ.
Číslo v digitálním archivu školy
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
POPIS teorie.
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vypravování Předmět Autor: Mgr. Kateřina Kozlová
CHARAKTERISTIKA znaky.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Písemná práce z CJL.
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Slohové postupy.
Vypravování Střední odborná škola Otrokovice
VYPRAVOVÁNÍ.
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Práce je vlastní originální tvorbou autora.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Arnošt Lustig (1926 – 2011). Arnošt Lustig (1926 – 2011)
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SLOH A KOMUNIKACE Výtah.
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
Transkript prezentace:

VYPRAVOVÁNÍ

Kde se můžeme s vypravováním setkat? -v běžných hovorech-prosté vypravování událostí, vlastních zážitků, zážitků jiných osob, v dopisech -v literatuře (základ románů, povídek, novel) -v publicistice – fejeton, reportáž -v odborných pracích (např. s histor.tematikou)

Co je podstatou vypravování? DĚJ (PŘÍBĚH) – vystižený tak, abychom si ho dovedli představit) ČASOVÁ ZAKOTVENOST LOGIKA ZÁPLETKA NÁZORNOST A ŽIVOST

Jak vypadá osnova vypravování? 1) ÚVOD (seznámení s prostředím) 2) VLASTNÍ VYPRAVOVÁNÍ (STAŤ) a) zápletka b) stupňování c) růst napětí d) kolize e) konflikt f) vyvrcholení g) rozuzlení 3) ZÁVĚR

Jaký je základní čas vypravování? ČAS MINULÝ

Vyprávěcí postupy 1) postupné vyprávění 2) dodatečné vyprávění (např. Detektivka) 3) retrospektivní (vyprávění s rámcem) 4) odbočení (zpomalení vyprávění, zvýšení napětí-popis, vedlejší děj)

Řeč přímá (důležitá pro dynamiku), polopřímá, vnitřní monolog Řeč vypravěče Ich forma Er forma Napište do sešitu jeden příklad věty v ich formě a er formě. Řeč přímá (důležitá pro dynamiku), polopřímá, vnitřní monolog Poznáš, co je to za typ řeči? Zavěsila se do studenta a říkala, nechť, ať ji vidí celé město, nikoho se nebojí, je tolik ráda, že Jaroslav přišel.

Tipy pro psaní vypravování výběr vhodného nadpisu správná osnova významově bohatá slova základem jsou slovesa pestrost výrazů - podstatná jména, přídavná jména synonyma přirovnání rčení přímá řeč jednodušší věty (ne příliš složitá souvětí)