11. září 2013VY_32_INOVACE_100210_Nezamestnanost_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A17 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
N EZAMĚSTNANOST Makroekonomické problémy na trhu práce.
Nezaměstnanost, úřad práce Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena.
13. července 2013VY_32_INOVACE_100305_Cenne_papiry_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A13 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvoření listopad.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
NEZAMĚSTNANOST – 3. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
2. října 2013VY_32_INOVACE_100215_Hospodarska_politika_statu_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
F ISKÁLNÍ POLITIKA Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. St ř ední škola hotelnictví.
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Petr Machala. Anketa: ANO: 53,8% NE: 20,8% NEMÁM PRÁCI: 25,4% Celkem hlasovalo čtenářů. nezamestnanost-je-v-cesku-rekordni.html.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nezaměstnanost Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Nezaměstnanost.
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Zaměstnanost a nezaměstnanost Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
1 Aktivní politika zaměstnanosti a agenturní zaměstnávání.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Nezaměstnanost ve městě Brně Daniel Kovář. Cíle práce Hlavní cíl: - vyhodnotit nezaměstnanost ve městě Brně.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Zaměstnanost a nezaměstnanost
Hospodářská politika státu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Trh práce a politika zaměstnanosti
Nezaměstnanost VY_32_INOVACE_44_894
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

11. září 2013VY_32_INOVACE_100210_Nezamestnanost_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 lidé běžně mění svou práci  nejsou spokojeni v zaměstnání, stěhují se apod.  vyjadřuje plynulé přecházení pracovníků z jednoho zaměstnání do jiného  jedná se o přirozený a krátkodobý jev  pro tržní ekonomiku je pozitivní a nedá se odstranit

 vyplývá ze změn ve struktuře národního hospodářství  některé odvětví nebo region se dostává do útlumu (u nás např. těžební průmysl, těžké strojírenství)  lidé z tohoto odvětví přicházejí o práci  jiná odvětví nebo regiony v národním hospodářství jsou naopak ve fázi rozvoje a nové pracovní síly potřebují  optimálním řešením je rekvalifikace – získání nových znalostí a dovedností v perspektivním oboru  rozděluje se na nezaměstnanost profesní a regionální

 má dlouhodobý charakter a je spojena s hospodářským cyklem tržní ekonomiky  národní hospodářství se nevyvíjí rovnoměrně, ale v cyklech  v období recese a sedla dochází k nárůstu nezaměstnanosti a snižování objemu mezd  v období expanze dochází naopak k nárůstu zaměstnanosti a zvyšování mezd

 nízká a krátkodobá nezaměstnanost je z makroekonomického hlediska prospěšná  umožňuje efektivně využívat zdroje společnosti  vysoká a dlouhodobá nezaměstnanost je pro společnost ale velmi škodlivá

 nedobrovolně nezaměstnaní / ekonomicky aktivní obyvatelstvo x 100 ( %)  za ekonomicky aktivní jsou považováni lidé, kteří pracují, nebo jsou nezaměstnaní, ale práci si hledají  ekonomicky neaktivní jsou všichni lidé, kteří zaměstnání nemají a práci si z jakýchkoli důvodů aktivně nehledají

 jsme schopni měřit pouze oficiální nezaměstnanost, tedy počty nezaměstnaných, kteří se nahlásí na Úřadech práce a požadují jejich pomoc při vyhledávání práce, rekvalifikaci a získávání podpory v nezaměstnanosti  někteří lidé však z různých důvodů Úřady práce nekontaktují a do evidence nezaměstnaných se nedostanou  na druhou stranu však také existují lidé, kteří jsou evidováni jako nezaměstnaní, ale pracují „načerno“

 při měření míry nezaměstnanosti se setkáváme s regionálními výkyvy  v ČR existují místa, kde je míra nezaměstnanosti mnohem vyšší než republikový průměr (např. Most, Louny, Chomutov, Karviná, Bruntál, Ostrava)  nejnižší míra nezaměstnanosti je v Praze Vývoj nezaměstnanosti v ČR 19933,5 % 19987,5 % ,3 % 20076,6 %

 subjekty, které se účastní řešení otázky efektivního využití pracovních sil v národním hospodářství (tripartita – Rada pro sociální dialog), jsou:  zaměstnanci  podnikatelé  stát

 mají zájem na co nejvyšších mzdách  chtějí plnou zaměstnanost  ne každý pracovník je však ochoten a schopen odvádět za svou mzdu odpovídající výkon  zaměstnance zastupují při jednání odbory,  odborové organizace mají v Evropě velkou váhu a vliv

 mají zájem na efektivně nízkých mzdách, aby měli nižší náklady a neztratili konkurenceschopnost  podnikáním riskují svou existenci  částečně toto riziko nesou s nimi i jejich zaměstnanci (mohou přijít o práci)  ne každý zaměstnanec je však pro firmu přínosem  firma potřebuje zaměstnance s určitou kvalifikací a s pozitivním vztahem k práci

 pro podnikatele je existence nezaměstnanosti přínosem  na trhu práce je dostatek pracovních sil, ze kterých si mohou vybírat ty nejlepší  zároveň mohou vyplácet nižší mzdy  nezaměstnaný je ochoten přijmout práci i za nižší mzdu

 vláda, parlament  snaží se sladit protichůdné zájmy zaměstnanců a podnikatelů  hledá rozumný a společensky únosný kompromis  stát musí připustit určitou míru nezaměstnanosti, ovšem pouze nízkou (státy EU připouští rozumnou hranici do výše 5 %)  aby snížil negativní dopady nezaměstnanosti na jednotlivce, vytváří stát systém sociálních opatření

 tato opatření dělíme na:  pasivní (vyplácení podpor v nezaměstnanosti)  aktivní (rekvalifikační programy hrazené ze státního rozpočtu, podpora vytváření nových pracovních míst, daňové úlevy při zaměstnávání zdravotně postižených občanů atd.)  stát je však v těchto opatřeních omezen financemi státního rozpočtu  stát plní v této oblasti dvě funkce:  reguluje trh práce  vystupuje také jako zaměstnavatel (státní správa, školství, zdravotnictví, armáda)

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010