11. září 2013VY_32_INOVACE_100210_Nezamestnanost_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
lidé běžně mění svou práci nejsou spokojeni v zaměstnání, stěhují se apod. vyjadřuje plynulé přecházení pracovníků z jednoho zaměstnání do jiného jedná se o přirozený a krátkodobý jev pro tržní ekonomiku je pozitivní a nedá se odstranit
vyplývá ze změn ve struktuře národního hospodářství některé odvětví nebo region se dostává do útlumu (u nás např. těžební průmysl, těžké strojírenství) lidé z tohoto odvětví přicházejí o práci jiná odvětví nebo regiony v národním hospodářství jsou naopak ve fázi rozvoje a nové pracovní síly potřebují optimálním řešením je rekvalifikace – získání nových znalostí a dovedností v perspektivním oboru rozděluje se na nezaměstnanost profesní a regionální
má dlouhodobý charakter a je spojena s hospodářským cyklem tržní ekonomiky národní hospodářství se nevyvíjí rovnoměrně, ale v cyklech v období recese a sedla dochází k nárůstu nezaměstnanosti a snižování objemu mezd v období expanze dochází naopak k nárůstu zaměstnanosti a zvyšování mezd
nízká a krátkodobá nezaměstnanost je z makroekonomického hlediska prospěšná umožňuje efektivně využívat zdroje společnosti vysoká a dlouhodobá nezaměstnanost je pro společnost ale velmi škodlivá
nedobrovolně nezaměstnaní / ekonomicky aktivní obyvatelstvo x 100 ( %) za ekonomicky aktivní jsou považováni lidé, kteří pracují, nebo jsou nezaměstnaní, ale práci si hledají ekonomicky neaktivní jsou všichni lidé, kteří zaměstnání nemají a práci si z jakýchkoli důvodů aktivně nehledají
jsme schopni měřit pouze oficiální nezaměstnanost, tedy počty nezaměstnaných, kteří se nahlásí na Úřadech práce a požadují jejich pomoc při vyhledávání práce, rekvalifikaci a získávání podpory v nezaměstnanosti někteří lidé však z různých důvodů Úřady práce nekontaktují a do evidence nezaměstnaných se nedostanou na druhou stranu však také existují lidé, kteří jsou evidováni jako nezaměstnaní, ale pracují „načerno“
při měření míry nezaměstnanosti se setkáváme s regionálními výkyvy v ČR existují místa, kde je míra nezaměstnanosti mnohem vyšší než republikový průměr (např. Most, Louny, Chomutov, Karviná, Bruntál, Ostrava) nejnižší míra nezaměstnanosti je v Praze Vývoj nezaměstnanosti v ČR 19933,5 % 19987,5 % ,3 % 20076,6 %
subjekty, které se účastní řešení otázky efektivního využití pracovních sil v národním hospodářství (tripartita – Rada pro sociální dialog), jsou: zaměstnanci podnikatelé stát
mají zájem na co nejvyšších mzdách chtějí plnou zaměstnanost ne každý pracovník je však ochoten a schopen odvádět za svou mzdu odpovídající výkon zaměstnance zastupují při jednání odbory, odborové organizace mají v Evropě velkou váhu a vliv
mají zájem na efektivně nízkých mzdách, aby měli nižší náklady a neztratili konkurenceschopnost podnikáním riskují svou existenci částečně toto riziko nesou s nimi i jejich zaměstnanci (mohou přijít o práci) ne každý zaměstnanec je však pro firmu přínosem firma potřebuje zaměstnance s určitou kvalifikací a s pozitivním vztahem k práci
pro podnikatele je existence nezaměstnanosti přínosem na trhu práce je dostatek pracovních sil, ze kterých si mohou vybírat ty nejlepší zároveň mohou vyplácet nižší mzdy nezaměstnaný je ochoten přijmout práci i za nižší mzdu
vláda, parlament snaží se sladit protichůdné zájmy zaměstnanců a podnikatelů hledá rozumný a společensky únosný kompromis stát musí připustit určitou míru nezaměstnanosti, ovšem pouze nízkou (státy EU připouští rozumnou hranici do výše 5 %) aby snížil negativní dopady nezaměstnanosti na jednotlivce, vytváří stát systém sociálních opatření
tato opatření dělíme na: pasivní (vyplácení podpor v nezaměstnanosti) aktivní (rekvalifikační programy hrazené ze státního rozpočtu, podpora vytváření nových pracovních míst, daňové úlevy při zaměstnávání zdravotně postižených občanů atd.) stát je však v těchto opatřeních omezen financemi státního rozpočtu stát plní v této oblasti dvě funkce: reguluje trh práce vystupuje také jako zaměstnavatel (státní správa, školství, zdravotnictví, armáda)
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010